دوباره به دوران گوشی‌های تاشو وارد می‌شویم

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

گوشی‌های تاشو فوق العاده که هم گوشی هستند و هم تبلت، سالهاست که رویای بسیاری از ما، خوره‌های تکنولوژی شده است. فرقی ندارد تبلت‌های هیجان انگز و تاشو در سریال Westworld را دیده باشیم یا صفحات خمیده‌ای که مایکروسافت در ویدیویی که آینده را به تصویر می‌کشید؛ هرچه باشد، گوشی که باز می‌شود و نمایشگری بزرگ‌تر جلوی ما ظاهر می‌کند، چیز واقعا هیجان انگیزی است. سامسونگ حالا به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی و صفحات نمایشگر در دنیا، در حال تحقق بخشیدن به این رویا است.

شرکت سازنده گلکسی‌ها، به تازگی نمایشگر Infinity Flex Display را در یک گوشی به ما نشان داد. این تکنولوژی در نمایشگر‌ها باعث می‌شود که نمایشر‌هایی در اندازه تبلت را بتوان کاملا تا کرد و دستگاه تبدیل به گوشی کوچکی بشود که بتوانیم آن را در جیب خود قرار دهیم. ما دستگاه‌هایی قابل انعطاف و حتی ساعت هوشمند با نمایشگری خمیده را دیده‌ایم اما این اولین باری است که چنین نمایشگری را در یک گوشی خواهیم دید که قرار است در سال ۲۰۱۹ عرضه شود. این دستگاه سامسونگ در یک کیس بزرگ و ظاهری زمخت نمایش داده شد و حتی نور سالن هم کم کردند تا نتوانیم جزئیات طراحی این محصول را ببینیم اما فعلا طراحی برای ما اهمیت ندارد بلکه به وجود اومدن چنین تکنولوژی است که ما را به وجد می‌آورد.

در ساخت این محصول، سامسونگ درواقع از دو نمایشگر استفاده کرده است. یک نمایشگر ۷.۳ اینچی که در وسط دستگاه قرار دارد و نمایشگری دیگر که وقتی دستگاه را تا می‌کنیم، پشت محصول قرار گرفته است. پیش‌تر گوشی رویال‌فلکس معرفی شده که از یک نمایشگر استفاده می‌کند و به صورت کامل هم تا نمی‌شود و تنها انعطاف زیادی دارد. رویال فلکس آن محصولی نیست که به دنبال آن هستیم چراکه ظاهری بد و حتی شکننده دارد اما محصول سامسونگ با نمایشگر ۷.۳ اینچی، همان چیزی است که دنبال آن هستیم. ای نمایشگر رزولوشن ۱۵۶۳ در ۲۱۵۲ دارد و نسبت آن ۴.۲ به ۳ است. با تا کردن این نمایشگر، نمایشگر دیگری در پشت محصول قرار دارد که سامسونگ به آن Cover Display می‌گوید. این صفحه نمایش اندازه ۴.۵۸ اینچی دارد و با رزولوشن ۸۴۰ در ۱۹۶۰، نسبت ۲۱ به ۹ دارد و عریض به حساب می‌آید. همچنین شاهد حاشیه‌های بزرگی در بالا و پایین این نمایشگر ۴.۵۸ اینچی هستیم. اگرچه به طور کل این محصول خیلی زمخت و حتی ممکن است شبیه آجر به نظر برسد، اما سامسونگ می‌گوید این گوشی در اصل در یک قاب قرار دارد و طراحی نهایی محصول، زیبا و جذاب خواهد بود.

این ترکیب نمایشگر‌ها نگاه کوتاهی به ما از آینده گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های تاشو می‌دهد. یک نکته که سوال بر انگیز شده، این است که شیشه را نمی‌توان به صورت انعطاف پذیر و تاشو ساخت. بنابراین سامسونگ مجبور شده یک ماده جدید برای پوشش نمایشگر ۷.۳ اینچی داخل این دستگاه بسازد. آنطور که این شرکت اعلام کرده، آن‌ها از یک نوع پلیمر برای پوشش روی نمایشگر داخلی دستگاه استفاده کرده‌اند که هم مقاومت بالایی دارد و هم قابل انعصاف و تا شدن است. این یعنی این پوشش می‌تواند همچنان قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت خود را اگر هزاران بار هم گوشی را باز و بسته کنید، حفظ کند. همچنین سامسونگ پنل نمایشگر را به این پوشش پلیمری چسبانده که بتوانند باهم دیگر باز و بسته شوند. هیچ کدام از مواد استفاده شده در نمایشگر داخلی را شیشه تشکیل نمی‌دهد و این احتمالا باید در لمس کردن و دیدن آن، حس متفاوتی با گوشی‌های کنونی داشته باشیم.

همانطور که نمایشگر گوشی‌های هوشمند در ابتدا با پوشش پلاستیکی و پلیمری عرضه می‌شدند تا اینکه آیفون با پوشش شیشه‌ای نمایشگر آمد، باید منتظر بمانیم تا تکنولوژی در این زمینه نیز پیشرفت کند. در حالی که گوشی تاشو سامسونگ به نظر کوچک و جیبی می‌آمد، اما ضخامت زیادی داشت. حاشیه‌های نمایشگر در شرایطی که گوشی تا شده نیز زیاد است اما تمام این‌ها مشکلاتی هستند که به مرور و با پیشرفت تکنولوژی‌های موجود، حل خواهند شد.

خبرنگار وال استریت ژورنال درباره گوشی‌های هوشمند توییت کرده است که «گوشی‌های خمیده مثل تلویزیون‌های سه بعدی در دنیای موبایل‌ها می‌مانند». شرکت‌های مشهور زیادی مثل سامسونگ، ال جی و شرکت‌های دیگر، چند سال پیش موجی از تلویزیون‌های سه بعدی را عرضه کردند اما امروز می‌توانیم بگوییم این تلویزیون‌ها شکست خورده‌اند. بسیاری تلویزیون‌های سه بعدی را تلاشی برای فروش تلویزیون‌های ۱۰۸۰P بیشتر می‌دانستند بدون اینکه شاهد پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی پنل‌های آن‌ها باشیم. در زمینه گوشی‌های خمیده نیز چنین تصوراتی وجود دارد و همه افراد ممکن است به آن علاقه نداشته باشند!

بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که «اگر» گوشی‌های تاشو آینده گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند، این محصولات بالاخره کی و توسط چه شرکت‌هایی عرضه می‌شوند؟ Patrick Morrhead، تحلیلگر صنعت موبایل که پیش‌تر از اعضای ارشد AMD بوده نیز فکر می‌کند «هدف اصلی از ساخت گوشی‌های تاشو، این است که کاربران بتوانند از نمایشگری بسیار بزرگ استفاده کنند و همزمان بتوانند این نمایشگر‌های بزرگ را در جیب شلوار و یا کت خود جا دهند».

در سال ۲۰۱۱ وقتی اولین بار گوشی غول آسای گلکسی نوت با نمایشگر ۵.۱ اینچی معرفی شد، بسیاری این محصول را چیزی بین گوشی و تبلت می‌دانستند و به آن لقب فبلت داده بودند. امروزه اما دیگر خبری از کلمه فبلت نیست و به گوشی‌هایی با نمایشگر ۶.۵ اینچی هم لقب یک گوشی هوشمند می‌دهیم نه بیشتر. سامسونگ پیش‌تر هم با محصولاتی دیگر تلاش کرده بود تا در نمایشگرهای موبایلی تنوع ایجاد کند. گلکسی نوت اج و گوشی Galaxy Round از بارزترین نمونه‌های اینگونه تلاش‌های سامسونگ به شما می‌آید که در نهایت منجر به ساخت Infinity Display شد که حالا آن را در گلکسی اس۹ و گلکسی نوت ۹ می‌بینیم. اگر همین روند را در گوشی‌های تاشو هم شاهد باشیم، می‌توان گفت نسل اول از این محصول قرار نیست چیز فوق العاده‌ای باشد و باید به مرور زمان شاهد استفاده از این نوع نمایشگرها در گوشی‌های سری گلکسی اس باشیم. اما با این کار سامسونگ رسما به دیگر شرکت‌های موبایل سازی اعلان جنگ کرده و این موضوع است که هیجان ما را بیش از همه برانگیخته است.

Justin Denison، یکی از مدیران ارشد بخش موبایل سامسونگ درباره گوشی خمیده این شرکت گفته است:

این تنها یک کانسپت نیست. پیشرفتی که ما در ساخت متریال نمایشگرها داشته‌ایم، با پیشرفت ما در زمینه تولید همخوانی دارد. در نتیجه، ما قادر خواهیم بود این گوشی را در ماه‌های آینده به تولید انبوه برسانیم.

ضرورت تولید انبوه گوشی‌های تاشو یعنی دیگر سازندگان نیز می‌توانند این نمایشگر‌های جدید را همانطوری که نمایشگر‌های OLED را از سامسونگ تهیه می‌کنند، خریداری و در محصول خود استفاده کنند. شنیده شده هواوی نیز قرار در حال برنامه ریزی برای یک گوشی خمیده در سال آینده است. لنوو و شیائومی نیز پروتوتایپ محصولات خمیده خود را تبلیغ کرده‌اند و شرکت ال جی هم روی نمایشگرهای خمیده OLED و تلویزیون‌هایی با این تکنولوژی کار می‌کند که می‌توانند رول شوند و در یک جعبه قرار بگیرند. نمایشگاه CES 2019 احتمالا میدانی است که تمام این شرکت‌ها، محصولات مرتبط خود در این زمینه را به نمایش خواهند گذاشت. در این بین گوگل نیز راه را برای این شرکت‌ها هموار کرده و رسما اعلام کرده که اندروید از نمایشگر‌های تاشو، پشتیبانی خواهد کرد.

پشتیبانی گوگل از این ماجرا، کلید اصلی موفقیت این محصولات می‌تواند باشد. سامسونگ در حال حاضر اعلام کرده روی ویژگی نرم‌افزاری Multi Active Window کار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد روی گوشی‌های تاشو این شرکت، از سه اپلیکیشن به صورت همزمان استفاده کنند. درواقع چندوظیفگی یک فاکتور اصلی در این محصولات خواهد بود که شرکت‌ها می‌توانند با همکاری با گوگل، آن را به نحو احسنت اجرا کنند. اما تا کنون فقط درباره اندروید و محصولات تاشو مبتنی بر اندروید صحبت کردیم؛ اپل چه می‌شود؟ خوشبختانه شنیده شده که اپل هم تا دو سال آینده، آیفون قابل تا شدن را معرفی خواهد کرد و باید ببینیم کوپرتینویی‌ها چطور این ایده را پیاده سازی می‌کنند.

گوشی‌های تاشو بازار شماره یک نمایشگرهای تاشو و قابل خمیدگی خواهند بود. اما جاه طلبی شرکت‌ها در زمینه تولید این نوع محصولات، باید صبر کند تا به بلوغ تکنولوژی نمایشگرهای قاب انعطاف برسیم. سامسونگ هم همچنین وعده داده که نمایشگر‌های OLED قابل کشیدنی و یا قابل رول کردن را در آینده نزدیک معرفی کند. تصور کنید در آینده بتوانیم تلویوزین ۵۵ اینچی خود را رول کنید و در کوله پشتی خود بگذارید. یا حتی ممکن است بالاخره شاهد جایگزینی کاغذ و قلم با نمایشگر‌ها و تبلت‌های قابل انعطاف باشیم. این موارد شاید حالا بیشتر خیالبافی باشند اما فراموش نکنید که در ابتدای راه نمایشگر‌های قابل انعطاف هستیم و در نهایت این تکنولوژی، ترند بعدی دنیای فناوری خواهد بود. شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Morteza

    🙁

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه