دوربین گوشی موبایل در آینده به کجا می‌رود؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
دوربین گوشی موبایل

از ده سال پیش که آیفون ظاهر شد، دوربین گوشی موبایل به‌طور خیره‌کننده‌ای بهبود پیدا کرده است. درحالی‌که گوشی‌های قدیمی‌تر نهایتا می‌توانستند عکس‌هایی مات بگیرند، برخی از عکس‌های گوشی‌های هوشمند امروزی به‌اندازه‌ای خوب هستند که می‌توانند در حد و اندازه‌ی یک بیلبورد چاپ شوند. از نرم‌افزار تشخیص چهره گرفته تا افکت بوکه (محو کردن پس‌زمینه) و حالت‌های اختصاصی برای سلفی؛ نوآوری‌ها بی‌پایان هستند و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت پیشرفت دیده نمی‌شود. در ادامه‌ی مطلب، مواردی را عنوان کرده‌ایم که می‌توانید انتظار دیدن آن‌ها را در دوربین گوشی‌های هوشمند آینده داشته باشید.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یعنی آمیختن دنیای واقعی با انواع و اقسام گرافیک‌ها؛ مانند برخی بازی‌های شکارگونه یا فیلترهای انیمیشنی چهره در اپلیکیشن اسنپ‌چت. اما درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های فن‌آوری معتقدند که آینده‌ی واقعیت افزوده در عینک‌های هوشمند قرار دارد، این فناوری می‌تواند با استفاده از دوربین گوشی موبایل تاثیر بیشتری داشته باشد.

دوربین‌های دوگانه

ما قبلا تعدادی از گوشی‌های هوشمند مانند هوآوی P10، ال‌جی G6 و آیفون ۷ پلاس را دیده‌ایم که از دوربین دوگانه استفاده کرده‌اند. اما این ویژگی می‌تواند به‌عنوان یک استاندارد در همه‌ی گوشی‌های آینده وجود داشته باشد. وجود دو دوربین، این امکان را به گوشی موبایل می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را دریافت کند و عکس‌هایی با کیفیت بهتر ارایه دهد. همچنین این امر باعث می‌شود گرفتن عکسی با پس‌زمینه‌ی محو ساده‌تر شود و عکس‌های بهتری هنگام زوم کردن به دست بیاید. علاوه بر این، دوربین‌های دوگانه راه را برای رشد بیشتر واقعیت افزوده، هموار می‌کنند.

لنزهای بهتر

روزگاری دوربین گوشی موبایل اصلا در حد و کیفیت دوربین‌های دیجیتال نبود؛ اما حالا گوشی‌ها از قطعاتی به‌مراتب باکیفیت‌تر مانند لنزهای بهتر در دوربین بهره می‌برند. هوآوی P10 حتی برای دوربین سلفی از لنز لایکا استفاده کرد؛ این اولین باری بود که از چنین لنزی برای دوربین سلفی استفاده می‌شد. در همین حال سونی با استفاده از تکنولوژی دوربین‌هایش، از لنز واید سری G برای گوشی موبایل XZ Premium بهره برد. همان‌طور که برخی از دوربین‌های دیجیتال روزبه‌روز بلااستفاده‌تر می‌شوند، تکنولوژی لنز گوشی‌های هوشمند بهتر از گذشته خواهد شد.

فیلم‌برداری ۴K

همان‌طور که HD برای اکثر دستگاه‌های پرقدرت تبدیل به یک استاندارد شده است، برای ۴K یا UHD هم این اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر برخی از گوشی‌های هوشمند قابلیت فیلم‌برداری ۴K دارند، ازجمله ال‌جی G6، آیفون ۷ و گلکسی اس ۸. در همین حال، گوشی سونی اکسپریا XZ Premium برای اولین بار همراه با صفحه‌نمایشی با کیفیت ۴K HDR عرضه شد. مسلما، صفحه‌نمایشی با این کیفیت در چنین ابعاد کوچکی جذابیت کمی دارد، اما قابلیت فیلم‌برداری ۴K فرق می‌کند. فیلم‌برداری ۴K دنیایی از قابلیت‌های جدید را درزمینه‌ی عکاسی باز می‌کند و این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند در هر ثانیه از فیلم، از چندین فریم به‌عنوان عکس‌های باکیفیت استفاده کند.

تصویربرداری حرارتی

نمونه‌ای از عملکرد دوربین حرارتی CAT S60

CAT S60 گوشی جان‌سختی است که شرکت ساختمانی «کاترپیلار» (Caterpillar) آن را ساخته. این گوشی همچنین اولین گوشی هوشمند مجهز به «دوربین حرارتی» (Thermal Camera) به شمار می‌رود. این یک ویژگی مفید برای مهندسین و کارکنان اورژانس است و به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌طور مثال ایرادهای مربوط به برق یا افراد گمشده را پیدا کنند. البته این ویژگی می‌تواند برای کارهای معمولی مثل پیدا کردن گربه در یک باغ تاریک یا یافتن نقاط مشکل‌زا در عایق خانه هم مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر چنین قابلیتی بسیار خاص‌پسند است اما امکان دارد مانند جی‌پی‌اس در آینده همه‌گیر شود.

زوم اپتیکال در دوربین گوشی موبایل

قابلیت استفاده از زوم اپتیکال یکی از مزیت‌های دوربین‌های سنتی نسبت به دوربین گوشی موبایل است. در چنین حالتی، زوم با تغییر طول لنز اتفاق می‌افتد، نه به صورت دیجیتالی که چنین کاری توسط نرم‌افزار انجام می‌گیرد. بااین‌حال، برخی از سازندگان گوشی‌های هوشمند گام‌هایی را برای ایجاد زوم اپتیکال برداشته‌اند. ازجمله‌ی این اقدامات می‌توان به تکنولوژی شرکت «اوپو» (Oppo) اشاره کرد که با استفاده از تکنولوژی سیستم دوربین پریسکوپی دوگانه و ترکیب آن با نرم‌افزاری مخصوص موفق به انجام چنین کاری شده‌اند. بدون شک در آینده، بیشتر از قبل شاهد ترکیب فناوری‌های دوربین‌های سنتی با دوربین گوشی‌های هوشمند امروزی خواهیم بود.

فیلمبرداری ۳۶۰ درجه

چندین سازنده‌ی گوشی هوشمند، ازجمله سامسونگ و هوآوی، دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای را به صورت ماژول برای موبایل‌هایشان عرضه کرده‌اند. اما این قابلیتی است که می‌تواند بالاخره درون گوشی‌ها قرار بگیرد. با پشتیبانی این تکنولوژی از جانب فیس‌بوک و دیگر شرکت‌های بزرگ، فیلم‌های ۳۶۰ درجه به تدریج بیشتر از قبل به چشم می‌آیند. در همین حال، شرکت‌های واقعیت مجازی کم‌کم محتواهای ۳۶۰ درجه‌ی بیشتری را برای مشاهده از طریق گوشی‌های هوشمند منتشر می‌کنند.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه