دوربین های ۴۸ مگاپیکسلی موبایل‌ها از راه می‌رسند

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

دو شرکت سونی و سامسونگ، سنسورهای دوربین ۴۸ مگاپیکسلی خود را اوایل سال ۲۰۱۸ معرفی کرده‌اند و حالا درباره اولین گوشی‌هایی که به این دوربین‌ها مجهز خواهند شد، خبرهایی به گوش می‌رسد. شرکت آنر اولین شرکتی است که این دوربین و توانایی‌های آن را به ما نشان داده است. این شرکت امروز گوشی ویو ۲۰ را به نمایش گذاشت که از سنسور دوربین Sony IMX586 استفاده می‌کند و به پردازنده Kirin 980 مجهز شده است. نمایشگر این گوشی نیز از نوع حفره‌دار خواهد بود و دوربین سلفی درون یک حفره در گوشه سمت چپ و بالای این نمایشگر قرار گرفته است. نمایشگر این گوشی درواقع شبیه به گوشی هواوی Nova 4 است که تا چندروز آینده معرفی خواهد شد.

ویو ۲۰ نسل جدید گوشی آنر ویو ۱۰ خواهد بود که نسل قبلی نیز به پردازنده پرچمدار Kirin 970 مجهز شده بود. آنر هنوز اطلاعات کامل گوشی ویو ۲۰ را منتشر نکرده و برای آشنایی کامل با این محصول باید تا ۲۲ ژانویه یا ۲ بهمن صبر کنیم. البته نسخه مخصوص بازار چین از این گوشی در تاریخ ۵ دی ماه معرفی می‌شود. فعلا در حال حاضر تنها چیزهایی که می‌دانیم، برخی مشخصات سخت‌افزاری و البته طراحی متحول شده این گوشی در بخش جلویی است.

در همین حال، شرکت شیائومی نیز چند روز پیش عکسی منتشر کرد که دوربین ۴۸ مگاپیکسلی گوشی آینده این شرکت را نمایش می‌داد. Lin Bin، مدیرعامل و موسس شیائومی، این تصویر را در شبکه اجتماعی Weibo منتشر کرد که در زیر نیز این عکس را مشاهده می‌کنید. هنوز هیچ اطلاع بیشتری از این گوشی در دسترس نیست و حتی طراحی این محصول را هم نمی‌دانیم؛ اما می‌دانیم که دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی به زودی عرضه می‌شوند!

سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی که هر دو شرکت سامسونگ و سونی توسعه داده‌اند، مشخصات مشابهی دارند. هر دو سنسور پیکسل‌هایی در اندازه بسیار کوچک ۰.۸ میکرون دارند اما خود سنسور با اندازه ۱/۲.۰ اینچ، اندازه بزرگ‌تری نسبت به دیگر سنسور‌های موبایلی دارند. هر دو شرکت نیز ادعا می‌کنند که هر پیکسل در این سنسور، می‌تواند اطلاعات را از سنسورهای مجاور خود دریافت کرده و با ترکیب کردن چهار پیکسل در یک پیکسل، عکسی ۱۲ مگاپیکسلی ارائه دهد که در این تصاویر، اندازه هر پیکسل به ۱.۶ میکرون خواهد رسید. برای مقایسه، بهترین دوربین‌های موبایلی حال حاضر که در گوشی‌های پیکسل ۳ و آیفون XS استفاده شده، پیکسل‌هایی به اندازه ۱.۴ میکرون دارند.

گوشی‌هایی با سنسورهای این‌چنینی در گذشته نیز عرضه شده بود. برای مثال می‌توانیم به دوربین ۴۱ مگاپیکسلی گوشی نوکیا ۸۰۸ PureView و Lumia 1020 اشاره کنیم. اما همه چیز درباره «مگاپکیسل» نیست و فاکتور‌های دیگری مثل نرم‌افزار، اندازه پیکسل‌ها و اندازه سنسور‌ها نیز در نتیجه نهایی تاثیر گذار خواهد بود. مثل همیشه، مشخصات سخت‌افزاری روی کاغذ، نمی‌توانند کیفیت یک سنسور و دوربین را مشخص کنند و باید صبر کنیم تا این گوشی‌ها عرضه شوند و عملکرد دوربین‌شان را در عمل ببینیم. شما درباره این موضوع چه فکر می‌کنید؟ آیا دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی جایگزین دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی امروزی می‌شوند؟

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه