دومین ایرانی بعد از کیهان کلهر برنده جایزه گرمی شد

۲۰ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
حمید سعیدی

یک ایرانی به نام حمید سعیدی که از بنیانگذاران گروه موسیقی به نام «افیون ماه» (opium moon) است توانست امسال به همراه این گروه برنده جایزه گرمی شود. به این ترتیب بعد از کیهان کلهر، حمید سعیدی دومین ایرانی است که توانسته یک جایزه موسیقی بین‌المللی را از آن خودش کند.

حمید سعیدی متولد ایران به عنوان استاد سنتور شناخته می‌شود. او برای چیزی بیش از ۳۰ فیلم آهنگ ساخته و با گروهی به سرپرستی خودش به تور دور جهان رفته است.   

در بخش بهترین آلبوم نیو-ایج (new age)، موسیقی که بیشتر برای مراقبه و آرامش استفاده می‌شود، گروه «افیون ماه» برنده جایزه گرمی شدند. این گروه موسیقی که در لس‌آنجلس مستقر است شامل یک نوازنده ویولن (لی‌لی هایدن)، همسرش که نوازنده بیس است (ایتای دیسراییلی)، نوازنده پرکاشن (ام.بی گوردون) و حمید سعیدی (نوازنده سنتور) است.

اولین آلبوم آنها که اسمش همنام گروه است، افیون ماه، شصت و یکمین جایزه گرمی را کسب کرد. مجله گرمی‌ژورنال می‌نویسد که روز پنجم دسامبر وقتی نامزدهای گرمی اعلام شدند همه اعضای گروه شگفت‌زده شدند.

هایدن صبح روز از خواب بیدار می‌شود و فریادزنان به اتاق همه سر می‌زند که: «ما نامزد جایزه گرمی شدیم!» گوردی اصلا نمی‌دانست که نامزدها اعلام شده‌اند و وقتی پیام‌های تبریک را روی تلفن همراهش دیده بود، فقط گیج شده بود. دو روز قبل از اعلام نامزدی حمید سعیدی به دیسراییلی گفته بود که این روزها بحران اعتماد به نفس را تجربه می‌کند. دیسراییلی می‌گوید: «بعد از اعلام نامزدی او متوجه شد کاری که ما انجام می‌دادیم درست بوده. جهان به حمید اعلام کرده که پیش برود.»

دیسراییلی معتقد است اینکه گروهی متشکل از اعضای ایرانی و آمریکایی نامزد جایزه گرمی شده نشان می‌دهد که ارزش آزادی و صلح در موسیقی شناخته می‌شود.

موسیقی گروه «افیون ماه» هم آرام‌بخش است و هم آگاهی‌دهنده. با برداشت‌هایی از موسیقی جز، راک، موسیقی خاورمیانه و آفریقایی. تلفیقی از همه آنهاست اما صدای هیچ‌کدام از آنها به تنهایی نیست.

هایدن ۴۳ ساله می‌گوید که این گروه موسیقی سه سال پیش شکل گرفته است: «ما دور هم جمع شدیم تا چیزی را خلق کنیم که هیچ فرمی نداشته باشد. که هدف و مقصود خاصی نداشته باشد. برای همه ما مهم بود که در حین انجام کار و خلق موسیقی چیزی را کشف کنیم. موسیقی که انگار از جهان دیگری آمده باشد اما طرفداران زیادی روی همین سیاره پیدا کند.»

صدای متمایز و مشخص موسیقی «افیون ماه» به دلیل پیش‌زمینه‌های متفاوت اعضای گروه است. هایدن کانادایی که از کودکی روی صحنه بوده دختر یک خواننده و کمدین است. هایدن به عنوان همخوان با بزرگانی چون راجر واترز همکاری کرده است.

دیسراییلی ۵۸ ساله اصلا در خانواده‌ای اهل موسیقی بزرگ شده است. او عاشق موسیقی بلوز است.

گوردی شصت و چند ساله آهنگ‌های فولکلور را دوست دارد.

حمید سعیدی متولد ایران به عنوان استاد سنتور شناخته می‌شود. او برای چیزی بیش از ۳۰ فیلم آهنگ ساخته و با گروهی به سرپرستی خودش به تور دور جهان رفته است.

پیش‌تر کیهان کلهر، استاد کمانچه ایرانی به همراه گروه «راه ابریشم» تنها موزیسین ایرانی بود که برنده جایزه گرمی شد.

دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. حقیقت جو

    ۲۰سال است هنرجو و شنونده انواع موسیقی جهان هستم.ولی کار این گروه آنقدر گوش نواز و دلربا بود که از گوش دادنش سیر نمی‌شوم.
    درود به این گروه و حمید سعیدی گرامی.

  2. shahabmp

    نکته جالبی که توی کارشون بود و واقعا جا داشت بهش اشاره میشد نحوه ضبط البومشون بوده، این گروه میرون توی استودیو، بدون هیچ آماده سازی قبلی به صورت کاملا بداهه ۱۳ آهنگ اجرا و ضبط میکنن و اگه اشتباه نکنم ۵ تاشو منتشر میکنن!

  3. آقامجتبی

    حمید سعیدی اسم مدیرعامل جی ال ایکسه ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه