دیجی‌کالا قصد دارد خدمات بیگ دیتا به شرکت‌ها ارائه دهد

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دکتر رحمانی

معاون نوآوری دیجی‌کالا در «رویداد علم داده و کاربرد آن در صنعت» که روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر ماه در پردیس فنی دانشگاه تهران برگزار شد، به توضیح برنامه‌های دیجی‌کالا در زمینه کلان داده (Big Data) و علوم داده (DataScience) پرداخت.

دکتر رحمانی که دکترای خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه واشنگتن یونیورسیتی در سن‌لوئیس آمریکا کسب کرده است، چند سالیست که به ایران نقل مکان کرده و در حال حاضر در سمت معاون نوآوری دیجی‌کالا مشغول به کار است. دکتر رحمانی سخنان خود را در این رویداد با اشاره به اهمیت داده‌های کلان در دنیای امروز آغاز کرد. او که سال‌ها تجربه کار کردن در شرکت مایکروسافت و آمازون را دارد با اشاره به تجربه‌های خود از این شرکت‌ها گفت: با توجه به گسترش روز افزون اطلاعات، ما باید تلاش کنیم تا تکنولوژی را به یک چیز انسانی تبدیل کنیم تا مردم از مواجهه با آن وحشت نکنند.

او در ادامه سخنان خود توضیح داد: شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که میزان داده‌های در دسترس در ایران بسیار کمتر از چیزی است که در جهان وجود دارد؛ اما چیزی که در ایران کم است داده‌ی دیجیتال است نه «داده» به طور کلی. داده‌های موجود در ایران در روی کاغذ یا در ذهن افراد هستند اما هنوز به شکل دیجیتال در نیامده‌اند. پس کسانی که قصد دارند به تحلیل داده بپردازند باید ابتدا به سراغ دیجیتالی کردن داده‌های غیردیجیتالی بپردازند.

بیگ دیتا

یک پروژه کلان‌داده را می‌توان به وسیله‌ی رایانه‌های معمولی، به کمک کارشناسان تازه‌کار و با استفاده از نرم‌افزارهای اوپن سورس در کمتر از یک سال به نتیجه مطلوب رساند.

دکتر رحمانی که در چند سال حضور خود در ایران پروژه‌هایی در زمینه تحلیل داده‌های کلان اجرا کرده، از پیش‌فرض‌های غلط ذهنی گفت که در ایران وجود دارد. او گفت در ایران تصور بر این است که برای انجام پروژه‌هایی در زمینه بیگ‌دیتا به سخت‌افزارهای بسیار پیچیده نیاز داریم. همچنین تصور بر این است که تنها کسانی می‌توانند چنین پروژه‌هایی را انجام دهند که سال‌ها تجربه در این زمینه دارند و متخصص داده محسوب می‌شوند. دکتر رحمانی به این شکل ادامه داد که باور عمومی بر این است که انجام پروژه‌های تحلیل داده‌های بزرگ به زیرساخت‌های قوی و نرم‌افزارهای گران‌قیمت نیاز دارد و در صورت فراهم بودن تمام این موارد هزینه‌های زیادی صرف پروژه خواهد شد و انجام کامل آن چندین سال به طول خواهد انجامید. رحمانی با بیان این که این‌ها پیش‌زمینه‌های ذهنی اشتباهی است که در جامعه ایران وجود دارد گفت: یک پروژه کلان‌داده را می‌توان به وسیله‌ی رایانه‌های معمولی، به کمک کارشناسان تازه‌کار و با استفاده از نرم‌افزارهای اوپن سورس در کمتر از یک سال به نتیجه مطلوب رساند.

رویداد علم داده و کاربرد آن در صنعت

معاون نوآوری دیجی‌کالا که در جمع دانشجویان دانشگاه تهران صحبت می‌کرد در بخش پایانی صحبت‌های خود به توضیح برنامه‌هایی که دیجی‌کالا در این زمینه دارد پرداخت. دکتر رحمانی اعلام کرد: دیجی‌کالا قصد دارد به زودی مجموعه خدماتی در زمینه داده‌های کلان به سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر ارائه دهد. این خدمات می‌توانند شامل مواردی مانند: سرویس بخش‌بندی بازار، سرویس هوش مصنوعی، سرویس امنیت، سرویس موتور جست‌و‌جو، سرویس پیشنهادات و ده‌ها خدمات دیگر باشد.

وی در تکمیل صحبت‌های خود افزود: دیجی‌کالا قصد دارد به عنوان یک Cloud Federation در این زمینه عمل کند و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های موفقی که در زمینه بیگ دیتا فعالیت می‌کنند را گرد هم آورد تا بتوانند به عنوان یک مجموعه تمام خدمات مورد نیاز در حوزه کلان داده را به سازمان‌ها ارائه کنند.

دکتر رحمانی در پایان از تمام استارت‌آپ‌هایی که در زمینه کلان داده فعالیت می‌کنند دعوت کرد تا با این مجموعه همکاری کنند.

دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar صادق

    سلام. میشه نسخه ای از ارایه ایشون را تهیه کرد ؟
    برای استفاده در پایان نامه نیازمند اطلاعات ای هستم که به این موضوع مرتبط است.

    با تشکر

    1. Avatar منیره

      سلام
      میشه لطفا اگر ایمیل از ایشون پیدا کردین به من هم ارائه بدین

      منم روی این موضوع دارم تحقیق میکنم

  2. Avatar Ali

    I think DK is going to establish something like AWS. However, there is a long path ahead
    due to major culture of software and product development companies is still on waterfall methodologies and also many think exposing data to third part is something like opening your home to thief!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه