دومین گردهمایی فروشندگان دیجی‌کالا؛ از یلدای شگفت‌انگیز امسال تا برنامه‌های جدید برای فروشنده‌ها

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
دیجی کالا

دومین گردهمایی دیجی‌کالا با فروشندگان بخش مرکز فروشندگان (Marketplace) سه‌شنبه شب در هتل همای تهران برگزار شد. این برنامه ساعت شش و ربع با پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد در حالی که بنیانگذاران و مدیران دیجی‌کالا میزبان حدود هزار نفر از فروشنده‌های بخش مرکز فروشندگان بودند.

اولین سخنرانان حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران دیجی‌کالا بودند که درباره ضریب نفوذ اینترنت در ایران و کاربرانش صحبت کردند.

سعید محمدی درباره اقتصاد دیجیتالی ایران و مسیری که در چند سال گذشته طی کرده صحبت کرد تا فروشندگان با پتانسیل‌های بازاری که در آن فعالیت می‌کنند آشنا شوند. او گفت: «کاربران گوشی‌های هوشمند در چهار سال گذشته از ۲ میلیون به ۴۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است. در حال حاضر بالای ۵۰ میلیون نفر کاربر تلفن هوشمند داریم. از هر ده نفر ایرانی هفت نفر در شبکه‌های مجازی کاربر هستند و از این تعداد ۳۰ میلیون نفر کاربر اینستاگرام هستند.»

طبق آمار از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت شهرنشین هستند و ۵۶ میلیون نفر از آنها کاربران اینترنت‌اند و ۳۸ میلیون نفر کسانی هستند که در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال قرار دارند. یعنی ۴۴ درصد جمعیت کشور جوان و مدرن است که نتیجه‌اش یک اقتصاد رو به رشد می‌شود.

ضریب نفوذ اینترنت در ایران در سال‌های گذشته از زیر ده درصد به هفتاد درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است. ایران در منطقه یکی از معدود کشورها با چنین نرخ نفوذ اینترنت بالایی است. GDP یا سرانه تولید ناخالص ملی در ایران در قیاس با کشورهای منطقه و خاورمیانه و آسیا و آفریقا عدد قابل قبول حدود ۵ هزار دلار است. این عدد نشان‌دهنده وجود پتانسیل در ابزار ایران است.

اینترنت و خرید اینترنتی در ایران

کنفرانس دیجی کالا

به گفته حمید محمدی حدود ۲۷۰ میلیون خرید آنلاین کالا و خدمات در سال ۲۰۱۶ انجام شده است و خریدهای اینترنتی در چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته است. سهم Retail یا خرده‌فروشی ‌آنلاین از کل خرده‌فروشی‌ موجود در کشور کمتر از یک و نیم درصد بوده است. یعنی فقط یک و نیم درصد از خریدهای کشور در نقطه خرده‌فروشی به صورت آنلاین انجام می‌شود. اگر این سهم را به نسبت کشورهای دیگر مقایسه کنیم، ترکیه با ۳.۳ درصد، اتحادیه اروپا با ۶ درصد و چین با ۷ درصد، کره جنوبی با ۸ درصد و انگلستان با ۱۲.۴ درصد خرده‌فروشی آنلاین قابل توجهی دارند که ما در حال حاضر از آنها عقب هستیم.

در ایرانی فقط کمی بیش از یک میلیار دلار تراکنش مالی در خرده‌فروشی‌های آنلاین داریم.

روند رشد دیجی‌کالا

دیجی کالا

سعید محمدی درباره روند رشد دیجی‌کالا در ۱۲ سال گذشته از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷ مرور سریعی داشت. سال ۱۳۸۵ دیجی‌کالا به عنوان یک استارتاپ کوچک خودساخته با سرمایه‌گذاری خیلی محدود و ناچیز کار خودش را به صورت تخصصی در حوزه نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالاهای دیجیتال با گروه‌های محصولی خیلی محدود شروع کرد.

سعید محمدی گفت: «در سال‌های بعد در دیجی‌کالا تلاش کردیم که گروه‌های محصولی‌مان را متنوع‌تر کنیم و افزایش بدهیم. در سال ۱۳۸۷ ما پلتفرم نرم‌افزاری دوم خودمان را آماده کردیم و به ما این امکان را داد که پذیرش ترافیک بیشتر و تعداد سفارش‌های بیشتر از سمت مشتریان‌مان باشیم. جلوتر که رفتیم از حدود سال ۱۳۹۱ شروع به توسعه گروه‌های محصولی از گروه دیجیتال به سمت سایر گروه‌ها کردیم.»

دیجی‌کالا درنهایت سال ۱۳۹۱ اولین دور سرمایه‌گذاری را از سمت یک سرمایه‌گذار یعنی شرکت سرآوا و آقای رحمانی داشت. بعد از این سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا هم به لحاظ حوزه‌های فعالیت گسترش بیشتری پیدا کرد و هم به لحاظ گستردگی در جامعه مخاطب.

سال ۱۳۹۲ دیجی‌کالا اولین مرکز پردازش (fulfillment center) را با ظرفیت پردازش حدود ۴۰ هزار کالا در روز تاسیس کرد. بهره‌برداری از این مرکز به دیجی‌کالا این امکان را داد که در اندازه متفاوتی خدمات را ارائه بدهد.

سعید محمدی سال ۱۳۹۳ را یکی از سال‌های پردستاورد دیجی‌کالا نامید که در آن گروه‌های محصولی تقریبا کامل شدند. در سال ۱۳۹۵ تعداد کارکنان دیجی‌کالا به صورت تمام وقت به دو هزار نفر رسید. سال ۱۳۹۶ مرکز پردازش دوم دیجی‌کالا با ظرفیت حدود ۴۰۰هزار کالا در روز راه‌اندازی شد و مارکت‌پلیس دیجی‌کالا هم گسترده‌تر شد و تعداد بیشتری فروشنده به دیجی‌کالا رسیدند. تنوع کالاها در دیجی‌کالا به عدد ۳۰۰ هزار رسید که برای یک سال عدد قابل قبولی بود.

سعید محمدی گفت: «در سال ۱۳۹۷ با اینکه شرایط اقتصادی دچار مشکل شد و در بازار رکود به چشم می‌خورد و ارزش ریال کاهش پیدا کرده است، اما برنامه‌های توسعه زیادی در دیجی‌کالا وجود داشت از جمله راه‌اندازی بخش سوپرمارکت دیجی‌کالا که در تهران می‌توانید مواد غذایی را در کمتر از سه ساعت تحویل بگیرید. به علاوه دیجی‌پی که پلتفرم پرداخت اینترنتی دیجی‌کالاست، قدم‌های اولیه‌اش برداشته شد. دیجی‌کالا نکست را هم پایه‌ریزی کردیم به عنوان مرکز نوآوری دیجی‌کالا که بتواند در حوزه‌های تکنولوژی و کمی آینده‌نگرانه‌تر با استارتاپ‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف تکنولوژی بتوانیم تعامل بیشتری داشته باشیم. تا پایان سال ۱۳۹۷ برنامه‌مان این است که به تنوع محصولی یک میلیون کالا برسیم. خبر بسیار مهم دیگر اینکه پلتفرم جدید نرم‌افزاری دیجی‌کالا به نام سوپرنوا همین دو ماه پیش راه‌اندازی شد که کمک می‌کند دیجی‌کالا در مقیاسی بزرگتر توسعه پیدا کند.»

دیجی‌کالا در حال حاضر کجای بازار قرار دارد؟

حمید محمدی درباره وضعیت فعلی دیجی‌کالا با توجه به اندازه بازار گفت: «به صورت میانگین از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۷ به صورت سالانه متوسط رشد فروش در هر سال ۱۰۳ درصد بوده است. یعنی هر سال دیجی‌کالا توانسته دو برابر سال قبلش فروش انجام بدهد. یعنی سهم جدی را از بازار فروش آنلاین کالا گرفته است. دیجی‌کالا و دیجی‌استایل با هم به سهمی نزدیک به ۹۳ درصد از کل بازار آنلاین رسیده‌اند. یعنی اکثریت قریب به اتفاق کاربرانی که تجربه خرید آنلاین را دارند روی این دو پلتفرم هستند. البته پلتفرم‌های زیاد دیگری هم هستند اما با سهم بازار کوچکتر.»

طبق آمار و ارقام دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۷ معادل ۸ میلیون مشتری جدید خواهد داشت و ترافیک ماهانه آن به ۳۸ میلیون بازدید در ماه می‌رسد. طبق آمار در هر سفارش مشتری حدود سه و نیم آیتم یا همان کالا وجود دارد که عدد خوبی نسبت به سایر تجارت‌های الکترونیکی است.

دیجی‌کالا سومین سایت پربازدید در ایران است و رتبه جهانی ۲۴۰ را در میان کل سایت‌های جهان دارد. در حال حاضر با ۱۵ هزار فروشنده فعال که با به وجود آمدن بخش مارکت‌پلیس در دیجی‌کالا فعال شده‌اند تنوع کالایی به ۷۰۰ هزار رسیده که تا پایان سال قرار است این عدد به یک میلیون برسد.

پلتفرم مارکت‌پلیس شهریور سال ۱۳۹۵ فقط با ده فروشنده به صورت آزمایشی عرضه شد.

تجربیات مشتریان دیجی‌کالا

در بخش بعدی این کنفرانس سه نفر از مشتریان دیجی‌کالا درباره تجربه خرید از دیجی‌کالا با فروشندگان صحبت کرده و نکات مهمی را که در خرید برایشان اهمیت دارد، مطرح کردند. مهم‌ترین نکته برای مشتریان محتوای مشخصات درج شده درباره محصولات در دیجی‌کالا بود. نظرات مشتریان دیگر یکی دیگر از بخش‌هایی است که با رنگ متمایز در شرح کالا دیده می‌شود و به بقیه مشتریان کمک می‌کند تا راحت‌تر انتخاب‌شان را انجام بدهند.

اینکه دیجی‌کالا مارکت‌پلیسی ایجاد کرده که توان رقابت عادلانه به وجود می‌آورد جزو نکات مهمی بود که مشتریان ثابت دیجی‌کالا به آن اشاره کردند. اینکه مثلا گاهی یک محصول را خود دیجی‌کالا تامین می‌کند اما می‌توانید همان را از فروشندگان دیگر هم در دیجی‌کالا خریداری کنید. درنتیجه مخاطب می‌تواند خودش جنس با قیمت پایین‌تر را انتخاب کند.

حمل با کالاهای سنگین مثل مبلمان توسط دیجی‌کالا هم جزو مواردی بود که مورد توجه مشتریان قرار گرفت.

نکته مهم دیگر از نظر مشتریان این بود که در دیجی‌کالا پشتیبانی بعد از فروش هم صورت می‌گیرد و خریدار به فروشنده واگذار نمی‌شود.

محتوای خوب برای فروش بهتر و اصول مشتری مداری

کنفرانس دیجی کالا

مانفرد مه‌یر، معاون ارشد مارکت‌پلیس در این کنفرانس از ارزش‌های مشتری محور دیجی‌کالا گفت که توسط فروشندگان هم باید رعایت شود. ارائه بهترین قیمت، کیفیت بالای محصول، گارانتی معتبر، محتوای صحیح و ارسال سریع ارزش‌های مشتری محور دیجی‌کالا هستند که تمرکز روی آنها مشتریان را راضی خواهد کرد.

نیما رسول‌زاده مدیر ارشد واحد محتوا درباره درج محتوا در دیجی‌کالا توسط فروشندگان توضیحاتی داد. اینکه رابطه میان مخاطبان و فروشندگان از طریق محتوای درج شده در دیجی‌کالا شکل می‌گیرد و مخاطبان را تبدیل به مشتریان می‌کند. محتوای خوب به معنای استفاده از عنوان فارسی صحیح در نامگذاری کالا، نوشتن واقعیت و پرهیز از به کار بردن عبارات تبلیغاتی و اشاره به کلیه ویژگی‌های محصول است. ویژگی‌های محصول یعنی مشتری باید جواب این سوالات را بگیرد: چرا بخرم؟ برایم مناسب است یا نه؟ چگونه از آن استفاده کنم؟ کجا از آن استفاده کنم؟ و مزیت‌هایش کدام است؟

الساندرو دوری معاون ارشد واحد عملیات درباره تامین کالاهای مورد نیاز مشتری صحبت کرد و اینکه چطور فروشندگان باید محصولات‌شان را به انبارهای دیجی‌کالا تحویل بدهند تا مشتریان متناسب با نیازشان بتوانند محصول موردنظرشان را تامین کنند. آنها می‌خواهند همان چیزی را بخرند که در وب‌سایت می‌بینند. درنتیجه محتوا اهمیت زیادی دارد.

رویکرد جدید دیجی‌کالا این است که فروشندگانی که جنس مرجوعی زیاد داشته باشند یا قوانین مشتری‌مداری دیجی‌کالا را رعایت نکنند همزمان با جریمه نقدی از امتیازات فروشندگان دیجی‌کالا محروم خواهند شد.

و در انتظار یلدای شگفت‌انگیز امسال

یلدای شگفت انگیز

دیجی‌کالا اواخر آذرماه بزرگترین جشنواره فروش خودش را با عنوان یلدای شگفت‌انگیز برگزار می‌کند. امسال هم مثل سال‌های گذشته دیجی‌کالا به مدت چهار روز از ۲۷ تا ۳۰ آذر ماه جشنواره فروش را با تبلیغات گسترده در سایت‌های مختلف دارد. از روز ۱۷ آذر در سایت‌های مختلف تبلیغات شروع خواهد شد. یک جشنواره تکمیلی یا افترپارتی هم به مدت سه روز بعد از اتمام جشنواره برگزار خواهد شد که در آن خریدارانی که هنوز سبد خریدشان را کامل نکرده‌اند یا تمایل دارند بیشتر از جشنواره بهره ببرند می‌توانند همچنان از تخفیف‌های ویژه یلدا استفاده کنند.

ترافیک صفحات دیجی‌کالا در طول جشنواره یلدا چند برابر خواهد شد. در یک روز عادی ۴.۸ میلیون کاربر فعال در صفحات دیجی‌کالا هستند که در چهار روز یلدا این ترافیک به ۹ میلیون کاربر خواهد رسید.

ویدیوی کوتاهی از این مراسم را در ادامه ببینید:

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar حسینی

    درود
    بنده قصد فروش محصولات دست ساز خودم رو دارم، عضویت فروشندگان رو هم انجام دادم اما با توجه به الزامی بودن انتخاب برند در ثبت محصول طبیعیست که بنده نتونم محصول ثبت کنم چون برندی ندارم و محصولات رو دست ساز خودم درست میکنم. آیا به طور کل امکان همکاری به صورت فروشنده رو ندارم یا راه حلی برای بنده و امثال بنده وجود داره؟
    سپاس از شما

  2. Avatar علي

    کاش روی انتخاب فروشنده‌ها دقت نظر می‌شد که اجناس بی‌کیفیت وارد فروشگاه نشه!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه