راز موفقیت وی‌چت چیست؟

۲۰ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

بدون هیچ اغراقی باید بگوییم که زندگی مدرن در چین بدون حضور وی‌چت غیرقابل‌تصور است. این سرویس به بخش جدایی‌ناپذیر تعداد زیادی از مردم چین بدل شده و میزان این پیوستگی آن‌قدر بالا است که بسیاری از افراد غیر چینی از درک و فهم این موضوع عاجز هستند.

چندی پیش اعلام شد که تعداد کاربران فعال این پلتفرم به یک میلیارد نفر رسیده است. این یعنی اگر شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیت مارک زاکربرگ را فاکتور بگیریم، پلتفرم وی‌چت بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا محسوب می‌شود. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که وی‌چت چگونه به این موفقیت دست پیداکرده و راز موفقیت آن چیست؟

اول از همه، باید پاسخ یک داستان ساختگی را بدهیم. موفقیت وی‌چت، ربط چندانی به مسدود شدن دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان معروف در چین ندارد. در روزهای اولیه‌ی وی‌چت، قبل از اینکه بتواند تعداد کاربران زیادی را جذب کند، این اپلیکیشن رقیب‌های قدرتمندی داشت. یکی از آن‌ها Fetion بود که از جانب شرکت مخابراتی China Mobile عرضه شده بود و یکی دیگر هم اپلیکیشن Miliao بود که متعلق به شرکت مشهور شیائومی بود. بخش اعظمی از موفقیت وی‌چت و عدم موفقیت آن در خارج از مرزها به یک موضوع برمی‌گردد: زمان‌بندی.

موفقیت اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر بخواهیم این قضیه را به‌صورت خیلی ساده بیان کنیم، باید بگوییم که وقتی دوستان و خانواده‌های کاربران به استفاده از یک اپلیکیشن پیام‌رسان خاص روی می‌آورند، دیگر کاربران هم چه دوست داشته باشند و چه نداشته باشند، به آن اپلیکیشن مذکور مهاجرت می‌کنند. تصمیم مدیران وی‌چت برای ارائه‌ی نسخه‌ی انگلیسی‌زبان و ارائه و تبلیغ آن در دیگر کشورها، تصمیمی دیرهنگام بود که منجر به موفقیت آن نشد. یکی از مدیران ارشد این اپلیکیشن در همین زمینه گفته: «ما می‌خواستیم وی‌چت را بین‌المللی کنیم. اما حقیقت این بود که پیش از ما سرویس‌های و پلتفرم‌های موفق دیگری حضور داشتند.»

فراتر از زمان‌بندی

مدیرعامل اسنپ‌چت، «ایوان اشپیگل» (Evan Spiegel)، چندی پیش در مورد موفقیت وی‌چت گفت: «وی‌چت خیلی سریع قدرت ارتباطات را درک کرد، زیرا چنین مفهومی منجر به کثرت و تکرار می‌شود. اگر در این میان بتوانید سرویسی را عرضه کنید که مردم در گوشی‌های خود به‌کرات از آن استفاده کنند، می‌توانید انواع و اقسام کسب‌وکارهای فرعی را حول محور این مشغولیت ارائه دهید.» این دقیقا همان فرصتی بود که وی‌چت بهتر از هر پلتفرم دیگری آن را درک کرد و آن را قاپید.

کاربران چینی تقریبا یک‌سوم از زمان استفاده از موبایل خود را صرف استفاده از وی‌چت می‌کنند. این موضوع باعث شد که مدیران وی‌چت به فکر ارائه‌ی انواع و اقسام امکانات و سرویس‌ها بر پایه‌ی یک اپلیکیشن ساده‌ی پیام‌رسان بیفتند. بسیاری از این امکانات در زمان مناسبی عرضه شدند و مورد استقبال کاربران چینی قرار گرفتند. به لطف ارائه‌ی این امکانات جذاب، وی‌چت کم‌کم به یک غول همه‌جانبه بدل شد.

با توجه به سابقه‌ی شرکت بالادستی وی‌چت،Tencent، و تجربه‌ی آن‌ها پیرامون نرم‌افزار دسکتاپ QQ، بهره‌گیری از این فرصت‌ها و ارائه‌ی سرویس‌های جذاب، چندان دور از انتظار نبود. یکی از مدیران ارشد Tencent در همین رابطه می‌گوید: «از آنجایی که ما پیش از عرضه‌ی وی‌چت بیش از ۱۰ سال سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌های مشابه را داشتیم، خیلی راحت توانستیم امکانات و سرویس‌های مختلفی را به این پلتفرم اضافه کنیم.» او در ادامه در مورد تفکرات بلندمدت این شرکت می‌گوید: «ما در طی این سال‌ها، آن‌قدر در مورد مفاهیمی مانند اقتصاد، سرویس‌های مالی، تجارت الکترونیک، سوق دادن کسب‌وکارها، بیمارستان و بسیاری از عرصه‌های دیگر به سمت استفاده از پلتفرم‌های الکترونیکی برنامه‌ریزی کرده بودیم، که با عرضه‌ی وی‌چت، بالاخره فرصت مناسبی را برای عملی کردن ایده‌هایمان پیدا کردیم. به همین خاطر در مورد وی‌چت تلاش کردیم که تمام اقدامات را به‌صورت حساب‌شده انجام دهیم.»

آینده‌ی وی‌چت

در طی چند سال اخیر، آمار رشد جذب کاربران جدید این اپلیکیشن با کاهش روبرو شده است و به همین خاطر خیلی از افراد اعتقاد دارند این پلتفرم به سرحد کاربران خود رسیده است. اما باید بگوییم که آینده و تمرکز وی‌چت، دیگر معطوف به جذب کاربران جدید نخواهد بود بلکه این پلتفرم می‌خواهد به چشم‌انداز خود جامه‌ی عمل بپوشاند. چشم‌اندازی که بنا به گفته‌ی این شرکت، بدین شرح است: «پیوند افراد به افراد، افراد به سرویس‌ها، افراد به کسب‌وکارها و افراد به اشیاء»

در کشور چین، روند دیجیتالی کردن فعالیت‌های روزمره‌ی مردم با سرعت زیادی به‌پیش می‌رود؛ از طریق کارهایی مانند پرداخت‌های موبایلی، سرویس‌های آنلاین به آفلاین، اقتصاد مشارکتی، خرده‌فروشی هوشمند و کارت‌های شناسایی دیجیتالی. وی‌چت، در مرکز این انقلاب دیجیتالی قرار دارد و به این زودی‌ها قصد کنار رفتن ندارد.

منبع: forbes

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar nobati.co

    ممنون بابت مقالبه مفیدتون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه