راهنمای خرید ساعت‌ هوشمند (پاییز ۹۴)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
ساعت هوشمند

حالا دیگر ساعت‌های هوشمند جای خود را به‌خوبی در کنار دیگر گجت‌های ما باز کرده‌اند. بیشتر افرادی که این روزها از تلفن‌های همراه هوشمند استفاده می‌کنند بدشان نمی‌آید یکی از ساعت‌های هوشمند معروف و کارآمد را به مچ خود داشته باشند و در کنار لذت استفاده از یک گجت به‌روز، از امکانات آن استفاده کنند. هرچند می‌توان گفت ساعت‌های هوشمند هنوز عمر چندانی ندارند و در ابتدای راه هستند، اما سرعت پیشرفت فناوری و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی که شرکت‌های تولید‌کننده‌ی وسایل ارتباطی روی این گجت‌های کوچک کرده‌اند، سرعت پیشرفت آن‌ها را به شکل خیره‌کننده‌ای بالا برده است. همان‌طور که تلفن‌های همراه هوشمند از لحاظ سخت‌افزار، نرم‌افزار و قیمت طیف بسیار گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند، ساعت‌های هوشمند نیز بازار وسیع و کاربران متنوعی دارند. در ادامه با این راهنمای خرید همراه ما باشید.

‌‌    ‌‌   ‌‌

بسته به نیاز، تلفن همراه هوشمند و البته سلیقه و توان مالی کاربر، انتخاب‌های متنوعی برای خرید یک ساعت هوشمند وجود دارد. برای خرید یک ساعت هوشمند ابتدا باید ببینیم این وسیله چه امکاناتی دارد، چگونه کار می‌کند و قرار است کدام‌یک از نیازهای ما را برآورده کند.

‌‌‌‌    ‌‌

ارتباط ساعت هوشمند با تلفن همراه
اولین نکته برای انتخاب ساعت هوشمند، توانایی همراهی این ساعت با تلفن همراه شماست. برای هر سیستم عامل تلفن همراه، ساعت‌های هوشمند ویژه‌ای وجود دارد که بیشترین میزان همراهی و هم‌خوانی را با یکدیگر خواهند داشت؛ البته ساعت‌های هوشمندی هم این روزها در بازار وجود دارند که توانایی اتصال به بیش از یک نوع سیستم عامل را دارند و افراد بیشتری می‌توانند از آن ساعت‌ها استفاده کنند.

اپل واچ

اپل واچ مدل اسپورت

به‌عنوان مثال اگر شما کاربر آیفون هستید، اپل واچ با بیشترین میزان هماهنگی با تلفن همراه هوشمند شما بهترین انتخاب‌تان خواهد بود و اگر از یک تلفن هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید، انتخاب یک ساعت هوشمند با سیستم عامل «اندروید وِر» (Android Wear) بالاترین کارایی را برای‌تان به‌همراه خواهد داشت.

ساعت هوشمند هواوی

هواوی واچ

البته باید توجه کرد برندهای جوانی مثل هواوی که تلاش زیادی برای بالا کشیدن خود در این بازار می‌کنند، درصدد جذب هرچه بیشتر کاربران هستند. ازاین‌رو با ارایه‌ی ساعت هوشمند قابل قبولی مثل HUAWEI Smart Watch که در آن قابلیت اتصال به هر دو عضو قدرتمند بازار تلفن‌های هوشمند، یعنی آیفون و تمامی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد، سعی در تثبیت جایگاه خود دارند.

‌‌‌‌ ‌‌‌

سیستم عامل

باید به خاطر داشت که تلفن‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید، بازاری بسیار متنوع‌تر و گسترده‌تر از آیفون در اختیار دارند. ازاین‌رو تولیدکنندگان مشهور و متعددی ازجمله سونی، ایسوس، موتورولا و ال‌جی نیز دست به ساخت ساعت‌های هوشمند اندرویدی بر پایه سیستم عامل ارایه‌شده از طرف گوگل (اندروید ور) زده‌اند تا سهمی از این بازار جوان و جذاب را به‌دست بیاورند. البته سامسونگ که تلفن‌های هوشمندش سهم بزرگی از بازار گوشی‌های اندرویدی را تصاحب کرده است، در این میان راهش را از رقبای سرسختش جدا، و با ارایه‌ی سیستم عامل تایزن برای ساعت‌های هوشمند خود، اعلام استقلال کرد. البته به جرات می‌توان گفت که سیستم عامل ارایه‌شده از سوی سامسونگ هنوز راه درازی را برای ابراز وجود در کنار سیستم‌های ‌عامل‌ اندروید و اپل پیش رو دارد.

سامسونگ گیر s

سامسونگ Gear S

برخی از ساعت‌های هوشمند به‌طور کلی از گوشی‌های تلفن مستقل شده و با قابلیت نصب سیم‌کارت، تبدیل به یک تلفن همراه هوشمند کامل و کوچک روی مچ کاربران شده‌اند. از بهترین مثال‌هایی که می‌توان برای این دسته از ساعت‌های هوشمند ذکر کرد، Gear S سامسونگ است که با سیستم عامل تایزن ارایه شده و قابلیت استفاده از شبکه ۳G را نیز علاوه بر امکان مکالمه و ارسال و دریافت پیام کوتاه در اختیار کاربر خود می‌گذارد. تقریبا تمام ساعت‌های هوشمندی که با سیستم عامل ارایه می‌شوند به قابلیت‌های ارتباطی مثل WiFi و Bluetooth، حسگرهایی از قبیل شتاب سنج، ژیروسکوپ و شمارنده‌ی ضربان قلب و امکاناتی از قبیل پخش‌کننده‌ی موسیقی مجهز شده‌اند تا کاربر را بیش‌ازپیش از دیگر گجت‌های همراه بی‌نیاز کنند.
در این میان ساعت‌های هوشمندی هم هستند که سیستم عامل نداشته و کارایی پایین‌تری نسبت به ساعت‌های یاد‌شده دارند. این ساعت‌ها که بعضا به‌صورت آنالوگ (عقربه‌ای) هم تولید شده‌اند از طریق تکنولوژی بلوتوث به تلفن هوشمند کاربر متصل شده و اعمال ساده‌ای مثل نمایش اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها)، نشان دادن میزان شارژ باتری تلفن و یافتن تلفن همراه (Phone Finder) را انجام می‌دهند.

ساعت هوشمند مای کرونوز ZeClock

مای کرونوز ZeClock

شرکت‌هایی مانند Casio ،ConnecteDevice و MyKronoz که این ساعت‌ها را معرفی کرده‌اند نیز بازار خود را گسترش داده و طرفداران خود را پیدا کرده‌اند. کارخانه‌های تولید‌کننده‌ی این ساعت‌ها با توجه به بازاری که پیدا کرده‌اند، رقابت و پیشرفت را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌اند و تصمیم دارند تا حضوری جدی در بازار ساعت‌های هوشمند داشته باشند. برخی از این ساعت‌ها که ظاهری کلاسیک و رسمی نیز دارند با داشتن بلندگو و میکروفن حتی قادرند برای پاسخ دادن به تماس‌های دریافتی، کاربر را از در دست گرفتن گوشی تلفن بی‌نیاز کنند.

‌‌   ‌‌‌

باتری
موضوعی که ذهن کاربران این ساعت‌ها را تا حد زیادی به‌خود مشغول می‌کند، باتری و مقدار زمانی است که با یک شارژ کامل می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از ساعت‌های هوشمند که تنها وظیفه‌ی نشان دادن اعلان‌ها را بر عهده دارند، حتی به باتری قابل شارژ مجهز نشده‌اند و با یک باتری دکمه‌ای معمولی مخصوص ساعت تا شش ماه پاسخگوی نیاز کاربر خود هستند. اما در اکثر ساعت‌های هوشمند میزان شارژدهی بسیار کمتر از این است. در حال حاضر باتری این گجت‌ها در بهترین نمونه‌ها و با مصرف متعادل تا چند روز ساعت هوشمند را روشن نگه می‌دارد.

‌‌‌   ‌‌‌
قیمت

شرکت‌های تولید‌کننده‌ی ساعت‌های هوشمند به‌خوبی دریافته‌اند که باید این ساعت‌‌ها را از یک مفهوم فانتزی به یک وسیله‌ی روزمره و کاربردی تبدیل کنند. از طرفی این روزها قیمت این گجت به‌حدی بسیار مقبول رسیده و می‌توان با پولی معادل قیمت یک گوشی تلفن میان‌رده، یک ساعت هوشمند بسیار کارا و مناسب را خریداری کرد. از طرفی برای رسیدن به وسیله‌ای که تمام افراد به استفاده از آن تمایل نشان دهند واحدهای طراحی این شرکت‌ها هر روز بیشتر سعی در طراحی ساعت‌هایی با فرم کلاسیک دارند.

ساعت هوشمند موتورولا موتو ۳۶۰ رزگلد متال

موتورولا موتو ۳۶۰ رزگلد متال

یکی از بهترین مثال‌های این نوع طراحی، ساعت Moto محصول شرکت موتورولا است که به‌خوبی توانسته طرفداران ساعت‌های با طرح کلاسیک را به خود جذب کند. برخی تولیدکننده‌های ساعت‌های هوشمند مانند اپل حتی سلیقه‌ی افراد طرفدار کالاهای لوکس را هم در نظر گرفته‌اند و با ارایه‌ی مدل‌هایی مانند AppleWatch Editon که با روکش طلا پوشانده شده و قیمتی در حدود ۱۰۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ دلار دارد، بازار کالاهای لوکس را هم نشانه گرفته است. حتی برندهای فوق لوکس مانند Hermes که در زمینه‌ی مد فعالیت می‌کنند نیز بیکار ننشسته‌اند و با ارایه‌ی نسخه‌هایی از این ساعت با طراحی خود، سعی در جذب افراد با سلیقه‌های خاص دارند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Scope

    بنظرم هنوز راه زیادی رو باید این گجت طی کنه و نسل اول این ساعت ها برای موندگاری در این عرصه باید راه درازی رو همانند تلفن همراه طی کنند.
    چه از نظر امکانات و چه از نظر ارزش خریداری هنوز حرف برای گفتن زیاده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه