آمریکا بعد از ۲۰ سال، راکتور اتمی جدید راه‌اندازی می‌کند

۱۰ آبان ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

کمیسیون بخش ضوابط اتمی (NRC)، هفته‌ی گذشته اولین مجوز اجرایی برای تکمیل نیروگاه اتمی آمریکا را صادر کرد. از آخرین باری که چنین مجوزی در کشور آمریکا صادر شده، بیش از ۲۰ سال می‌گذرد.

این مجوز به مسوولان مجموعه‌ی «تنسی ولی» (TVA) داده شد تا کار احداث راکتور «واتس‌بار یونیت۲» (Watts Bar Unit 2) که در «اسپرینگ سیتی» ایالت تنسی قرار دارد را به اتمام برسانند.

پس از تکمیل فعالیت ساخت­‌وساز روی سایت و بازرسی‌­های مکرر، حالا تنسی ولی می‌­تواند اورانیوم را وارد راکتورها و کار تولید برق را آغاز کند. این مجوز به واتس‌‎بار یونیت۲ اجازه‌ی کار تا ۴۰ سال آینده را داده است.

لازم به ذکر است که واتس‌بار یونیت‌۲، رکورددار طولانی‌­ترین زمان ساخت در بین تمامی راکتورهای احداث شده در سطح دنیا است؛  ساخت این راکتور از سال ۱۹۷۲ آغاز شد؛ اما در سال ۱۹۸۵، زمانی که فقط حدود ۶۰٪ مراحل کار پیش رفته بود و ۷٫۱ میلیارد دلار هم بابت پروژه هزینه شده بود، عملیات متوقف شد. هم‌اکنون ساخت همتای این راکتور یعنی «یونیت ۱» هم در دستور کار قرار گرفته است.

واتس‌بار یونیت ۲، رکورددار طولانی‌­ترین زمان ساخت در بین تمامی راکتورهای احداث شده در سطح دنیا است.

مجموعه‌ی TVA در سال ۲۰۰۷ کار ساخت را ادامه داد، اما پس از حادثه‌­ی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، آژانس ضوابط ایمنی جدید و دقیق‌­تری را دیکته کرد که این هم به نوبه­‌ی خود روند ساخت را عقب انداخت و البته به هزینه­‌ها افزود. واتس‌بار یونیت۲ اولین راکتور در دنیا است که از ضوابط ایمنی منتج از فاجعه‌­ی فوکوشیما که توسط سازمان NRC اعلام شده، پیروی می‌­کند. در ابتدا پیش‌­بینی می‌­شد که این پروژه ۸۲۵ میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد؛ ولی با احتساب ضوابط ایمنی جدید، هزینه‌­ی نهایی حدود ۵٫۴ میلیارد دلار برآورد شده است. احتمالا به تعویق افتادن مداوم صدور مجوز و تعداد بسیار محدود راکتورهایی که به­‌زودی شروع به کار خواهند کرد، از جمله دلایلی هستند که  باعث این هزینه‌­های سرسام­‌آور در احداث نیروگاه شده‌اند.

تا پایان سال ۲۰۲۰ تنها ۴ راکتور جدید در ایالات متحده آمریکا راه‌­اندازی ‌خواهد شد. در حال حاضر ۱۰۰ نیروگاه اتمی در سراسر آمریکا مشغول به کار هستند که فعالیت‌شان ۶٫۱۹ درصد از انرژی برق این کشور را تامین می­‌کند.

سایر منابع نیرو برای تامین برق، مانند گاز طبیعی، با هزینه‌ی خیلی کم­تری برق تولید می‌­کنند و در مقایسه با انرژی اتمی، به سرمایه­‌گذاری اولیه‌­ی بسیار پایین‌تری نیاز دارند. از طرفی، ضوابط جدید حذف کربن هم هزینه‌­های ساخت نیروگاه‌­های سوخت طبیعی را تا حد چشمگیری افزایش می‌­دهد و انرژی اتمی را به گزینه‌­ی ارجح و منطقی­‌تری برای تولید برق تبدیل می­‌کند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه