راکی جلوی The Hunger Games کم آورد! بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲۱ دقیقه

با ورود به سومین ماه فصل پاییز، کم‌کم می‌رویم تا به یکی از دوره‌های پررونق سینما، خصوصا در ایالات متحده، نزدیک بشویم. همان‌طور که احتمالا بهتر از ما می‌دانید، در خارج از کشور ما که اکران فیلم‌ها خیلی برنامه‌ی درست و درمانی ندارد، از هر مناسبتی برای اکران محصولات جدید استفاده می‌شود. حتی تهیه‌کننده‌ها و ناشران، تاریخ اکران فیلم‌های‌‌شان را متناسب با محتوای محصول‌شان انتخاب می‌کنند تا از مناسبت‌ها نهایت استفاده را ببرند. اگر مقاله‌ی بررسی باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته را مطالعه کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید با این‌که دقیقا یک ماه تا سال نو میلادی باقی مانده، بازار فیلم‌های متناسب با محتوای کریسمس حسابی داغ شده و حتی فیلم‌های این سبک ۲ نماینده در میان ۱۰ برتر جدول پرفروش‌ترین‌های ایالات متحده هم داشته‌اند. با نزدیک شدن به روزهای انتهایی سال میلادی مطمئنا شاهد اکران فیلم‌های بیش‌تری از این سبک خواهیم بود.

در هفته‌ی گذشته قسمت دوم از فیلم سینمایی The Hunger Games: Mockingjay هم اکران شد و هنوز از راه نرسیده موفق شد کلی رکورد برای خودش ثبت کند. فروش این فیلم در هفته‌ی نخست اکران‌اش آن‌قدر زیاد بود که هیچ شانسی برای جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» باقی نگذاشت و «اسپکتر» را مستقیما به سکوی دوم فرستاد. فروش شگفت‌انگیز The Hunger Games: Mockingjay یک بار دیگر نشان داد فیلم‌های دنباله‌دار تا چه اندازه در میان سینما دوستان به محبوبیت دست پیدا کرده‌اند و بیننده‌ها حاضرند به‌راحتی برای دیدن چندین و چند قسمت از یک فیلم هزینه کنند.

در هفته‌ای که گذشت جدول برترین‌های باکس‌آفیس چندتایی تغییر به خودش دید که در نوع خود جالب توجه بودند. البته عمل‌کرد کلی فیلم‌های تازه اکران شده با توجه به ۱۰۰ عنوان برتر و پرفروش آمریکا ابدا راضی کننده نبود. در هفته‌ی گذشته از مجموع ۱۰۰ فیلم برتر جدول باکس‌آفیس، تنها ۷ فیلم برای نخستین بار نمایش داده شدند که ابدا آمار جالبی نیست. البته طبق معمول نباید فراموش کرد که سینمای جهان خصوصا هالیوود تازه دارد خودش را از رکود اکران‌های پاییزی بیرون می‌کشد و مطمئنا در دو سه هفتهی آینده اوضاع به همین منوال باقی نخواهد ماند.

مقدمه‌ی نسبتا بلند باکس‌آفیس هفته‌ی انتهایی ماه سپتامبر را به پایان می‌بریم و مستقیما می‌پردازیم به ۱۰ فیلم برتر جدول هفتگی برترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا در هفته‌ای که گذشت:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

باکس‌آفیس-مریخی

۱۰- The Martian

هفته‌های اکران: ۹/ فروش هفته‌ی گذشته: ۳.۲ میلیون دلار/ مجموع فروش ۹ هفته‌ی گذشته: ۲۱۸ میلیون دلار

اگر جدول باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته را به‌یاد بیاورید، رتبه‌ی ۱۰ام جدول به Bridge of Spies، جدیدترین همکاری مشترک «استیون اسپیلبرگ» و «تام هنکس» اختصاص داشت. اما این هفته خبری از این فیلم خوش‌ساخت نیست و جای خودش را به یکی دیگر از بهترین فیلم‌های عرضه شده در فصل پاییز داده و خودش تا رتبه‌ی چهارده‌ام تنزل کرده. البته همان‌طور که در هفته‌ی گذشته هم گفتیم، احتمالا با معرفی نامزدهای آکادمی اسکار، یک بار دیگر نام Bridge of Spies سر زبان‌ها خواهد افتاد و همین باعث افزایش فروش‌اش خواهد شد. ساختار فیلم سینمایی Bridge of Spies تمام استانداردهای مورد توجه داوران اسکار را دارد و احتمال این‌که این فیلم یکی از نامزدهای بهترین فیلم سال باشد، خیلی زیاد است.

اما بد نیست به رتبه‌ی ۱۰ام جدول هفته‌ی گذشته هم بپردازیم. همان‌طور که در عنوان رتبه‌ی ۱۰ام هم آمده، مریخی که تا همین چند هفته‌ی پیش روی سکوی اول جدول برترین‌های باکس‌آفیس تکیه زده بود، حالا تا مرز سقوط از جدول پرفروش‌ترین‌های آمریکا پیش رفته است. «مریخی»، جدیدترین ساخته‌ی «ریدلی اسکات» اولین قربانی تغییر برنامه‌ی سینماهای ایالات متحده هم به‌شمار می‌رود. سینماهای آمریکا مشغول تغییر برنامه‌شان هستند و خودشان را برای اکران فیلم‌های جدیدتر آماده می‌کنند. به همین خاطر هم ترجیح می‌دهند سالن‌های‌شان را در اختیار فیلم‌های جدیدتر قرار بدهند. همین موضوع هم باعث شده تا ظرف یک هفته‌ی گذشته، مریخی بیش از ۶۶۰ سالن سینما را از دست بدهد. البته با وجود کاهش چشم‌گیر تعداد سالن‌های سینما کاهش فروش مریخی در گیشه آن‌قدرها هم توی ذوق نمی‌زند و به منفی ۱۵.۲ درصد محدود شده است.

مریخی مجموعا در خاک آمریکا بیش از ۲۱۸ میلیون دلار فروخته. اگر این مبلغ را در کنار ۳۲۶ میلیون دلاری که جدیدترین ساخته‌ی اسکات در سینماهای خارج از ایالات متحده فروخته قرار دهیم، مریخی تا این لحظه موفق شده است مجموعا ۵۴۵ میلیون دلار بفروشد. مطمئنا با شروع عرضه‌ی نسخه‌های خانگی فیلم، نرخ سود مریخی بیش‌تر از این حرف‌ها خواهد شد. با توجه به وضعیت پیش آمده این آخرین هفته‌ای است که مریخی را در میان ۱۰ فیلم برتر جدول هفتگی باکس‌‌آفیس می‌بینیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(9)

۹- Brooklyn

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۳.۹ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۷.۳ میلیون دلار

رتبه‌ی نهم جدول برترین‌های باکس‌آفیس هفته‌ای که گذشت، نمونه‌ی بارز فیلم‌هایی است که منتقدان سرنوشت فروش‌شان را رقم می‌زنند. پیش از آن‌که به رتبه‌ی نهم جدول این هفته بپردازیم بد نیست چند خطی هم درباره‌ی فیلمی که رتبه‌ی نهم جدول هفته‌ی گذشته را در اختیار داشت، برای‌تان بنویسیم. رتبه‌ی نهم جدول ۱۰ فیلم پرفروش ایالات متحده در هفته گذشته، در اختیار The 33، جدیدترن ساخته‌ی «پاتریشیا ریگن» بود. فیلم محصول سینمای شیلی است و برای ساخت‌اش از هنرپیشه‌های کاردرستی مثل «آنتونیو باندراس» و «ژولیت بینوش» استفاده شده. البته فیلم بیش‌تر از دو هفته در میان برترین‌های فروش دوام نیاورد و در سومین هفته‌ی اکران‌اش تا رتبه‌ی هفده‌ام جدول تنزل پیدا کرد. از عمده دلایل سقوط آزاد The 33 می‌توان به لغو برنامه‌های اکران‌اش در بیش از ۱۷۵۰ سالن سینما اشاره کرد که کاهش فروش ۷۶ درصدی را برای این فیلم در پی داشت. تجربه‌ی اکران The 33 یک بار دیگر ثابت کرد که آمریکایی‌ها دوست ندارند در فصل پاییز فیلم‌هایی که برای مبنای ماجراهای واقعی ساخته شده‌اند، ببینند.

اما رتبه‌ی نهم جدول این هفته به فیلم سینمایی Brooklyn اختصاص دارد. فیلم سینمایی Brooklyn در جدول برترین‌های باکس‌آفیس تازه وارد نیست؛ اما در چهار هفته‌ای که از اکران‌اش می‌گذرد، هیچوقت موفق نشده بود بین ۱۰ فیلم برتر و پرفروش قرار بگیرد. اما هفته‌ی گذشته و در پی انتشار نقد منتقدان سینما که حسابی فیلم را تحویل گرفتند، تعداد بیش‌تری از سینماداران آمریکایی تصمیم گرفتند آن را به برنامه‌ی اکران‌شان اضافه کنند. به این ترتیب با اضافه شدن ۷۳۴ سالن نمایش، ۲۴۰ درصد به فروش Brooklyn اضافه شد تا از رتبه‌ی دوازدهم در دو هفته پیش به رتبه‌ی نهم در این هفته ارتقا پیدا کند. فیلم سینمایی Brooklyn را «جان کرالی»، فیلم‌ساز کم‌تر شناخته شده‌ی ایرلندی ساخته است. فیلم ماجراهای دختر نوجوان ایرلندی را روایت می‌کند که در اواسط دهه‌ی ۵۰ میلادی برای تشکیل زندگی جدید به آمریکا مهاجرت کرده. دختر خیلی زود درگیر ماجراهای عاطفی می‌شود. از طرفی گذشته‌ای که در ایرلند داشته دوباره به سراغ‌اش می‌آید تا دختر قصه در کشاکش گذشته و آینده‌اش قرار بگیرد. «سائورس رونان» که به‌خاطر بازی در فیلم‌هایی مثل Atonement و Hanna به شهرت رسیده است، در نقش دختر ماجراهای Brooklyn به ایفای نقش پرداخته. فیلم توانسته نظر مساعد کارشناسان را به خودش جلب کند و به روایت سایت معتبر Rotten Tomatoes به‌طور میانگین نمره‌ی فوق‌العاده خوب ۹۹ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. کاربران سایت IMDB هم به‌ جدیدترین ساخته‌ی جان کرالی به‌طور میانگین نمره‌ی ۸.۱ از ۱۰ داده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(8)

۸- Spotlight

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۴ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۱۲.۲ میلیون دلار

تنها فیلم جدول این هفته‌ی باکس‌آفیس که در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن کم‌ترین تغییری به‌خودش ندیده و توانسته در همان جایگاه قبلی باقی بماند، Spotlight تازه‌ترین اثر «توماس مک‌کارتی»، تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر آمریکایی است. فیلم سینمایی Spotlight دقیقا مشابه Brooklyn از رده‌های پایین‌تر خودش را بالا کشیده است. فیلم در ابتدا اکران خصوصی داشت و بعد از عمومی شدن اکران‌اش هم یک هفته خارج از جدول ۱۰ برتر بود. اما باز هم مثل Brooklyn آن‌قدر کارش درست بود که سینما دوستان و منتقدان به تعریف از آن بپردازند. در نهایت هم فیلم مورد توجه قرار گرفت و با افزایش فروش موفق شد خودش را دو هفته پیش در میان ۱۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا ببینید. نکته‌ی جالب توجه این‌جاست که فیلم در مقایسه با دو هفته‌ پیش نه‌تنها کم‌تر نفروخته، بلکه فروش‌اش افزایش هم پیدا کرده است و تنها عاملی که مانع صعودش در جدول شده، اکران دو فیلم دیگر برای اولین بار است که در رتبه‌های بالای جدول جا خوش کرده‌اند.‌ در هفته‌ی گذشته ۲۹۹ سالن سینما به مجموع سالن‌هایی که Spotlight را نمایش می‌دادند اضافه شد. در نهایت هم این فیلم با استفاده از ۸۹۷ سالن نمایش موفق شد ۲۵ درصد به مجموع فروش دو هفته پیش‌اش اضافه کند و به این ترتیب جایگاه هشتمی‌اش هم حفظ شد.

هرچند قصه‌ی فیلم سینمایی Spotlight از روی ماجراهای واقعی اقتباس شده، اما آن‌قدر جدید و ناب است که هر بیننده‌ای را پای پرده‌های نمایش سینماها می‌کشاند. فیلم به‌شکل هنرمندانه‌ای از افشاگری‌های سال ۲۰۰۲ میلادی روزنامه‌ی «بوستون گلوب» می‌گوید. در این سال بوستون گلوب تیمی از مجرب‌ترین روزنامه‌نگارها را گرد هم آورد تا از یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های اخلاقی کلیسای کاتولیک پرده‌برداری کنند. هدف اصلی این تیم سردرآوردن از ماجراهای سوء استفاده‌ی جنسی از پسران کم سن و سال در کلیسای کاتولیک ایالت ماساچوست بود. نام این تیم که هنرپیشه‌های کار درستی مثل «مارک روفالو»، «ریچل مک‌آدامز» و «مایکل کیتون» به‌جای اعضای‌اش به ایفای نقش پرداخته‌اند Spotlight بوده. در نهایت تیم Spotlight موفق می‌شود با پوشش دادن خبر این رسوایی اخلاقی به شهرتی جهانی دست پیدا کند و در سال ۲۰۰۳ میلادی به‌خاطر خدمت به بشریت جایزه‌ی پولیتزر را به‌خودش اختصاص می‌دهد.

فیلم در حال حاضر به‌طور میانگین از کاربران سایت IMDB نمره‌ی ۸.۶ از ۱۰ را دریافت کرده است. البته منتقدان هم حسابی از فیلم خوش‌شان آمده و برای آن به‌طور میانگین نمره‌ی ۹۳ از ۱۰۰ را درنظر گرفته‌اند. فیلم سینمایی Spotlight هنوز در خارج از خاک آمریکا اکران نشده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(7)

۷. Secret in their Eyes

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۴.۴ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۱۳.۹ میلیون دلار

اگر به‌خاطر داشته باشید، هفته‌ی پیش درباره‌ی فیلم سینمایی تازه وارد Secret in their Eyes گفتیم. فیلمی که به‌نوعی بازگشت «جولیا رابرتز» به پرده‌ی سینما هم به‌شمار می‌رود. اگر اهل سینما و فیلم دیدن باشید، حتما خبر دارید که رابرتز از زمان اکران فیلم سینمایی August: Osage County که در سال ۲۰۱۳ میلادی روی پرده رفت، تا این لحظه در هیچ فیلم دیگری به ایفای نقش نپرداخته بود. البته همان‌طور که هفته‌ی پیش هم تاکید کردیم، Secret in their Eyes بهانه‌ای شده تا رابرتز در فیلم‌های بیش‌تری بازی کند و آن‌طور که از برنامه‌ی کاری‌اش برمی‌آید، سال آینده حداقل دو فیلم با بازی او روی پرده خواهد رفت. فیلم سینمایی Secret in their Eyes را «بیلی ری» کارگردانی کرده است. بیلی ری پیش از این نگارش فیلم‌نامه‌ی فیلم سینمایی تحسین شده‌ی «کاپیتان فیلیپس» را هم در کارنامه‌اش ثبت کرده است. ماجراهای فیلم از روی کتاب The Question in Their Eyes به قلم «ادواردو ساکری»، نویسنده‌ی آرژانتینی اقتباس شده است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید پیش از این هم از روی این کتاب، فیلم ساخته شده است. در سال ۲۰۰۹ میلادی، «خوان خوزه کامپانلا»، فیلم‌ساز آرژانتی، ماجراهای این کتاب را به فیلمی به نام The Secret in Their Eyes تبدیل کرد. فیلم کامپانلا آن‌قدر خوش‌ساخت بود و خوش درخشید که در همان سوال موفق شد اسکار بهترین فیلم خارجی را به خودش اختصاص بدهد.

البته با توجه به این‌که فیلم به نحوی نسخه‌ی بازسازی شده به‌شمار می‌رود و احتمالا تعداد زیادی از سینمادوستان نسخه‌ی آرژانتینی آن را دیده‌اند، برای به سینما کشاندن بیننده‌ها از هنرپیشه‌های نام آشنا در ساخت فیلم استفاده شده است؛ هنرپیشه‌هایی مثل «نیکول کیدمن»، «دین نوریس»، «مایکل کلی» و همین جولیا رابرتز.

هفته‌ی پیش به‌طور سربسته در مورد قصه و ماجراهای فیلم گفتیم. سه مامور اف‌بی‌آی با نام‌های «ری»، «جس» و «کلیر» هم‌کار هستند تا این‌که خبر می‌رسد دختر نوجوان جس را دزدیده‌اند و در نهایت هم به‌شکلی بی‌رحمانه به‌قتل رسانده‌اند. زندگی هر سه هم‌کار در پس این حادثه از هم می‌پاشد. آن‌ها تلاش می‌کنند قاتل را پیدا کنند و به دام بیاندازند. اما در نهایت به یکی از مسوولان بلند پایه‌ی کشور می‌رسند که به هیچ ترتیبی نمی‌توان جرمی را به او نسبت داد. با این‌که این مسوول دستگیر می‌شود اما برای مدت زیادی در زندان نمی‌ماند. در نهایت هم قاتل دولتی از زندان خارج می‌شود و همه‌ی مدارکی که او را به این قتل مربوط می‌کرد را از بین می‌برد. ادامه‌ی فیلم به تلاش این سه مامور برای انتقام گرفتن از قاتل دختر جس بعد از پانزده سال مربوط می‌شود.

فیلم با این‌که طی هفته‌ی گذشته هیچ سالن سینمایی را از دست نداد اما در نهایت ۳۳.۵ درصد کم‌تر فروخت تا از جایگاه پنجم تا هفتم تنزل پیدا کند. فیلم هنوز در خارج از ایالات متحده اکران نشده و به‌همین خاطر هم مجموع فروش‌اش به ۱۳.۹ میلیون دلار محدود می‌شود. برای ساخت این فیلم ۱۹.۵ میلیون دلار هزینه شده است. با این حساب هنوز هزینه‌ی ابتدایی فیلم تامین نشده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(6)

۶. The Night Before

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۸.۳ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۲۴.۲۷ میلیون دلار

اگر به‌خاطر داشته باشید در مقدمه‌ی همین مطلب گفتیم که با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو، نه‌تنها بازار فیلم و سینما حسابی سکه می‌شود، بلکه فیلم‌هایی هم که با محوریت این تعطیلات ساخته می‌شوند بین سینما دوستان طرفدار پیدا می‌کنند. رتبه‌ی ششم جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته در هفته‌ی پیش از آن موفق شده بود رتبه‌ی چهارم را به‌خودش اختصاص بدهد. آن‌ هم با حضور رقبای قدرتمندی مثل مریخی و جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جیمز باند. فیلم سینمایی The Night Before را «جاناتان لواین»، فیلم‌ساز کم‌تر شناخته شده‌ی آمریکایی ساخته. اگر با سینمای لواین آشنایی ندارید، احتمالا او را با فیل سینمایی Warm Bodies به‌خاطر خواهید آورد. لواین در این فیلم در نقش کارگردان حاضر شده بود. البته بد نیست حالا که راجع به فیلم‌های مناسبتی، آن‌هم تعطیلات سال نو صحبت می‌کنیم اشاره‌ای هم داشته باشیم به فیلم سینمایی Love the Coopers که تا همین هفته‌ی گذشته دقیقا به‌خاطر محتوای خاص‌اش موفق شده بود خودش را در میان ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس نگه دارد. البته در حاضر Love the Coopers به مقامی بهتر از یازدهمی دست پیدا نکرده است. اما لواین برای این‌که از نتیجه‌ی کارش اطمینان حاصل کند و بتواند بیش‌ترین سهم گیشه را به‌خودش اختصاص دهد از هنرپیشه‌های کاردرستی برای فیلم‌اش استفاده کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «جوزف گوردون لویت» و «ست روگن» اشاره کرد.

همان‌طور که هفته‌ی پیش هم گفتیم فیلم در تمام لایه‌های‌اش پر از کلیشه‌ی تکراری است. قصه‌ی فیلم درباره‌ی ۳ دوست است که از کودکی در کنار هم بزرگ شده‌اند و هیچ‌وقت و تحت هیچ شرایطی هم‌دیگر را تنها نگذاشته‌اند. تا این‌که والدین یکی از این دوستان در شب سال نو جان خودشان را از دست می‌دهند. طبق معمول دو دوست دیگر تصمیم می‌گیرند یار و رفیق دیرینه‌شان را تنها نگذارند و به‌همین خاطر هم در تمام شب‌های سال نو بعد از حادثه باهم جمع می‌شوند تا تحویل سال نو را کنار هم جشن بگیرند. اما تغییر شرایط زندگی امکان این دیدار را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند تا این‌که گروه دوستان تصمیم می‌گیرند برای آخرین بار دورهمی شب سال نوشان را برگزار کنند و بعد از آن سراغ زندگی‌شان بروند. طبق معمول هم نیم دو جین اتفاق مختلف در این شب برای گروه دوستان میافتد.

فیلم سینمایی The Night Before با این‌که ظرف یک هفته‌ی گذشته هیچ سالن نمایشی را از دست نداده در مجموع در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن ۱۵ درصد کم‌تر فروخته است که آمار بدی به‌نظر نمی‌رسد. کلا تجربه‌ی این فیلم به کسانی که ژانر خانگی با ته مایه‌های کمدی دوست دارند، توصیه می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(5)

۵. The Peanuts Movie

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۹.۷ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۱۱۶.۸ میلیون دلار

در چند هفته‌ای که از انتشار مجموعه مقالات بررسی جدول باکس‌آفیس می‌گذرد به این نتیجه رسیدیم که تنها دشمن انیمیشن‌های خوش ساخت جدول، انیمیشن‌های خوش‌ساخت دیگر هستند. نمونه‌ی بارزش هم قسمت دوم مجموعه‌ انیمیشن‌های جذاب و پرطرفدار Hotel Transylvania که تا چند هفته برای خودش می‌فروخت و هیچ فیلم دیگری هم برای‌اش مزاحمت ایجاد نمی‌کرد. اما به‌محض انتشار The Peanuts Movie ورق برگشت و Hotel Transylvania 2 با سرعتی خیره‌کننده از بین ۱۰ فیلم برتر جدول پرفروش‌ترین‌های باکس‌آفیس خارج شد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این اتفاق حالا برای The Peanuts Movie در حال رخ دادن است. به بیان ساده‌تر در هفته‌ای که گذشت یک انیمیشن خوش‌ساخت دیگر برای نخستین بار اکران شده. انیمیشنی که نمی‌خواهد بگذارد آب خوش از گلوی The Peanuts Movie پایین برود. اولین نشانه‌ی سقوط «چارلی براون» و «اسنوپی» سگ دوست داشتنی‌اش هم این‌که فقط طی یک هفته این انیمیشن دوست داشتنی بیش از ۵۸۰ سالن سینما را از دست داده است؛ سالن‌هایی که قطعا تعدادی از آن‌ها برای نمایش انیمیشن جدید درنظر گرفته شده‌اند. این تعداد کاهش سالن، کاهش فروش را هم به‌همراه داشته و در مجموع فروش The Peanuts Movie حدود ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

اکران خارج از خاک آمریکای انیمیشن The Peanuts Movie هم تازه شروع شده و به‌همین خاطر تنها ۸.۶ درصد از مجموع فروش این فیلم به سینماهای خارجی مربوط می‌شود. این انیمیشن در مجموع موفق شده است ۱۰.۹ میلیون دلار در خارج از آمریکا بفروشد تا مجموع فروش‌اش به ۱۲۷.۷ میلیون دلار برسد. به احتمال بسیار زیاد با افزایش تعداد سالن‌هایی که در خارج از خاک ایالات متحده The Peanuts Movie را اکران می‌کنند، به مجموع فروش فیلم به‌مقدار قابل ملاحظه‌ای افزوده می‌شود. انیمیشن The Peanuts Movie از مجموع ۴۹۰۰ رای کاربران سایت معتبر IMDB موفق شده است نمره‌ی میانگین ۷.۹ از ۱۰ را کسب کند. هم‌چنین این انیمیشن از منتقدان سینمایی به‌طور میانگین نمره‌ی قابل قبول ۸۶ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(4)

۴. Spectre

هفته‌های اکران: ۴/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۲.۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۴ هفته‌ی گذشته: ۱۷۶ میلیون دلار

اگر در سه چهار هفته‌ی اخیر مطالب باکس‌آفیس را دنبال کرده باشید، احتمالا حرکت شانه به شانه‌ی انیمیشن The Peanuts Movie و جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» برای‌تان جالب بوده. در چهار هفته‌ی گذشته به‌شکل جالبی همیشه «اسپکتر» در ابتدای صف قرار داشته و بلافاصله بعد از آن انیمیشن The Peanuts Movie قرار گرفته است. بپردازیم به فروش اسپکتر که بعد از نمایشی خیره‌کننده در خارج از خاک آمریکا، با فاصله‌ای چند هفته‌ای در مقایسه با اکران اروپا، در خاک ایالات متحده به‌نمایش درآمده است. با این‌که اسپکتر و فروش‌اش می‌توانست خیلی بیش‌تر از این حرف‌ها باشد و جیمز باند جدید تا چند هفته به سکوی نخست جدول هفتگی برترین‌ها باکس‌آفیس تکیه بزند، ورود فیلم‌های جدید و قدرتمند کار را خراب کرده؛ طوری که اسپکتر در چهارمین هفته‌ی اکران‌اش باید به جایگاه چهارمی بسنده کند. بخشی از فروش کم‌تر اسپکتر مستقیما به از دست دادن سالن‌های نمایش‌اش مربوط می‌شود. سالن‌هایی که از آن‌ها برای اکران فیلم‌های تازه وارد، استفاده شده است. جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جیمز باند در هفته‌ای که گذشت ۷۱۹ سالن سینما را از دست داد. اما در مقایسه با تعداد سالن‌هایی که این فیلم از دست داده، فروش‌اش کاهش پیدا نکرده است. اسپکتر در هفته‌ی گذشته در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن تنها ۱۴.۳ درصد کم‌تر فروخته که رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم عمده فروش اسپکتر در خارج از ایالات متحده بوده. جدیدترین جیمز باند در خارج از آمریکا موفق شده است ۵۷۳ میلیون دلار بفروشد که این رقم ۷۶.۵ درصد از کل فروش این فیلم است. با این حساب اسپکتر موفق شده است در مجموع چیزی در حدود ۷۴۹ میلیون دلار بفروشد که با وجود بودجه‌ی ۲۴۵ میلیون دلاری‌اش رقم مناسبی به‌نظر می‌رسد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید اسپکتر از حیث فروش در خود مجموعه‌ فیلم‌های جیمز باند هم رکوردشکنی کرده و از مجموع ۲۹ فیلم این مجموعه تنها Skyfall بهتر از آن در باکس‌آفیس فروخته است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(3)

۳. Creed

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲۹.۶

می‌رسیم به اولین تازه‌وارد واقعی جدول باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته. فیلم سینمایی Creed در نخستین هفته‌ی اکران‌اش موفق شد ۲۹.۶ میلیون دلار بفروشد تا بالاتر از اسپکتر در رتبه‌ی سوم جدول پرفروش‌ترین‌های باکس‌آفیس قرار بگیرد. احتمالا برای‌تان دشوار است که باور کنید Creed به شکلی دنباله‌ی معنوی مجموعه فیلم‌های «راکی» به‌شمار می‌رود. در ادامه درباره‌ی ماجراهای فیلم برای‌تان خواهیم گفت و متوجه نسبت فیلم با راکی خواهید شد. فیلم را «رایان کوگلر»، کارگردان و نویسنده‌ی جوان آمریکایی ساخته است. کوگلر در پرونده‌اش فیلم‌های بزرگ و درست و درمان ندارد؛ اما این‌طور که به‌نظر می‌رسد با جدیدترین فیلم‌اش حسابی ترکانده و نظر سینما دوستان و منتقدان فیلم را به خودش جلب کرده است. اگر قسمت‌های قبلی مجموعه فیلم‌های راکی را دیده باشید، احتمالا نام فیلم برای‌تان آشنا است. فیلم درباره‌ی «آدونیس جانسون»، بوکسور جوان و تازه‌کاری است که قصد دارد تا مرحله‌ی قهرمانی جهان پیش برود. آدونیس پسر «آپولو کرید»، دوست قدیمی و رقیب دیرینه‌ی «راکی بالبوآ» است که در قسمت‌های ابتدایی راکی بارها شاهد حضورش بودیم. در جریان فیلم آدونیس به‌دنبال راکی می‌رود تا از او بخواهد برای پیروزی در مسابقات و رسیدن به مقام‌های قهرمانی به او کمک کند. راکی هم که حالا بازنشست شده بعد از کش‌ و قوص فراوان این مسوولیت را می‌پذیرد و به‌عنوان مربی وارد زندگی آدونیس می‌شود. ماجراهای فیلم هم حول اتفاقاتی که بین شاگرد و مربی جریان دارد، می‌چرخد.

آن‌طور که از نظر مخاطبان و منتقدان بر می‌آید، قصه و ماجراهای فیلم ابدا سردستی نیست و می‌تواند بیننده را راضی از سالن‌های سینما راهی کند. نمرات فیلم هم تایید می‌کنند که Creed ارزش دیدن دارد. کاربران سایت IMDB برای این فیلم میانگین نمره‌ی ۸.۷ از ۱۰ را در نظر گرفته‌اند که در نوع خودش جالب توجه است. هم‌چنین به روایت سایت Rotten Tomatoes منتقدان به‌طور میانگین برای این فیلم نمره‌ی ۹۲ از ۱۰۰ را درنظر گرفته‌اند که می‌تواند خوش‌ساخت بودن فیلم را تایید کند. احتمالا طی هفته‌های آینده خبرهای بیش‌تری درباره‌ی رکوردشکنی این فیلم خواهیم شنید. به‌هرحال حتی اگر از طرفداران مجموعه فیلم‌های راکی نیستید، تجربه‌ی Creed می‌تواند لذت‌بخش باشد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(2)

۲. The Good Dinosaur

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۳۹.۱

جلوتر درباره‌ی انیمیشنی که آمد و کار و کاسبی The Peanuts Movie را کساد کرد، سخن گفتیم. انیمیشن The Good Dinosaur نتیجه‌ی یکی دیگر از هم‌کاری‌های مشترک استودیوهای «پیکسار» و شرکت «والت دیزنی». در واقع انیمیشن را پیکسار ساخته و طبق معمول وظیفه‌ی انتشارش برعهده‌ی دیزنی بوده. این برای اولین بار است که استودیوهای پیکسار دو انیمیشن را در عرض یک سال عرضه می‌کند. نیازی به توضیح نیست که Inside Out، انیمیشن اول این استودیوها چند ماه پیش اکران شد و توانست کلی رکورد مختلف برای خودش ثبت کند. انیمیشن Inside Out حسابی مورد توجه منتقدان هم قرار گرفت و هیچ بعید نیست که شاهد اسکار گرفتن آن در رده‌ی بهترین انیمیشن سال باشیم. ماجراهای فیلم قصه‌ی یک دایناسور گیاه‌خوار از نژاد آپاتاساروس را روایت می‌کند که در جریان پیچ و تابی عجیب با یک پسربچه دوست می‌شود و حالا باید برای شناختن خودش و غرایض‌اش از دنیای خشن دایناسورها، خصوصا نژاد گوشت‌خوارش عبور کند. آن‌طور که از تریلرهای منتشر شده برمی‌آید، انیمیشن The Good Dinosaur مملو از عناصر طنز و خنده است که می‌توانند بیننده را تا انتها، پای فیلم نگه دارند.

انیمیشن The Good Dinosaur را «پیتر سان» کارگردانی کرده. سان در کارگردانی انیمیشن‌های درست و درمان نامی شناخته شده نیست. اما تا دل‌تان بخواهد به‌عنوان صداپیشه در انیمیشن‌های کار درست حضور داشته است. از جمله انیمیشن‌هایی که پیتر سان در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به Ratatouille محصول سال ۲۰۰۷ میلادی و Monsters University محصول سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. سان هم‌چنین از عوامل ساخت انیمیشن جذاب و هیجان‌انگیز The Incredibles بوده که در سال ۲۰۰۴ میلادی اکران شد. در هفته‌های آینده درباره‌ی این فیلم بیش‌تر خواهیم گفت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(1)

۱. The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵۲ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۱۹۸ میلیون دلار

با وجود اکران دو فیلم درست و درمان و راه پیدا کردن یک فیلم خوش‌ساخت دیگر به جدول ۱۰ برتر جدول پرفروش‌ترین‌های باکس آفیس، در نهایت این قسمت دوم فیلم سینمایی The Hunger Games: Mockingjay بود که توانست برای دومین هفته‌ی متوالی رتبه‌ی نخست جدول را به‌خودش اختصاص بدهد. خیلی‌ها تصور می‌کردند اکران Creed یا The Good Dinosaur می‌تواند جایگاه قسمت دوم Mockingjay را تغییر بدهد. اما جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های The Hunger Games در هفته‌ی گذشته ۵۲ میلیون دلار فروخت تا نشان دهد به این راحتی‌ها از جایگاه اول‌اش دست نمی‌کشد. نکته‌ی جالب‌تر این‌که اگر مجموع فروش هفته‌ی نخست رتبه‌های دوم و سوم جدول را با هم جمع کنیم، به زحمت از فروش هفته‌ی دوم Mockingjay بالا می‌زند.

دومین قسمت از خرده مجموعه‌ی Mockingjay در خارج از خاک ایالات متحده هم حسابی خوش درخشیده و موفق شده در کم‌تر از دو هفته ۲۴۳ میلیون دلار بفروشد. این رقم ۵۵.۱ درصد از فروش کل فیلم را در بر می‌گیرد. با این حساب قسمت دوم Mockingjay در دومین هفته‌ی اکران‌اش موفق شده است مجموعا ۴۴۲ میلیون دلار بفروشد. البته اگر بخواهیم صرفا آمار باکس‌آفیس را در نظر بگیریم قسمت دوم Mockingjay هنوز موفق نشده داخل خود مجموعه‌ی The Hunger Games رکورد بشکند و در بهترین حالت رتبه‌ی چهارم را از آن خودش کرده است. درباره‌ی این فیلم هم طی هفته‌های آینده بیش‌تر سخن خواهیم گفت. مطمئن باشید قسمت دوم Mockingjay به این زودی‌ها جایگاه اولی‌اش را به فیلم دیگری نخواهد داد. البته همه‌ی این‌ها تا زمان اکران اپیزود هفتم «جنگ ستارگان» صادق هستند!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar سعید

    بی صبرانه منتظر The Martian هستم 🙂

  2. Avatar کیارش

    خیلی جالبه تشکر 🙂

  3. Avatar مهدی

    “در خارج از کشور ما که اکران فیلم‌ها خیلی برنامه‌ی درست و درمانی ندارد”
    این خیلی خوب بود D:

  4. Avatar مجتبی

    بدجور منتظر جنگ ستارگان هستم…همه رکوردهارو جابجا میکنه مطمئنا

  5. Avatar حمید

    سلام و خسته نباشید اگه ممکنه اپلیکیشن دیجیکالا مگ رو هم برای اندروید و ios طراحی کنید..

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه