رقبای تسلا مدل Y در کشور چین بیشتر و بیشتر می‌شوند

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

تسلا قرار است در ماه مارس سال ۲۰۱۹، پنجمین خودروی خود را با نام تسلا مدل Y معرفی کند. این خودرو قرار است یک کراس‌اوور باشد و اندازه آن از خودروی مدل X کوچک‌تر خواهد بود. همچنین مشخصات فنی این خودرو، بسیار شبیه به خودروی تسلا مدل ۳ خواهد بود. از آن‌جایی که در کشور آمریکا و به طور کل در دنیا، تب خودروهای کراس اوور حسابی داغ است، انتظار می‌رود که این خودروی جدید تسلا نیز فروش بسیار خوبی را پشت سر بگذارد. مخصوصا این که شرکت تسلا احتمالا قیمتی مشابه تسلا مدل ۳ برای این خودرو در نظر می‌گیرد که یعنی قیمت آن حدود ۳۵ هزار دلار یا کمی بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر، این محصول شرکت تسلا احتمالا رقبای کمی هم خواهد داشت چرا که اکثر رقبای الکتریکی آن در دسته لوکس قرار می‌گیرند و توسط شرکت‌هایی مثل جگوار، آئودی، مرسدس بنز و پورشه تولید خواهند شد. شاید یک رقیب مهم برای این خودرو، محصولی از کره جنوبی باشد که پیش‌تر در پستی به این خودرو اشاره کردیم اما احتمالا خودروی تسلا، رده بالاتر از هیوندای کنا الکتریکی خواهد بود.

اما این‌ها را کنار بگذارید. خودروی تسلا مدل Y شاید در آمریکا و دیگر نقاط دنیا رقبای زیادی نداشته باشد اما در بازار چین از همین حالا، رقبای زیادی برای این ماشین دیده می‌شود.

چندی پیش یک استارت‌آپ چینی فعال در حوزه خودروهای الکتریکی با نام NIO، محصول جدید خود را با نام ES6 معرفی کرد. ES6 دومین خودروی الکتریکی این استارت‌آپ در کلاس SUV به حساب می‌آید. ES6 درواقع نسخه کوچکتر ES8 است که ES8 نیز برای رقابت با تسلا مدل اکس در کشور چین ساخته شده است. ES6 با قیمت پایه حدود ۵۱ هزار دلار فروخته می‌شود.

مدل پایه این خودرو یک باتری ۷۰ کیلووات ساعت دارد که می‌تواند ۴۱۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ کامل، بپیماید. در مدل پرفورمنس از این نسخه نیز این باتری می‌تواند تا ۴۳۰ کیلومتر، خودرو را همراهی کند. نسخه رده بالاتر از این خودرو، به یک باتری ۸۴ کیلووات ساعتی دارد که می‌تواند در مدل معمولی ۴۸۰ کیلومتر و در مدل پرفورمنس، ۵۱۰ کیلومتر را بپیماید. البته این را هم در نظر بگیرید که شرکت NIO این آمار و ارقام را بر پایه استانداردهای قبلی اتحادیه اروپا اعلام کرده و با استانداردهای جدید، چند کیلومتری از این مسافت‌ها کم می‌شود.

تمام نسخه‌های ES6 همراه با دو موتور الکتریکی خواهد بود. همچنین ظاهر داخلی این خودروها، از محصولات تسلا الهام گرفته و در کنسول این ماشین، شاهد یک نمایشگر ۱۱.۳ اینچی لمسی هستیم که در مرکز داشبورد قرار دارد. نمایشگر دیگری هم در پشت فرمان قرار گرفته که اطلاعات لازم از جمله سرعت لحظه‌ای و میزان شارژ باقی مانده را به راننده اعلام می‌کند. یک نمایشگر Heads-Up نیز در بالای کنسول و در جلوی راننده قرار گرفته که اطلاعاتی مثل سرعت را به راننده نشان می‌دهد. جدا از این‌ها، شرکت NIO این خودرو را به سنسورها و دوربین‌های مختلف هم مجهز کرده تا ویژگی‌هایی مثل رانندگی خودکار بین خطوط و Adaptive Cruise Control را هم در این محصول قرار داده باشد.

در نهایت یک ویژگی جذاب دیگر که مخصوص شرکت NIO است، سیستم هوش مصنوعی درون خودرو است. یک گجت شبیه به نکسوس Q (این محصول را یادتان می‌آید؟) در بالای داشبورد نصب شده است که درواقع وسیله ارتباطی با این هوش مصنوعی است. یک ویژگی جذاب دیگر این است یک سیستم هوشمند عطر افشانی هم در خودروی ES6 وجود خواهد داشت.

خودروی Xpeng G3

NIO تنها خودروساز چینی نیست که این هفته یک محصول معرفی کرده است. یکی دیگر از صدها استارت‌آپ خودروهای الکتریکی که در چین حضور دارند، Xiaopeng است که این شرکت نیز در هفته گذشته اولین SUV کاملا الکتریکی خود را با نام G3 معرفی کرد. این خودروساز توسط شرکت‌های Foxconn و Alibaba پشتیبانی می‌شود و حدود ۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. شیائوپنگ یا Xpeng، توانسته توجهات زیادی را به سمت اولین خودروی برقی خود جلب کند چرا که این محصول شباهت بسیار زیادی به خودروی تسلا مدل X دارد. این موضوع حتی تا جایی پیش رفته که مدیرعامل این شرکت رسما اعلام کرده که آن‌ها از طراحی‌ها و تکنولوژی‌های تسلا بهره زیادی برده‌اند که این کار با به لطف اپن سورس بودن پتنت‌های تسلا، امکان پذیر شده است.

اما خودرویی که Xpeng معرفی کرده را نمی‌توان یک کپی کامل دانست چرا که حداقل قیمت آن هیچ شباهتی به خودروهای تسلا ندارد! G3 با قیمت پایه ۳۳ هزار دلار عرضه می‌شود که بسیار ارزان‌تر از مدل اکس و احتمالا ارزان‌تر از تسلا مدل Y خواهد بود. ویژگی‌های رانندگی خودکار این خودرو در حد محصولات NIO هستند و مثل خودروهای تسلا نمی‌توانند به صورت کامل رانندگی خودکار را ارائه دهند

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، حتی طراحی داشبورد این محصول نیز شباهت بسیار زیادی با داشبورد تسلا مدل X دارد. از نظر فنی نیز این خودرو به باتری مجهز شده که می‌تواند تا حدود ۲۳۰ مایل یا ۳۷۰ کیلومتر، خودرو را همراهی کند.

هردو استارت‌آپ کاملا روی طراحی و تکنولوژی، تمرکز کرده‌اند

Xpeng حتی از همین حالا سفارشات برای خودروی G3 را می‌پذیرد و ادعا می‌کند که برای ساخت و عرضه این خودرو، آمادگی کامل دارد. NIO نیز پیش فروش خودروی ES6 را از این هفته آغاز می‌کند و انتظار می‌رود از ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ یا اوایل خرداد ماه سال آینده، عرضه این محصول را آغاز کند. بسته به اینکه خریداران در چه مکانی زندگی می‌کنند، می‌توانند تا حدود ۱۰ هزار دلار از دولت چین برای خرید این خودرو تخفیف بگیرند که درواقع این سوبسید چین برای عرضه خودروهای برقی است. موضوع آلودگی هوا و استفاده از خودروهای پاک، موضوعی حیاتی برای دولت چین است و آن‌ها امیدوارند با سوبسید‌هایی این چنینی، مردم چین بیشتر به سمت خودروهای برقی بروند. این یعنی در نهایت خریداران چینی Xpeng G3 ممکن است کمتر از ۳۰ هزار دلار برای این خودرو بپردازند که فوق العاده است.

طراحی داخلی Xpeng G3

برنامه تسلا برای عرضه مدل Y در چین هنوز مشخص نیست. حتی هنوز مشخص نیست که خودروی تسلا Model Y در چه کارخانه و چه کشوری ساخته خواهد شد. ایلان ماسک اعلام کرده اگر همه چیز طبق نقشه پیش رود، تولید این خودرو از سال ۲۰۲۰ شروع خواهد شد. ولی همچنان مشخص نیست که این خودرو در گیگافکتوری تسلا در Nevada در آمریکا ساخته می‌شود یا در گیگافکتوری که تسلا در خارج از شانگهای دارد برای تولید تسلا مدل ۳ می‌سازد، ساخته خواهد شد.

NIO و Xpeng مشخصا مشکلات زیادی خواهند داشت تا بتوانند خودروهای الکتریکی را در تعداد انبوه و مثل شرکت تسلا، تولید کنند. شرکت NIO در ماه ژوئن سال جاری میلادی، تولید ES8 را آغاز کرده و از آن زمان تا کنون، تنها ۱۰ هزار خودروی ES8 توانسته تولید کند. شرکت Xpeng هم که حتی از NIO عقب‌تر است و کار دشوارتری برای رسیدن به NIO و در نهایت تسلا، در پیش رو دارد.

اما هر دو شرکت زمان بسیار مناسبی در اختیار دارند تا پایگاه خوبی برای مشتریان خودروهای برقی SUV ارزان‌قیمت باشند چرا که خودروی تسلا را حداقل تا سال ۲۰۲۰ در خیابان‌ها نخواهیم دید. اگرچه تسلا خودروهای مدل اکس و مدل اس را چند سالی است که به چین صادر می‌کند اما این محصولات در حال حاضر از بسیاری خودروهای دیگر در کشور چین گران‌تر هستند و مخصوصا اوضاع وقتی بدتر می‌شود که دولت چین نیز تعرفه واردات برای خودروهای تسلا و به طور کل محصولات آمریکایی را، بیشتر کرده است.

NIO و Xpeng قرار نیست لقب «قاتلان تسلا» را به خود اختصاص دهند اما این دو شرکت تنها نوک یک کوه یخ بزرگ هستند. این دو، برجسته‌ترین استارت‌آپ‌های فعال در حوزه ساخت خودروهای الکتریکی در کشور چین هستند و بسیاری استارت‌آپ‌های دیگر در این حوزه وجود دارند که سالهاست روی خودروهای الکتریکی خود کار می‌کنند و حالا نیز در حال دریافت استانداردها و به طور کل چراغ سبز دولت چین برای عرضه خودروهای خود هستند.

NIO و Xpeng قرار نیست قاتلان تسلا باشند اما نماینده ترندی بزرگتر هستند

درواقع، شاید چالش بزرگتر برای شرکت‌هایی مثل تسلا که هنوز در ابتدای مسیر ورود به بزرگترین بازار خودرو در دنیا هستند، این است که دولت چین می‌خواهد با فشار گذاشتن روی تولید کنندگان، صنعت خودروی ملی خود را بیش از پیش تقویت کند. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی کشور چین، در حال فشار گذاشتن روی شرکت‌های خودروسازی چینی است تا بتوانند آن‌ها را ملزم به تلاش بیشتر و تولید خودروهای بهتر کنند. چین مخصوصا روی شرکت‌هایی که می‌توانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند و سرمایه زیادی را برای بخش توسعه و تحقیق یا R&D گذاشته‌اند، فشار وارد می‌کند.

NDRC یا همان کیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، اعلام کرده که از شرکت‌هایی که می‌خواهند خودروهای خود را به خارج از مرز‌های چین صادر کنند، حمایت‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است. این خبر مخصوصا برای شرکت NIO اهمیت دارد که گفته شده برنامه دارد تا خودروهای خود را به خارج از چین و حتی بازار آمریکا، صادر کند. Xpeng هنوز از برنامه‌های خود برای صادرات عرضه نکرده اما دیگر شرکت‌های خودروساز چینی مثل SF Motors (که زیرمجموعه غول خودروسازی یعنی Sokon است) و همچنین شرکت Qiantu، اعلام کرده‌اند که می‌خواهند بازار آمریکا را هم هدف قرار دهند. NIO، Xpeng و SF Motors حتی دفاتر تحقیق و توسعه خود را در آمریکا تاسیس کرده‌اند.

خودروسازان در سراسر دنیا، دهه‌ها سعی کرده‌اند راه خود را به کشور چین باز کنند. تا به امروز تلاش آن‌ها با قوانین سخت‌گیرانه چین تقریبا شکست خورده است. برای مثال چین تا به امروز خودروسازان جهانی را مجبور می‌کرد که ۵۰ درصد از خودروهای خود را در چین تولید و سر هم کنند. این قوانین با فشارهای دولت چین برای ساخت و توسعه خودروهای برقی و هایبرید توسط شرکت‌های چینی، باعث شده که شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی مثل NIO یا Xpeng متولد شوند.

البته چین اخیرا کمی از این قوانین سختگیرانه خود عقب نشینی کرده که به سرعت باعث شد خبرهایی مثل ساخت یک کارخانه گیگافکتوری تسلا در چین، منتشر شود. شرکت BMW نیز پس از لغو این قوانین سخت‌گیرانه، تمام شرکای خود در چین را خریداری کرد تا خودش کنترل این شرکت‌ها را در اختیار داشته باشد. در نهایت هرچه باشد، بازار چین برای تسلا اهمیت زیادی دارد و از همین حالا نیز به نظر می‌رسد که در سال‌های پیش رو، کار سختی را در پیش خواهد داشت. شاید در مقایسی دیگر بخواهیم مقایسه کنیم، ماجرای تسلا و چین، شبیه به ماجرای اپل و چین شده که هر دو شرکت در رده محصولات خود، رقبای به مراتب مقرون به صرفه‌تر در کشور چین دارند. شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟ آیا چینی‌ها می‌توانند آینده خودروهای الکتریکی را هم به نام خود بزنند؟

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه