ساخت عینک‌های الکترونیکی برای درمان تنبلی چشم کودکان

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تنبلی چشم یا «آمبلیوپی» (Amblyopia) یک اختلال رایج در میان کودکان است. حدود ۲ تا ۳ درصد از کودکان به تنبلی چشم دچار هستند. این عارضه در دراز مدت منجر به کوری می‌شود.

اگر در اوایل سنین رشد کودک رشته‌های عصبی میان مغز و چشم به‌خوبی رشد نکنند، عارضه‌ای به نام همان تنبلی چشم به وجود می‌آید. در این هنگام یکی از چشم‌ها دچار ضعف می‌شود و فرد عادت می‌کند که بیش‌تر با آن چشم قوی‌تر خود کار کند. به مرور زمان، قدرت بینایی چشم ضعیف‌تر تا حدی تحلیل می‌رود که مغز کاملا سیگنال‌های دریافتی از آن را نادیده می‌گیرد.

به مرور زمان، قدرت بینایی چشم ضعیف‌تر تا حدی تحلیل می‌رود که مغز کاملا سیگنال‌های دریافتی از آن را نادیده می‌گیرد.

در صورتی که در سنین ابتدایی رشد که هنوز مغز و چشم و عصب‌ها در حال کامل شدن هستند، اقدام به درمان نشود، چشمی که ضعیف‌تر بوده به مرور کاملا قدرت بینایی‌اش را از دست می‌دهد.

در حال حاضر دو روش درمان برای تنبلی چشم اجرا می‌شود: یکی چشم‌بند و دیگری قطره‌های چشمی. ولی هر دوی این روش‌ها که ساده هم نیستند، باید طبق یک برنامه‌ی منظم انجام شوند. باید چشمی که از سلامت برخوردار است، را بست یا به هر نحوی جلوی دیدن با آن را گرفت تا چشم تنبل مجبور به کار شود. ریختن قطره هم روش دیگری است که چشم سالم را تار می‌کند و تمرکز دیدن بیش‌تر روی چشم ضعیف تحمیل می‌شود.

عینک الکترونیکی

محققان به تازگی عینک‌های الکترونیکی‌ای ساخته‌اند که در درمان تنبلی چشم موثر است. این عینک‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند تا تمرکز مغز روی چشم ضعیف‌تر بیش‌تر باشد. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این روش نیز می‌توان به قوت دو روش قدیمی موثر واقع شوند.

سه ماه بعد بینایی این بچه‌ها معاینه و مشخص شد که بهبود بینایی چشم تنبل در هر دو گروه تقریبا یکسان بوده است.

عینک‌های الکترونیکی «آمبلیز» (Amblyz) که به منظور درمان تنبلی چشم طراحی شده‌اند، لنز LCD و باتری لیتیومی قابل شارژ دارند. این عینک برای مدت زمان مشخصی که برای آن تعریف می‌کنید، جلوی دید یکی از چشم‌ها (چشم سالم) را می‌گیرد.

در اولین آزمایش این عینک سی و سه کودک ۳ تا ۸ سال آن را به چشم زدند. یک گروه از این افراد روزی ۴ ساعت عینک می‌زدند (که شیشه‌ی چشم سالم، هر ۳۰ ثانیه یک بار تار می‌شد) و گروه دیگر روزی ۲ ساعت چشم‌بند می‌بستند. سه ماه بعد بینایی این بچه‌ها معاینه و مشخص شد که بهبود بینایی چشم تنبل در هر دو گروه تقریبا یکسان بوده است.

نتیجه‌ی آزمایش این هفته به جلسه‌ی سالانه‌ی آکادمی چشم پزشکی آمریکا در لاس وگاس ارایه شد. سازمان مدیریت غذا و دارو صلاحیت کارکرد این عینک را تایید کرده و حالا به قیمت ۴۵۰ دلار از مراکز تخصصی سلامت چشم قابل خریداری است.

عینک الکترونیکی

منبع: Gizmag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه