لامپی که با باکتری‌های خاک گلدان روشن می‌شود

۳ آذر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان دانشگاه Ingeniería y Tecnología، یا همان UTEC، لامپی اختراع کرده‌اند که منبع انرژی خود را از گیاهان می‌گیرد. این «لامپ گیاهی» در واقع یک وسیله‌ی تولید روشنایی از باکتری‌هایی است که در خاک گلدان وجود دارند.

نوری که از این لامپ تولید می‌شود، روشن‌تر و سالم‌تر از آن چراغ‌های نفتی است که مردم دهکده از زمان سیل به این‌طرف استفاده می‌کردند.

دهکده‌ی «نوئوو ساپوسا» (Nuevo Saposoa) یکی از ناحیه‌هایی است که در بین جنگل‌های پرو قرار دارد؛ جنگل‌های بارانی سبز با پوشش گیاهی انبوه و رطوبت فراوان. مدتی پیش در این دهکده سیلی آمد که زندگی همه‌ی ساکنین‌اش را مختل کرد.

در پی این حادثه، ساکنین دهکده علاوه بر مواجه شدن با معضلاتی مانند تخریب خانه‌ها و از بین رفتن متعلقات‌شان، با مشکل قطع برق هم روبه‌رو شدند. چون کابل‌ها و وسایل مربوطه از بین رفتند و حالا باید فقط به روشنایی روز اکتفا می‌کردند. این اختلال آن‌ها را مجبور کرد که کارهایی مثل خیاطی یا مطالعه را فقط در طی روز که هوا روشن است انجام بدهند یا از چراغ‌های گازی و نفتی استفاده کنند. اما اوضاع همین‌طور نماند و محققان UTEC راه حل بسیار خوبی پیدا کردند.

plant lamp peru UTEC

آن‌ها یک چراغ با ساز و کار متفاوت ساختند؛ به این شکل که یک شبکه‌ی فلزی درون خاک گیاهان خانگی گذاشته می‌شود. این شبکه انرژی را از ژئوباکترها (باکتری درون خاک) می‌گیرد. یکی از خاصیت‌های ژئوباکترها این است که الکترون آزاد می‌کنند. شبکه‌ی فلزی این انرژی را جذب و در یک باتری معمولی ذخیره می‌کند. باتری پس از شارژ کامل قادر است دو ساعت روشنایی تولید کند.

نوری که از این لامپ تولید می‌شود، روشن‌تر و سالم‌تر از آن چراغ‌های نفتی است که مردم دهکده از زمان سیل به این‌طرف استفاده می‌کردند.

۱۰ پروتوتایپ خوب از این چراغ ساخته شد که در اختیار اهالی دهکده قرار گرفته‌اند.

منبع: UTEC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar فاطمه

    جالب بود.
    سپاس

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه