یک قدم نزدیک‌تر تا ساخت واکسن HIV

۱ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
واکسن ایدز

محققان توانسته‌اند از یک واکسن ایدز یا همان HIV نتایجی مثبت و امیدوار کننده دریافت کنند. نکته‌ی مهم درباره‌ی واکسن جدید ساخته شده، آزمایش موفقیت‌آمیز آن روی ۳۹۳ نفر است. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در نشریه‌ی «لنست» منتشر شده، واکسن ساخته شده توانسته یک سیستم ایمنی مقابل ویروس HIV در بدن افراد ایجاد کند.

البته کار محققان هنوز هم به پایان نرسیده است و آزمایش‌ها ادامه دارد. با این حال، در کنار آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ساخته شده روی انسان، این واکسن هم‌چنین به غیر از خود ویروس HIV، از میمون‌ها در مقابل ویروس‌هایی که ساختاری شبیه به HIV داشته‌اند هم مراقبت کرده است.

ساخت یک واکسن برای بیماری ایدز به یکی از چالش‌های بزرگ پژوهشگران تبدیل شده.

حدود ۳۷ میلیون نفر در دنیا با بیماری ایدز دست و پنجه نرم می‌کنند و سالانه هم حدود ۱.۸ میلیون نفر به این رقم افزوده می‌شود. با این حال، تا به امروز نه واکسن و نه درمانی برای مقابله با ویروس HIV ساخته شده است. تنها راه فعلی مقابله با ایدز، دارویی به اسم Prep است؛ دارویی که می‌تواند از مبتلا شدن به ویروس HIV حتی در صورت قرار گرفتن در معرض آن، جلوگیری کند. با این حال، داروی Prep برخلاف یک واکسن، باید روزانه و مرتب مصرف شود.

ساخت یک واکسن برای بیماری ایدز به یکی از چالش‌های بزرگ پژوهشگران تبدیل شده و دلیل اصلی این موضوع هم، انواع بسیار زیاد این ویروس است. ویروس HIV هم‌چنین می‌تواند جهش پیدا و به راحتی از سیستم ایمنی بدن عبور کند.

تلاش‌هایی که تا به امروز برای ساخت یک واکسن HIV انجام شده، فقط برای مقابله با یک نوع خاص آن بوده. با این حال، واکسن جدید ساخته شده، متشکل از چند نوع مختلف از ویروس HIV است. پژوهشگران امیدوارند که واکسن آن‌ها بتواند مقابله با انواع مختلف ویروس HIV (که نزدیک به بی‌نهایت است) را ممکن کند.

واکسن HIV

برای آزمایش واکسن ساخته شده، پژوهشگران گونه‌های مختلفی از واکسن خود را، که هر گونه مجموعه‌ای متفاوت از ویروس‌های HIV را در خود داشت، روی انسان آزمایش کردند. افرادی بین ۱۸ تا ۵۰ سال از کشورهای مختلفی مثل ایالات متحده، اوگاندا، افریقای جنوبی و تایلند، در طول ۴۸ هفته چهار واکسن دریافت کردند.

تمام گونه‌های آزمایش شده از واکسن، توانستند به خوبی یک سیستم ایمنی ضد ویروس HIV در بدن به وجود آورند. خطری هم در استفاده‌ی آن‌ها وجود نداشت.

در کنار این آزمایش، محققان هم‌چنین تعدادی میمون رئوس را با گونه‌ای از واکسن که بهترین نتایج را ارایه داده بود، واکسینه کردند. این حرکت برای آزمایش واکسن در مقابل «ویروس نقص ایمنی میمونی» یا simian immunodeficiency virus انجام شده بود. پژوهشگران مشاهده کردند که ۶۷ درصد از ۷۲ میمونی که واکسینه شده بودند، توانستند در مقابل ویروس نقص ایمنی میمون هم دوام بیاورند.

واکسن HIV

پروفسور «دن باروش» (Dan Barouch)، پژوهشگر ارشد این تحقیقات، با اشاره به اهمیت نتایج به دست آمده، گفته است: «چالش‌های مقابل ساخت یک واکسن HIV بسیار زیاد است، و اینکه توانسته‌ایم در سیستم ایمنی، عکس‌العملی در مقابل ویروس HIV بگیریم، به معنای محافظت کامل از انسان در مقابل ویروس HIV نیست.»

با تمام این اوصاف، پژوهش انجام شده، قدمی بسیار مهم در ساخت یک واکسن ایدز محسوب می‌شود. پژوهشگران می‌خواهند در ادامه‌ی پژوهش‌های خود، واکسن خود را روی ۲۶۰۰ زن در افریقای جنوبی که در معرض ابتلا به HIV هستند، آزمایش کنند.

منبع: بی‌بی‌سی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ب ت چ

    اطلاعاتی از تفاوت ایدز در انسان و میمونها بزارید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه