IGTV یا یوتیوب؛ برنده‌ی رقابت جذب مخاطب کدام است؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
سرویس IGTV

با اضافه شدن سرویس IGTV به اینستاگرام، به نظر رقابتی جدی بین این سرویس و رقیبی قدیمی و حرفه‌ای به نام یوتیوب شکل گرفته است. فیسبوک از چند سال پیش برای رقابت با یوتیوب، پلتفرم ویدیویی خود را راه اندازی کرد. هرچند تلاش این شبکه اجتماعی برای تبدیل شدن به یک پلتفرم قدرتمند ویدیویی حیاتی و قابل تحسین بود، اما همچنان به نظر می‌رسد تولیدکنندگان محتوای ویدیویی ترجیح می‌دهند محصولات خود را روی بستری که سال‌هاست توسط گوگل توسعه داده شده منتشر کنند. اما این ترجیح کاربران نه تنها فیسبوک را ناامید نکرده، بلکه تلاش می‌کند تا از راه‌های دیگری همچنان به این رقابت جدی ادامه دهد. کسب درآمد قابل توجه برای یوتیوب و البته کاربرانش، باعث شده تا زاکربرگ و تیمش نتوانند از بستری برای انتشار ویدیو چشم‌پوشی کنند و به همین خاطر همواره به دنبال راهی برای رسیدن به این منبع سرشار مالی بوده‌اند. راهی که حالا و از قرار معلوم به اینستاگرام رسیده است.

رسیدن اینستاگرام به مرز ۱ میلیارد مخاطب و حذف محدودیت زمانی برای ویدیوهای بارگذاری شده، توجه بسیاری از تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و البته بزرگ‌ترین پلتفرم پخش ویدیو، یعنی یوتیوب را به رقیبی جدید جلب کرده است.

اینستاگرام کمتر از دو سال پس از تولدش، در سپتامبر سال ۲۰۱۲ توسط فیسبوک خریداری شد. بهای پرداخت شده توسط زاکربرگ بسیاری را به این فکر انداخت که او برای این سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری چه برنامه‌ای در سر دارد. امروز و پس از گذشت حدود ۸ سال از به وجود آمدن اینستاگرام، این شبکه‌ی اجتماعی انتشار عکس و ویدیو نزدیک به ۱ میلیارد کاربر فعال دارد و این برای فیسبوک به منزله‌ی بازاری بالقوه برای کسب درآمد است. با انتشار خبر رسمی برداشته شدن محدودیت زمانی ویدیوها در اینستاگرام، اولین نکته‌ای که به ذهن کاربران و البته تولیدکنندگان محتوای ویدیویی خطور می‌کند، پیدا شدن رقیبی جدید و البته جدی برای یوتیوب است. شاید برای کاربران عادی این تنها یک قابلیت سرگرم کننده‌ی جدید باشد، اما بدون شک فیسبوک، اینستاگرام و تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوای ویدیویی به خوبی می‌دانند که این تغییر می‌تواند بازاری فوق‌العاده برای کسب درآمدهای عالی ایجاد کند. حالا این یوتیوب و گوگل به عنوان صاحب این پلتفرم انتشار ویدیو هستند که باید با ایجاد امکانات جدید به فکر نگه داشتن کاربران قدیمی خود باشند. امکاناتی که بتواند همچنان اولین دلیل کاربران حرفه‌ای یوتیوب، یعنی کسب درآمد را تضمین کرده و در مرحله‌ی بالاتر بهبود بخشد.

چند روز پیش اینستاگرام از سرویس جدید خود با نام IGTV رونمایی کرد. سرویسی که محدودیت زمانی انتشار ویدیو را تا حد قابل قبولی برطرف کرد. حالا کاربران عادی اینستاگرام می‌توانند تا ۱۰ دقیقه ویدیو را با کیفیتی فوق‌العاده (تا ۴K) بارگذاری کنند. این رفع محدودیت برای کاربرانی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند تا ۱ ساعت هم ممکن شده است. اما مشکل بزرگ این است که مانند پلتفرم انتشار ویدیو در فیسبوک، هنوز هیچ شیوه‌ی مشخصی برای کسب درآمد از محتوای ویدیویی وجود ندارد. در حال حاضر از طرفی هنوز بخش تبلیغات سرویس IGTV راه‌اندازی نشده و از طرف دیگر هنوز هیچ راه مشخصی برای پرداخت عواید مالی تولیدکنندگان محتوا در سرویس IGTV وجود ندارد.

باید به این نکته توجه کرد که یوتیوب، سرویس جدید اینستاگرام را با جدیت تمام تحت نظر گرفته و به هیچ عنوان به سادگی از کنار این اتفاق مهم نگذشته است. امروزه بیش از هر زمان دیگری راه برای کسب درآمد از طریق یوتیوب وجود دارد. به تازگی این شبکه‌ی انتشار ویدیو سه قابلیت جدید را که برای کسب درآمد بیشتر به کاربران خود معرفی کرد. اولین قابلیت، عضویت رسمی در کانال‌های ویدیویی و حمایت مالی از کانال‌هاست. کاربران می‌توانند به راحتی با پرداخت پنج دلار در ماه از شبکه‌ی مورد علاقه‌ی خود حمایت کنند. قابلیت دوم امکان فروش کالاهای مختلف به طرفداران یک شبکه‌ی ویدیویی است. در این حالت هرنوع واسطه‌ای حذف شده و تراکنش مالی مستقیم بین یوتیوب، صاحب کانال و کاربران، باعث شده تا گردش مالی و درآمد فوق‌العاده‌ای برای شبکه‌ی اجتماعی و تولیدکننده‌ی محتوا ایجاد شود. قابلیت آخر که Premiers نام دارد، به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد محصول خود را به صورت مستقیم و از طریق یک لندینگ پیج معرفی و تبلیغ کنند. حالا این کاربران حرفه‌ای و تولیدکنندگان محتوا هستند که باید تصمیم بگیرند در کدام فضا محصولات خود را منتشر کنند.

هرچند به نظر می‌رسد تا اینجای بازی یوتیوب با اقتدار برنده‌ی جذب کاربران شده و می‌تواند همچنان تنها بستر مناسب برای کسب درآمد از طریق ایجاد محتوای ویدیویی باشد، اما اینستاگرام با قابلیت جدیدی که ارائه کرده به این افراد اجازه می‌دهد تا با جمعیت جدیدی از مخاطبان روبرو شوند. مخاطبینی که به هر دلیل اینستاگرام را به یوتیوب ترجیح می‌دهند و هر روز با سرعتی مثال زدنی در حال افزایشند. بازاری بالقوه از کاربرانی که هر روز زمان زیادی را صرف فعالیت و تماشای محتوای آن می‌کنند و تشنه‌ی محتوایی متفاوت و جدید هستند.

هرچند برخی ممکن است ایراداتی جدی به اینستاگرام وارد کنند. انحصار اینستاگرام در پلتفرم موبایلی و محدودیت پلتفرم IGTV در نمایش عمودی ویدیوها از ایراداتی است که به این ویژگی جدید محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی عکس و ویدیو در دنیا وارد است. از آن‌جا که اینستاگرام همیشه نشان داده با ایجاد تغییرات جدید هیچ مشکلی نداشته و غافلگیر کردن کاربران یکی از اتفاقات روزمره‌ی آن است، بعید نیست به زودی از نمایش ویدیوهای طولانی مدت تنها به صورت عمودی دست بکشد. از طرف دیگر، ممکن است با توجه به تعداد بالای مخاطبان که به بازاری آماده برای تولیدکنندگان محتوا می‌ماند، تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان این نوع محتوا به تولید ویدیوهایی مطابق با توانایی IGTV رو بیاورند. به هر حال نباید این نکته را فراموش کرد که برای بازار بالقوه‌ای با جمعیت مخاطبینی بالغ بر یک میلیارد نفر، هر نوع تغییری مطلوب و به صرفه است.

منبع: Forbes

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar محمود

    البته ما باید به زودی منتظر مسدود شدن اینستاگرام بخاطر ایجاد این قابلیت باشیم! وگرنه سئوالی که پیش می آید چرا باید یوتیوب مسدود باشد ولی اینستاگرام آزاد؟

    1. Avatar احسان

      هیچ چیز بعید نیست.
      همانطور که ویچت فیلتر شد و بیتالک و تانگو و … تا مدت زیادی فیلتر نشدند!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه