یک سنگ آسمانی بزرگ در اقیانوس اطلس سقوط کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آذرگوی در اقیانوس اطلس

روز ششم فوریه، ساعت ۱۳:۵۵ به وقت گرینویچ یک «آذرگوی» (Fireball) بسیار بزرگ در اقیانوس اطلس و نزدیک سواحل برزیل سقوط کرد. با اینکه این اتفاق چند هفته پیش رخ داد، اما کارشناسان تازه متوجه وقوع آن شدند.

این سنگ آسمانی هنگام سوختن، انرژی معادل ۱۳ هزار تن ماده‌ی منفجره‌ی TNT آزاد ‌کرد. با این حساب، از زمان وقوع پدیده‌ای مشابه در چلیابینسک روسیه، بزرگ‌ترین و پرقدرت‌ترین انفجار به حساب می‌آید.

پرقدرت‌ترین آذرگوی در سال ۲۰۱۳ بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد. این انفجار بسیار بزرگ‌تر بود و انرژی معادل ۵۰۰ هزار تن TNT آزاد کرد. بیش از هزار نفر در این سانحه زخمی شدند. اکثر آنها بر اثر اصابت خرده شیشه‌‌های پنجره‌های شکسته زخمی شدند.

اما هیچ‌کس متوجه آذرگوی اقیانوس اطلس نشد. این جرم آسمانی از حدود ۳۰ کیلومتر بالاتر از سطح اقیانوس شروع به سوختن کرد و در فاصله‌ی ۱۰۰۰ کیلومتری سواحل برزیل سقوط کرد.

ناسا این پدیده را در صفحه‌ی گزارش‌های آذرگوی و آذرگوی خیلی پرنور، (Fireball and Bolide) ثبت کرده است. کارشناسان برآورد کرده‌اند که سالانه، حدود ۳۰ سیارک کوچک در اتمسفر زمین می‌سوزند. اندازه‌ی آنها معمولا بین ۱ تا ۲۰ متر است.

خوشبختانه، از آنجا که اکثر سطح زمین با آب پوشانده شده، بیشتر این اجرام آسمانی به اقیانوس می‌افتند و بر مناطق پر جمعیت تاثیری ندارند.

منبع: Telegraph

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar امیر کمیلی

    سلام
    خسته نباشید
    سایت مشکل داره… در صفحه اصلی ، اخرین اخبار نمایش داده نمیشه و خبرهای دو روز پیش به نمایش در میاد

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      سلام. مرسی، بله این مشکل در حال بررسی است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه