سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

شرکت سونی بعد از انجام اقداماتی در راستای اصلاح وضعیت خود، اخیرا گزارش مالی مثبتی را ارائه کرده که بنا به آن توانسته به رکورد جدیدی در سود سالانه‌اش دست پیدا کند. با توجه به موفقیت بخش پلی‌استیشن، تلویزیون و موسیقی این شرکت، انتظار می‌رود که در انتهای سال سود نهایی سونی به حدود ۴٫۲ میلیارد دلار برسد. البته بخش گوشی سونی عملکرد چندان موفقیت‌آمیزی نداشته و فروش آن از ۳۳ میلیون گوشی موبایل در سال ۲۰۱۲ به ۱۴٫۶ میلیون در سال جاری رسیده است.

با توجه به این که گوشی‌های هوشمند سونی نقطه‌ی قوت این شرکت محسوب نمی‌شوند، سونی باید تصمیم بگیرد که آیا این بخش ارزش ادامه‌ی سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر. با توجه به این وضعیت، دو گزینه پیش روی شرکت سونی قرار دارد: یا استراتژی خود را تغییر دهد و با قدرت بیشتر به بازار گوشی‌های هوشمند برگردد، یا به‌طورکلی از بازار گوشی موبایل دل بکند.

پول درآوردن از گوشی موبایل

هرچند گوشی‌های سونی اکسپریا سود چندانی را برای این غول تکنولوژی به همراه نمی‌آورند، اما باز هم بخش مهمی از این شرکت محسوب می‌شوند. سونی، سنسورهای دوربین ساخت خودش را در اختیار بسیاری از سازندگان گوشی موبایل قرار می‌دهد و از طریق همین کار به سود ۵٫۹ میلیارد دلاری دست یافته است. با وجود این که فروش سنسورهای سونی ۲٫۹ درصد کاهش داشته، اما تخمین زده می‌شود که این سنسورها نیمی از بازار را تشکیل می‌دهند.

سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

تجهیزات دوربین گوشی‌های هوشمند، کسب‌وکار بزرگی برای سونی به‌حساب می‌آید. با این وجود، آیا سونی برای کسب سود از چنین کسب‌وکاری به طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند نیاز دارد؟ زیرا بالاخره برخی از بزرگ‌ترین مشتریان سنسورهای سونی مانند اپل و سامسونگ، گوشی‌های خیلی بیشتری در مقایسه با سونی به فروش می‌رسانند.

هرچند تجهیزات دوربین سونی همیشه جزو برترین‌ها رده‌بندی می‌شوند، ولی بر خلاف شرکت‌هایی مثل گوگل، کمتر کسی سونی را به عنوان مرجعی برای جلو راندن صنعت عکاسی موبایل می‌شناسد. حتی برخی اعتقاد دارند که سونی در بین سازندگان گوشی‌های هوشمند کمترین نوآوری را دارد. البته چنین نظری تا حدی غیرمنصفانه است.

طرح‌های تکراری

یکی از انتقادهای رایج از گوشی‌های سونی اکسپریا، در مورد شکل و شمایل تکراری این گوشی‌ها است. واقعا هم تغییر و تحول چندانی در طراحی گوشی‌های سونی مشاهده نمی‌شود. بسیاری از مشتریان ابتدا جذب ظاهر گوشی می‌شوند. بنابراین سونی با تغییراتی در طراحی این گوشی‌ها، می‌تواند چنین مشتریانی را به خود جذب کند. به‌هرحال وقتی که مشتری می‌خواهد مبلغ زیادی را برای خرید یک گوشی پرچم‌دار هزینه کند، انتظار دارد که با طراحی جذاب و به‌روزی مانند گوشی‌های ال‌جی G6 و گلکسی اس ۸ روبرو شود.

سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

بزرگ‌ترین مشکل استفاده از طرح‌های تکراری این است که دیگر نوآوری‌ها و نقاط قوت گوشی به چشم نمی‌آیند و همین موضوع از لحاظ بازاریابی، برند سونی را از گذشته ضعیف‌تر می‌کند. مشخصه‌های مبهمی مانند نرم‌افزار ۳D Creator، استریم پلی‌استیشن ۴ از طریق وای‌فای و پخش محتوای ۴K HDR زمانی دیده می‌شوند که در گوشی‌هایی با ظاهر مشابه گوشی‌های ارزان‌تر و قدیمی‌تر عرضه نشده باشند. مشخصه‌های نوآورانه زمانی تأثیرگذار هستند که در یک محصول زیبا و به‌روز عرضه شده باشند.

نهایتا سونی باید رویکردش را با سلیقه‌ی مشتریان مطابقت دهد و محصولاتی را ارائه کند که مشتری می‌خواهد؛ نه این که تصور خودش از گوشی‌های هوشمند را روانه‌ی بازار کند. در حال حاضر ویژگی‌هایی همچون حاشیه‌های بسیار کم، کیفیت تصویر بالا و هوش مصنوعی پرطرفدار هستند و کاربران دیگر طراحی‌های قدیمی گوشی‌های سونی را نمی‌پسندند.

به‌کارگیری مهارت در زمینه‌ی رسانه

مهم‌ترین نقطه‌ی قوت سونی، در تکنولوژی‌ها و تجربیات «چندرسانه‌ای» (multimedia) این شرکت نهفته است؛ با این حال، این شرکت هنوز نتوانسته از چنین پتانسیلی در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند خود بهره ببرد. ما نمایشگر ۴K HDR، فیلم‌برداری اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه و بلوتوث LDAC را در پرچم‌دارهای این شرکت دیده‌ایم؛ اما این مشخصه‌ها به خودی خود انگیزه‌ی تعویض گوشی موبایل را در میان مشتریان ایجاد نمی‌کنند.

بخشی از این موضوع، به استفاده‌ی محدود چنین مشخصاتی برمی‌گردد. محتوای ۴K HDR کمیاب است و تماشای چنین محتوایی با تلویزیون ۶۴ اینچی لذت بیشتری نسبت به تماشای آن با نمایشگر کوچک گوشی دارد. فیلم‌برداری اسلوموشن هم استفاده‌ی بسیار محدودی دارد و بیشتر کاربران بعد از یک‌بار استفاده، آن را فراموش می‌کنند. فناوری LDAC هم فعلا یک فناوری اختصاصی محسوب می‌شود و هنوز بسیاری از گجت‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند و به همین خاطر، مورد توجه مشتریان قرار نگرفته است.

سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

نرم‌افزار سونی هم درگیر مشکل مشابهی است. این شرکت تلاش کرده از برند واکمن برای اپلیکیشن پخش موسیقی اندرویدی‌اش مایه بگذارد، اما در واقعیت این اپلیکیشن ویژگی متمایزی نسبت به اپلیکیشن‌های موسیقی دیگر ندارد. در حقیقت، می‌توان گفت که این اپلیکیشن حتی از اپلیکیشن‌های موسیقی محبوب در پلی استور ویژگی‌های کمتری دارد.

با وجود این مسائل، سونی همچنان می‌تواند از قدرت رسانه‌ای خود برای بهبود وضعیت گوشی‌هایش بهره ببرد. به‌طور مثال می‌توانیم به گوشی ال‌جی V30 اشاره کنیم که به خاطر دوربین، امکان فیلم‌برداری باکیفیت و صدای DAC مورد ستایش قرار گرفت. سونی می‌تواند از برند واکمن برای ساخت سخت‌افزارهای عالی مربوط به صدا استفاده کند و در کنار آن، مشخصه‌ها و نرم‌افزارهای باکیفیتی هم ارائه کند؛ سپس همه‌ی این‌ها را با هم ترکیب کند تا مورد توجه علاقه‌مندان به موسیقی و صدای باکیفیت قرار بگیرد.

درزمینه‌ی عکس و فیلم‌برداری هم، سنسورهای تصویربرداری سونی از جانب بسیاری از سازندگان بزرگ گوشی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما خود سونی اولویت‌های مصرف‌کنندگان را نادیده گرفته است. حالت بوکه، زوم اپتیکال و لنزهایی با زاویه دید گسترده از جمله مشخصه‌هایی هستند که شرکت‌های مختلف با استفاده از دوربین دوگانه توانسته‌اند آن‌ها را ارائه کنند. مانند گوگل، سونی هم شاید اعتقاد دارد که استفاده از دوربین دوگانه تأثیر چندانی در کیفیت نهایی عکس ندارد، اما در چنین صورتی سونی باید از لحاظ مشخصه‌های نرم‌افزاری بهبودهایی را صورت دهد تا بتواند در این عرصه به بازیکن شاخصی بدل شود.

سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

همچنین می‌توان امپراتوری رسانه‌ای سونی را هم مدنظر قرار داد. به‌طور مثال از اقدامات کنونی سونی می‌توان به پلی‌استیشن ویدیو، استریم بازی‌ها و استفاده از اکسپریا XZ پریمیوم به‌عنوان کنترل تلویزیون‌ها براویا اشاره کرد؛ اما سونی باید از این حد هم فراتر برود. مثلا می‌تواند گوشی‌ها را با اشتراک رایگان موسیقی «های‌فای» (Hi-Fi) (حتی اگر شده به‌صورت محدود) و سرویس استریم فیلم‌های HDR همراه کند تا استفاده از گوشی‌های اکسپریا به یک تجربه‌ی رسانه‌ای جذاب بدل شود.

فرا رسیدن زمان عمل

تصمیمات راهبردی پیشین سونی، وضعیت کنونی این شرکت را بغرنج‌تر کرده است. علاوه بر بازاریابی‌های اشتباه، عدم شراکت با اپراتورهای مخابراتی هم منجر به بیرون ماندن گوشی‌های سونی از بازارهای مهم شده است. عدم حضور گوشی‌های سونی در فروشگاه‌های اپراتورها در آمریکا باعث شده گوشی‌های این شرکت در آمریکا دیده نشوند.

خوب است بدانید که گوشی‌های اکسپریا همچنان بدون حسگر اثرانگشت در آمریکا عرضه می‌شوند؛ مشخصه‌ای که حتی در بسیاری از گوشی‌های ارزان‌قیمت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل چنین اقدامی گویا مربوط به پتنت‌ها است ولی به‌هرحال چنین موضوعی ضعف مهمی برای سری گوشی‌های اکسپریا به‌حساب می‌آید. متأسفانه، آمار فروش پایین و چنین مسائلی، سونی را از دیدگاه بسیاری از اپراتورها به یک شریک نه‌چندان قابل توجه تبدیل کرده است.

سونی چگونه می‌تواند به بازار گوشی موبایل بازگردد؟

در کنار اجرای تغییر و تحولات، سونی می‌تواند از رویکرد جدی‌تری برای توسعه‌ی بازار گوشی‌هایش استفاده کند. به طور مثال می‌تواند وارد شراکت با اپراتورهای بزرگ شود و با تمرکز بیشتر در زمینه‌ی بازاریابی، به‌جایی برسد که در فروشگاه‌ها، گوشی‌های سونی در کنار محصولات اپل و سامسونگ قرار بگیرد. برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی، سونی شاید نیاز دارد که نیروهای جوان را جایگزین مدیران سالخورده‌اش کند. همان‌طور که می‌توانیم ببینیم، بخش‌های دیگر این کمپانی عظیم به‌خوبی کار می‌کنند و تا حد زیادی سودده هستند؛ چنین موفقیتی در بخش موبایل سونی هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

سونی درزمینه‌ی مشخصه‌های نوآورانه فعالیت‌های زیادی دارد، اما این شرکت باید بتواند به‌طور مؤثرتری با مشتری ارتباط برقرار کند. درنهایت، راه متقاعد کردن مشتری به خرید یک گوشی موبایل این نیست که فهرستی از ویژگی‌های جدید را جلوی او بگذاریم. مشتریان به دنبال محصولی هستند که همه‌چیزش به‌اندازه باشد و به‌خوبی کار کند. نکته‌ای که اپل، سامسونگ و گوگل آن را درک کرده‌اند، اما سونی هنوز نتوانسته آن را هضم کند.

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar Mohammad

    سونی پدر تکنولوژی در دنیاست…
    این که کره ای ها با صفحه نمایش امولد (با اون رنگای غیر طبیعی و عدم توانایی در نمایش طیفی از رنگ ها) و طراحی های فریبنده بازارو بدست گرفتن نشون دهنده کیفیت کار اونا نیست. همونطور که جنس های چینی ها کل دنیا رو گرفتن و این دلیلی بر کیفیت کارشون نیست.کسانی که سونی دارن میدونن چی میگم.من خودم با زد ۵ اچ تی سی یو۱۱ و تب اس ۲ و آیفون ۷ رو در زمینه صفحه نمایش شکست دادم.
    به طراحی هم ایراد الکی نگیریم!
    امضای سونی اینه!همونطور که بنز و بی ام دبلیو چندین ساله که امضای خودشونو دارن و از یک کیلومتری اینو داد میزنن،سامورایی ها هم واسه خودشون منحصر بفرد هستن.
    سونی لایق بهترین ستایش هاست و فقط سونی بازا اینو میفهمن…
    ایراداتی که به بازاریابی وارد شد کاملا قابل قبول هستن. بازم درباره این غول ژاپنی مطلب بذارید و لطفا تا حد امکان گوشی های سونی رو در فروشگاهتون موجود داشته باشید.

  2. Avatar Keiser

    یه موردی که سونی هر سال در اون پس رفت می کنه ظرفیت باتری هست که هر ۶ ماه به ۶ ماه کمتر می شه! در حالی که تا سه سال پیش گوشی های سونی با استفاده سنگین، ۲ روز کامل شارژ نگه می داشتن!! اما الان به یک روز هم نمی رسه. الان واسه یه صفحه نمایش ۴K یه باتری کم ظرفیت می ذاره که زود خالی می شه که برای من طرفدار ایکسپریا اصلن خوشایند نیست…

  3. Avatar Keiser

    سونی اول باید با تغییر اساسی طراحی گوشی هاش، ارزش برندش رو افزایش بده. بعد اون هم جدید ترین امکانات رو بذاره. مثلا OIS، حاشیه ی خیلی کمتر، dual camera، صفحه نمایش حداقل ۵.۷ اینچی، رابط کاربری غنی تر و…

    اونوقته که آروم آروم مثل سامسونگ محبوب می شه بین همه!

    1. Avatar mohammad

      نه عزیز من دارم و راضیم یک روز سنگین رو راحت جواب میده شایدم بشتر در بعضی اوقات

  4. Avatar Milad

    BEST OF SONY FOR BEST OF YOU….بهترین های سونی فقط برای بهترین ادماس که لیاقتشو داشته باشن… نه آدمای فیک!????

  5. Avatar Next is Now

    متاسفانه سونی در بازار اسنارتفون به انتهای راه رسیده ولی نمیخواد این واقعیت رو بپذیره

    1. Avatar صادق

      زهی خیال باطل!

  6. Avatar مسعود

    شاید سونی تو ظاهر گوشی هاش تغییرات انچنانی نمیده ولی همیشه در دست گرفتن گوشی سونی حس خاصی داره حس کیفت بالا و مقاوم بودن را داره همین الان اکثر گوشیها بدنه فلزی شدن ولی فقط کافیه مثلا یبار سونی ایکس زد پرمیوم را تو دست بگیرید تا متوجه کیفیت برترش بشید یادتون باشه سونی همیشه سونیه

  7. Avatar حبیب

    “یکی از انتقادهای رایج از گوشی‌های سونی اکسپریا، در مورد شکل و شمایل تکراری این گوشی‌ها است. واقعا هم تغییر و تحول چندانی در طراحی گوشی‌های سونی مشاهده نمی‌شود.”
    -نه که گوشی های سامسونگ همشون عین هم نیستن! با دوربین های برآمده!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه