سیاره‌ی ۹ام شاید یک سیاره‌ی فراخورشیدی ربوده شده باشد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چند ماه پیش دانشمندان خبر از احتمال قوی وجود یک سیاره‌ی بزرگ در دوردست‌های منظومه‌ی شمسی دادند. آن‌ها نام این سیاره را علی‌الحساب سیاره‌ی ۹ام یا سیاره‌ی ایکس گذاشتند. از آن زمان تاکنون بحث‌های زیادی پیرامون چگونگی شکل‌گیری این سیاره و انتقال آن به مرزهای بیرونی منظومه‌ی شمسی شده است. حالا در نظریه‌ای جدید، بعضی از پژوهشگران می‌گویند که شاید اصلا این سیاره در منظومه‌ی شمسی ما متولد نشده و در اصل سیاره‌ای سرگردان و تبعید شده از منظومه‌ی دیگری بوده که نیروی جاذبه‌ی خورشید ما آن را ربوده است!

این ایده از آن‌جا آمده که خورشید ما به هنگام تولد در سحابی اولیه، در یک خوشه‌ی ستاره‌ای با همسایگانی شبیه به خودش قرار داشته. یعنی اینکه میلیاردها سال پیش خورشید جوان، در خوشه‌ای متشکل از ۱۰۰۰ یا ۱۰ هزار ستاره‌ی دیگر قرار داشته است. در چنین محیط متراکمی، ستاره‌ها تحت تاثیر نیروی گرانش یکدیگر هستند و ممکن است سیاره‌ها را از یکدیگر بقاپند.

دانشمندان با استفاده از مدل‌های کامپیوتری نتیجه گرفتند در آن خوشه‌ی ستاره‌ای احتمالی که خورشید حضور داشته، احتمال اینکه بتواند سیاره‌ای را از ستاره‌‌ی همسایه بدزدد وجود داشته است. البته در صورتی که آن سیاره در مداری بسیار دوردست پیرامون ستاره‌ی مادر گردش می‌کرده است. البته طبق همین مدل‌ها آن‌ها اشاره می‌کنند احتمال اینکه سیاره‌ی ۹ام یک سیاره‌ی فراخورشیدی ربوده شده باشد بین ۰.۱ تا ۲ درصد است.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه