سیاه‌چاله‌ای چیزهایی که تا به حال بلعیده بود را پس داد!

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان توانسته‌اند سیاه‌چاله‌ای را پیدا کنند که در هسته‌ی یک کهکشان قرار گرفته و در ۶ میلیون سال گذشته، دوبار قسمتی از چیزهایی که تا به حال بلعیده بوده را به صورت گاز پس داده است.

سیا‌ه‌چاله‌های پرجرم از قرص‌های برافزایشی موادی که در مدارشان بوجود می‌آید تغذیه می‌کنند.

پژوهشگران دو حلقه‌‌ی گازی را در مجاورت کهکشان NGC 5195 پیدا کرده‌اند که توسط سیاه‌چاله‌ی ابرپرجرمی که در هسته‌اش قرار دارد به خارج منتشر شده‌اند. «اریک شلگل» (Eric Schlegel) از اخترشناسانی است که روی این سیاهچاله تحقیق می‌کند. او نتایج تحقیقات‌اش را دو روز پیش و در جلسه‌ی «انجمن ستاره‌شناسان امریکا» ارایه داد. بر اساس تحقیقات او، حلقه‌هایی که در اطراف کهکشان NGC 5195 پیدا شده‌اند، حدود ۳۰۰۰ هزار سال نوری با یکدیگر فاصله دارند و طولشان هم به چند هزار سال نوری می‌رسد.

کهشکان NGC 5195 در فاصله‌ی ۲۶ میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی تازی‌ها (Canes Venatici) قرار گرفته است.

سیاهچاله‌های ابر پرجرم از قرص‌های برافزایشی گازی و از مواد اطراف‌شان تغذیه می‌کنند. برخی اوقات، ممکن است سیاه‌چاله‌ها بیشتر از میزان نیازشان گاز ببلعند. در نتیجه گاهی اوقات گازهای بلعیده شده را بیرون می‌دهند.

کهکشان NGC 5195 در مجاورت کهکشان گرداب (M51) قرار دارد. این دو کهکشان هم در حال ادغام با یکدیگر هستند تا در نهایت تبدیل به یک کهکشان شوند. با این حال هنوز مشخص نیست آیا گازهایی که از سیاه‌چاله‌ی درون کهکشان به بیرون زده‌اند، به این ادغام ربط دارند یا نه.

محققان می‌گویند بررسی گازهایی که قبلا از سیاهچاله بیرون زده‌اند، می‌توانند به کشف چگونگی تکامل کهکشان‌های اطراف آن‌ها کمک کنند.

منبع: ScienceNews

CES_2016_Slider_Final

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. s@ied

    {دوبار قسمتی از چیزهایی که تا به حال بلعیده بوده را به صورت گاز پس داده است}
    آروغ زدن سیاه چاله!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه