سیستم ایمنی بدن شما شبیه به شریک زندگی‌تان می‌شود

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوید، تقریبا همه‌ی لحظات را با همسر خود به اشتراک می‌گذارید. خوابیدن، غذا خوردن و ورزش کردن شما شبیه به هم می‌شود. طبق پژوهشی جدید، ظاهرا که سیستم ایمنی بدن شما هم خیلی شبیه به هم می‌شود.

سیستم ایمنی بدن هریک از افراد جامعه مختص به خود آن‌هاست. این سیستم در افراد مختلف، بسته به تعداد، نوع یا وضعیت فعال‌سازی سلول‌های ایمنی تفاوت می‌کند. همین تفاوت‌هاست که باعث می‌شود یک ویروس آنفولانزا بلافاصله پس از ورود به بدن یک فرد او را بیمار کند و فرد دیگر را پس از گذشت یک یا دو روز مریض کند.

«آدریان لیستون» (Adrian Liston) و همکارانش از دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک نمونه‌های خونی ۶۷۰ فرد سالم بین سنین ۲ تا ۸۶ سال را مطالعه کردند. برای هر فرد، گروه پژوهشی تعداد سلول‌های ایمنی را در ۵۴ وضعیت فعال‌سازی مختلف آزمایش کرد. این گروه سپس نمونه‌های خون دیگری از یک-چهارم آن‌ها را در طول ۶ ماه بررسی کرد. پروفایل‌های ایمنی آن‌ها در طول این مدت کاملا ثابت بود و حتی وقتی آن را به هم می‌زدند، دوباره به وضعیت اولیه‌ی خود باز می‌گشت. البته اگر افراد به بیماری‌هایی مثل اسهال و استفراغ مبتلا شوند یا واکسن آنفولانزا دریافت کنند، اندکی سیستم ایمنی آن‌ها به هم می‌خورد و سپس دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد.

در حین همین آزمایش، لیستون و همکارانش به پدیده‌ی جالبی برخورد کردند. اینکه سیستم ایمنی کسانی که با هم زندگی می‌کنند خیلی شبیه به هم است. لیستون می‌گوید: «در سیستم ایمنی این افراد ۵۰ درصد تنوع کمتری دیده می‌شود که اثر خیلی چشمگیری است.» افرادی که زندگی مشترک دارند، رژیم غذایی و سبک زندگی‌شان خیلی شبیه به هم است. به این پدیده «مطابقت ازدواج» (Spousal Concordance) می‌گویند. محیط مشترک هم بسیار تاثیرگذار است. مثلا بعضی از انواع آلودگی می‌توانند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارند و از آن‌جا که زوج‌ها محیط زندگی مشترکی دارند، به طور یکسان تاثیر می‌بینند.

«هولدن ماکر» (Holden Maeker) از مدرسه‌ی پزشکی استنفورد در کالیفرنیا فکر می‌کند که سیستم ایمنی بدن زوج‌ها می‌تواند به دلیل اینکه آن‌ها ویروس‌های یکسانی در بدنشان دارند، شبیه به هم شود. به نظر می‌رسد افرادی که زندگی مشترک دارند، حتی باکتری‌های روده‌ی شبیه هم داشته باشند و این به نوبه‌ی خود بر روی سیستم ایمنی تاثیر دارد. شباهت این باکتری‌ها می‌تواند به دلیل میکروب‌هایی باشد که در خانه‌ی آن‌ها وجود دارد.

البته بچه‌ها هم عامل انتقال مهمی هستند. همه‌ی زوج‌هایی که در این پژوهش شرکت کردند، بچه داشتند و به نظر می‌رسد که فرزندان آن‌ها می‌توانند عاملی جهت انتقال میکروب‌ها بین پدر و مادر باشند. مثلا وقتی بچه از مادرش شیر می‌خورد باکتری‌های مادرش را می‌گیرد و وقتی پدر فرزندش را می‌بوسد، باکتری‌ها به پدر منتقل می‌شوند. پژوهشگران می‌گویند که مشخص نیست این شباهت سیستم ایمنی خوب یا بد است. بیشتر به این بستگی دارد که این شباهت به چه شکلی بوجود می‌آید.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ترانه

    خیلی جالب بود. ممنون از شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه