سیستم‌عامل KaiOS چیست و چرا تعداد زیادی از گوشی‌ها مبتنی بر آن هستند؟

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
KaiOS

رشد فروش گوشی‌های هوشمند در سرتاسر جهان تا حد زیادی راکد شده است. به همین خاطر برای یافتن کاربران جدید، کمپانی‌هایی مانند گوگل ناچار به جستجو برای پیدا کردن راه‌های جدید شده‌اند. یکی از این راه‌ها، ارائه‌ی گوشی برای منطقه‌هایی است که هنوز گوشی‌های هوشمند تا حد زیادی دست‌نیافتنی محسوب می‌شوند. یک سیستم‌عامل جدید به نام KaiOS وعده داده که می‌تواند این معضل را حل کند. در برخی از کشورهای در حال توسعه مانند هند، KaiOS موفق شده نسبت به iOS سرعت رشد بیشتری داشته باشد و از گوگل هم ۲۲ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

اما سیستم‌عامل KaiOS چیست و چرا تعداد زیادی از گوشی‌ها از آن بهره می‌برند؟

KaiOS چیست؟

KaiOS

KaiOS یک سیستم‌عامل برای گوشی‌های «فیچر فون» (Feature phone) است. چنین گوشی‌هایی اگرچه بسیار ساده و ارزان هستند، ولی از قابلیت‌هایی مانند اتصال به اینترنت، دوربین عکاسی، رادیو و ضبط صدا بهره می‌برند. این پلتفرم بر مبنای پروژه Boot to Gecko توسعه یافته که آن هم جانشین Firefox OS بود. از آنجایی که این یک پلتفرم مبتنی بر وب است، برای اجرا به قدرت و حافظه‌ی زیادی ندارد و حداقل مموری موردنیاز برای آن، فقط ۲۵۶ مگابایت است.

KaiOS این وعده را می‌دهد که می‌تواند اپلیکیشن‌های مدرنی مانند واتس‌اپ را برای افرادی که تا حالا مالک یک گوشی هوشمند نبوده‌اند، به ارمغان بیاورد. بنابراین، رابط کاربری آن بر اساس گوشی‌های سنتی مجهز به دکمه‌های فیزیکی و فاقد نمایشگرهای لمسی طراحی شده است. در ضمن این سیستم‌عامل از انواع استانداردهای ارتباطی مانند ۴G، NFC برای پرداخت، سیم‌کارت دوگانه و وای‌فای پشتیبانی می‌کند.

گوشی‌های مبتنی بر KaiOS قیمت بسیار کمی دارند زیرا این گجت‌ها از مشخصه‌های بسیار ساده‌ای بهره می‌برند. یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های این سیستم‌عامل، JioPhone نام دارد که در هند با قیمت ۲۰ دلار به فروش می‌رسد.

KaiOS جه تفاوت‌هایی با دیگر سیستم‌عامل‌ها دارد

KaiOS

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش محبوبیت این سیستم‌عامل، اپ استور مبتنی بر HTML5 آن است. این موضوع به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های تحت وب قدرتمندی را برای KaiOS توسعه دهند. بسیاری از دیگر فیچر فون‌های امروزی، همراه با نرم‌افزارهای جاوا عرضه می‌شوند که گوشی را سنگین می‌کنند.

در سرتاسر جهان برندهایی مانند نوکیا، Reliance، آلکاتل و دیگر برندها، برای گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت خود از آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر توسعه‌دهندگان با ارائه‌ی یک اپلیکیشن در اپ استور این سیستم‌عامل، آن را در اختیار انواع و اقسام برندها در کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ۵ ویژگی برتر رابط کاربری OxygenOS

چه اپلیکیشن‌هایی از KaiOS پشتیبانی می‌کنند؟

KaiOS

در اپ استور KaiOS ده‌ها اپلیکیشن مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها را برای کاربران آشنا هستند. البته مطمئناً قابلیت‌های این اپلیکیشن‌ها مشابه موارد موجود در گوشی‌های هوشمند نیست و فقط امکانات ساده اولیه پوشش داده می‌شود. از بین اپلیکیشن‌های معروف موجود در KaiOS می‌توانیم به مواردی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب، گوگل مپ، گوگل اسیستنت، اپلیکیشن جستجوی گوگل، واتس‌اپ (برای برخی از گوشی‌ها) و The Weather Channel اشاره کنیم.

همچنین در این اپ استور برخی از اپلیکیشن‌های توسعه یافته توسط تیم KaiOS هم دیده می‌شود. مثلاً برای هواشناسی اپلیکیشنی به نام KaiWeather قرار دارد و برای اسکن QR کد هم اپلیکیشنی ارائه شده است.

چرا فیسبوک و گوگل به این سیستم‌عامل علاقه نشان می‌دهند؟

KaiOS

گوگل و فیسبوک از جمله اولین شرکت‌هایی بودند که بخشی از سرویس‌های خود را برای این سیستم‌عامل ارائه دادند. اما ارائه‌ی این امکانات برای گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت، چه مزایایی برای این شرکت‌ها دارد؟

جواب این سؤال کاملاً واضح است. شرکت‌های تکنولوژی بزرگ مانند گوگل و فیسبوک، عمدتا از طریق تبلیغات درآمد کسب می‌کنند و هرچقدر تعداد کاربران بیشتر باشد، داده‌های بیشتری جمع‌آوری می‌شود و درآمد حاصل از تبلیغات هم بالاتر می‌رود. با توجه به کاهش رشد فروش گوشی‌های هوشمند، این غول‌های تکنولوژی با این کار می‌توانند تعداد کاربران خود را افزایش دهند.

علاوه بر این با ورود زودهنگام، آن‌ها توانستند پیش از ورود رقبا حضور خود را تثبیت کنند. بسیاری از کاربران KaiOS برای اولین بار با اینترنت روبرو می‌شوند و گوگل و فیسبوک می‌خواهند به اولین مقصد چنین کاربرانی تبدیل شوند. روی هم رفته این دو شرکت توجه زیادی به بازارهای نوظهور دارند و مثلاً گوگل اسیستنت برای اینکه بتواند مورد توجه کاربران هندی قرار بگیرد، از زبان هندی پشتیبانی می‌کند.

همچنین گوگل بیش از ۲۰ میلیون دلار در KaiOS سرمایه‌گذاری کرده و گوگل اسیستنت هم دستیار صوتی پیش‌فرض این سیستم‌عامل محسوب می‌شود. همچنین می‌توانیم به گوشی‌هایی مانند JioPhone 2 اشاره کنیم که برای فراخوانی گوگل اسیستنت دارای دکمه سخت‌افزاری است.

KaiOS مناسب چه نوع کاربرانی است؟

KaiOS

KaiOS افرادی را هدف گرفته که به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند گوشی‌های هوشمند خریداری کنند و در مناطقی که هنوز گوشی‌های هوشمند همه‌گیر نشده، گوشی‌های مبتنی بر KaiOS معمولاً مورد توجه قرار می‌گیرند. علاوه بر این باید به افراد کم‌سواد و بی‌سواد هم اشاره کنیم که به طور کلی برای استفاده از نمایشگرهای لمسی دچار مشکل می‌شوند. اپلیکیشن‌های توسعه یافته برای این سیستم‌عامل هم طوری طراحی شده‌اند که فقط با استفاده از دکمه‌های فیزیکی امکان بهره‌گیری از آن‌ها وجود داشته باشد.

علاوه بر این، از آنجایی که گوشی‌های هوشمند بسیار اعتیادآور هستند، برخی از کاربران با فاصله گرفتن از این گجت‌ها، به استفاده از گوشی‌های ساده روی می‌آورند که فقط مجهز به اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های ضروری باشند. یکی دیگر از کاربردهای آن هم می‌تواند برای کودکان باشد زیرا با استفاده از چنین گوشی‌هایی نمی‌توانند وقت زیادی را صرف آن کنند. در نهایت باید به افراد مسن هم اشاره کنیم. بهره‌گیری از این گوشی‌ها برای افراد مسن بسیار ساده است ولی در عین حال می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌اپ با دیگران در ارتباط باشند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ویژگی جذاب کاستوم رام‌ها و رابط کاربری گوشی‌های اندرویدی

منبع: MakeUseOf

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    مرسی .. مطلب بسیار جالبی بود
    و اینک عاشق مطالب موبایلی پیجتونم ک در استوری دنبال میکنم
    مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه