سیم‌کارت‌های ایرانسل کاربران تلگرام را به دردسر انداخت

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

مساله سلب مالکیت سیم‌کارت‌های ایرانسل از افرادی که به مدت ۹۰ روز از سیم‌کارت‌شان استفاده نکنند، به موضوع داغ این روزها تبدیل شده و برای بعضی از کاربران نگرانی‌ها و سوالاتی را ایجاد کرده است. برای پاسخ به این سوال‌ها دیجی‌کالا مگ با روابط عمومی ایرانسل گفتگو کرده است. روابط عمومی شرکت ایرانسل به کاربرانی که سیم‌کارت‌شان سلب مالکیت شده توصیه کرده است که در پیام‌رسان تلگرام خود حتما تایید دومرحله‌ای را فعال کنند و پیش از قرار گرفتن اطلاعات پیام‌رسان خود در اختیار صاحبان جدید شماره‌های غیرفعال، این اطلاعات را کاملا پاک کنند.

مدتی است که شرکت ایرانسل از شرکت‌های مخابراتی فعال در ایران در مورد تعلیق سیم‌کارت‌های غیرفعال به کاربران خود هشدار داده است. اولین بار در اطلاعیه این شرکت اشاره شده بود که «کلیه سیم‌کارت‌های اعتباری شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل که پس از فعال‌سازی، حداقل به مدت ۹۰ روز متوالی منتهی به ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ خاموش بوده و یا از آنها هیچ استفاده‌ای نشده باشد، در صورت عدم فعالیت تا پایان روز ۲۰ آبان ۱۳۹۴، به حال تعلیق دائم درآمده و به مالکیت شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بازگردانده می‌شود».

براساس آنچه در اطلاعیه ایرانسل اشاره شده بود منظور از فعالیت، «برقراری تماس، ارسال و یا دریافت MMS و SMS  غیر تبلیغاتی، شارژ مجدد و یا استفاده از اینترنت همراه است».

این موضوع باعث ایجاد برخی ابهامات در میان کاربران این اپراتور شد. در عین حال چند روزی است که بحث درباره استفاده از اکانت تلگرام صاحبان شماره‌های قبلی سیم‌کارت‌های ایرانسل هم داغ شده است. در واقع اگر سیم‌کارت‌ فرد سلب مالکیت شود صاحب جدید آن می‌تواند از شماره صاحب قبلی استفاده کند و از طریق آن به شبکه‌های اجتماعی او از جمله اطلاعات و مسیج‌های شخصی او در تلگرام دسترسی پیدا کند.

این مساله باعث شد پلیس فتا هم درباره موضوع به اظهارنظر بپردازد.

سرهنگ نیک نفس ، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا هم در این باره در مصاحبه با مشرق‌نیوز به کاربران گفته است «پیش از فروش سیم‌کارت خود تمامی اکانت‌های فعال درشبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را غیر فعال کنند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیم‌کارت، کانال‌ها و گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی را نیز غیر فعال و حذف کنند و علاوه بر این عکس و فیلم‌های بارگذاری شده را هم از شبکه‌های اجتماعی حذف نمایند».

به دلیل اهمیت موضوع و برای شفاف‌سازی بیشتر، دیجی‌کالا مگ در همین زمینه با روابط عمومی شرکت ایرانسل به گفتگو پرداخته است.

روابط عمومی ایرانسل در مصاحبه با دیجی‌کالا مگ درباره مساله سلب مالکیت سیم‌کارت‌های ایرانسل گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۱۷ مورخ ۸/۴/۱۳۹۴ خود با ­توجه به افزایش تقاضا برای سیم­‌کارت­‌های اعتباری شبکه­‌های تلفن همراه کشور و در راستای حمایت از حقوق مشترکان و افزایش رضایت آن‌ها و به منظور ساماندهی استفاده از این سیم­‌کارت­‌ها در جهت بهره­‌مندی موثر و کارآمد از شماره­‌ها که جزء منابع کمیاب محسوب می­‌شوند و همچنین جبران هزینه­‌های اپراتورها، دستور­العمل مدیریت سیم­‌کارت­‌های اعتباری را تصویب کرده است. بر اساس این مصوبه که درباره همه اپراتورها صادق است، اپراتورهای تلفن همراه قانونا مجاز هستند تا سیم‌کارت‌های اعتباری غیرفعال موجود در شبکه را پس از طی مراحل قانونی سلب مالکیت کنند. البته لزوما همیشه این اتفاق نمی‌افتد اما این حق برای اپراتور محفوظ است. شماره‌های تلفن همراه در زمره سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند و این قانون نیز برای نیاز به پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار و نبود شماره آزاد وضع شده و محدود به شبکه ایرانسل نیست و در سایر اپراتورها هم به وقوع می‌پیوندد.

روابط عمومی ایرانسل به ما گفت: «ما علاقه‌ای به سلب امتیاز سیم‌کارت‌های غیر فعال نداریم و تا حد امکان نیز تلاش می‌کنیم که این اتفاق نیفتد؛ ولی در عین حال در برخی مواقع به دلیل محدودیت‌هایی که در رنج شماره‌ها وجود دارد مجبور به این کار هستیم. در چنین مواقعی نیز ملاک ما برای غیر فعال بودن سیم‌کارت، به مراتب فراتر از حداقل زمان تعیین شده در مصوبه کمیسیون است.»

به گفته روابط عمومی ایرانسل، این اپراتور درباره سلب مالکیت اطلاع‌رسانی لازم را انجام ‌می‌دهد و مشترکان می‌توانند به سادگی با انجام هرگونه فعالیت در شبکه، سیم‌کارت خود را مجددا فعال و از سلب مالکیت جلوگیری کند.

حتما این پادکست را بشنوید:

یک ترفند ساده برای امن‌تر کردن تلگرام

یکی از مشکلاتی که احتمالا برای فردی که سیم‌کارتش سلب مالکیت می‌شود پیش خواهد آمد استفاده صاحب جدید از شبکه‌های اجتماعی او و بویژه پیام‌رسان تلگرام است. روابط عمومی ایرانسل در این باره به دیجی‌کالا مگ گفت: این موضوع یکی از مشکلات موجود در پیام‌رسان تلگرام است و ما در این زمینه به مشترکان خود هشدار داده‌ایم. توصیه ما به کاربران تلگرام این است که موارد ایمنی را لحاظ کنند. کاربران تلگرام بهتر است گزینه «تایید دو مرحله‌ای» (Two-Step Verification) را در پیام‌رسان تلگرام فعال و برای حساب تلگرام خود یک رمز عبور شخصی تعیین کنند تا اگر فرد دیگری قصد داشت با همان شماره در دستگاه دیگری حساب کاربری فرد را فعال کند نیاز به وارد کردن رمزعبور داشته باشد. از طرفی ایرانسل به همه افرادی که سیم‌کارت‌شان را تغییر مالکیت داده‌اند اکیدا توصیه می‌کند حتما حساب تلگرام خود را پاک (Delete Account) کنند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۲ دیدگاه
  1. پدرام

    آقا من سیم کارت یکی از دوستام ده سال بود دست من بود و فقط از تلگرامش استفاده میکردم دیشب دیدم تلگرام من حذف شده و خط فروخته شده به یک نفر دیگه و طرف تمام اطلاعات شخصی تلگرام منو داره و بهش میگم دلیلیت کن نمیکنه چطوری میتونم تلگرام پاک کنم لطفا راهنمایی کن۷

  2. یک کاربر اینترنت

    سه ماه خیلی کمه حداقل باید سه سال یا ۵ سال میذاشتن.
    اونم توی شرایطی که توی همه زمینه ها از شماره موبایل برای اعتبارسنجی و تشخیص هویت استفاده میشه (مثل اکانتهای شبکه های اجتماعی، اکانتهای مالی، اعتبارسنجی و تایید هویت بانکداری اینترنتی و …)
    یا اینکه هر کس بتونه حداقل یک شماره منحصربفرد غیرقابل سلب اعتبار خریداری کنه
    در غیر اینصورت مردم با مشکلات اساسی مواجه میشن.

  3. فرزانه

    سلام اگه کسی میدونه جواب بده خیلی ضروریه
    با سیم کارت رایتل یه اکانت در تلگرام داشتم و آنلاین هم بودم اما سیم کارت رو شارژ نکردم و مدتی بود که غیرفعال شده بود اما اکانتی که باهاش ساخته بودم فعال بود که ناگهان اکانت پاک شد…
    حالا اگه سیم کارت رو فعال کنم آیا میتونم دوباره به اون اکانت دسترسی پیدا کنم؟؟؟

  4. عرفانه

    من سیم کارتم سوخته و تلگرامم یه دفعه پاک شد از این تایید دو مرحله ای هم خبر نداشتم توو اکانت تلگرامم اطلاعات مهمی داشتم چطوری میتونم بر گردونمش ? یکی منو راهنمایی کنه لطفا

  5. حسین

    سلام. بعد از سلب امتیاز تکلیف اکانت جیمیل چی میشه؟ و باید چیکار کرد. به جیمیل هم میتونه دسترسی داشه باشه؟
    و برای همراه اول چطور نمیشه مثل ایرانسل پول داد تا یکسال سلب امتیاز نشه؟

  6. عباس

    سلام من سیم کارت همراه اول دارم تلگرام را از طریق سایت تلگرام حذف کردم میخوام دیگه ازش استفاده نکنم -آیا با سلب امتیاز و واگذار آن به شخص دیگر میتواند با نصب تلگرام به اکانت من دسترسی داشته باشد/

  7. هانی

    سلام…من خطی که باهاش تلگراممو نصب کردم الان مسدود شده و وقتی باهاش تماس میگرم میگه تماس های دریافتی مسدود است…تلگرام من پاک شده و میخوام اکانتمو با همون شماره برگردونم و یا دیلیت اکانت کنم اما خطم مسدوده…تو رو خدا راهنماییم کنید تا قبل از واگذاری سیم کارتم بتونم مشکلم رو حل کنم…

  8. فرانک

    سلام من از تلگرام خارج شدم و لوگ اوت کردم یعنی اکانتم هنوز هست بعد که خواستم وارد تلگرام شم متوجه شدم که سیم کارتم سلب امتیاز شده، بنظر شما راه حلی وجود داره برای حذف اکانت بدون سیم کارت؟ البته فکر میکنم که تایید دو مرحله ای رو زدم

  9. محسن

    ایشون واقف نیست برخی از شماره ها که سلب امتیاز شدند اصلاً قبلاً تلگرام نداشتند و حالا اون شخصی که جدیداً شماره رو گرفته تلگرام نصب کرده متاسفانه از اون طریق برای همه پیغام رفته الان اون شخص داره مزاحمت ایجاد می کنه .
    این مشکل از اونجایی شروع شده که ایرانسل تا تونست سیمکارت هدیه داد. یکی می خریدیم دوتا می فرستاد درب منزل الان توب توی زمین مردم بیچاره است.

  10. مهدیه

    سلام ببخشین من با ی سیم کارت ایرانسل میام تل بعد الان سیمکارتم رو گم کردم . تا کی تلگرام long out نمیشع ..نمیخامم با شماره دیگه چطوری میتونم با همون خط بیام ینی تو تل هسم ولی سیم کارت نیس امکان دارع بعد چن وخ کد بخاد ازم ؟

    1. مهدی

      دوست عزیز برای من هم چنین مشکلی پیش اومده.
      شما به سادگیمیتونید بدون تغیر اکانت یا حذف اون، فقط شماره‌ای قبلی رو با شماره ی دیگه ای جایگزین کنید.
      یک گشتی توی نت بزنید براتون توضیح داده.
      ساده است. توی تنظیمات تلگرام برید ورویشماره تلفن کلید کنید و سپپس پنجره ای باز میشه که شماره رو جابه جا کنید. دیگه اون شماره نمیتونه به لیست شما دتسرسی داشته باشه. البته اگر سیمکارتتون گم شده و نسوخته باشیدش شخص یابنده/ یا دزد میتونه یه اکانت تازه برا خودش باز کنه و ببه تلفن و دوستان و مخاطبان شما دسترسی داشته باشه. برای جلوگیری از این سوءاستفاده، پس از تغییر شماره تلگرام به شماره جدید، برای دوستان تلگرامی پیام بنویسید و بگید که فلان شماره دیگه مال شما نیست گم شده و مشاره جدید فط اینی است که تازه وارد تلگرامتون کردید.

  11. سهیلا

    سلام
    همراه اول شماره ی منو که تلگرام رووش نصب بود رو تخلیه کرده و دیگه بهش به هیچ عنوان دسترسی ندارم و هر لحظه ممکنه به شخص دیگه ای واگذار بشه
    آیا ممکنه که مالک جدید سیمکارت به تلگرام من دسترسی داشته باشد؟؟؟؟؟؟

    1. مهدی

      اگر هنوز واگذر نشده باشه میتونید پسش بگیرید با پرداخت بدهی و مقداری جریمه.

      درباره تلگرام هم اگر هنوز با همون شماره در جایی دیگر به تلگرام وصل هستید میتونید بی اینکه اکانت رو حذف کنید، با داشتن همون اکانت و همون فهرست دوستان وگروهه(بی هیچ تغییر) تنها شماره تلفن رو عوض کنید. بالاتر نوشتم برای دوستی دیگر

  12. شقایق

    سلام

    من سیم کارتم سلب امتیاز شده که روی این خط تلگرام نصب بوده از ایرانسل نیز پیگیری نمودم که اعلام کردند کاری نمی شود انجام داد حالا من برای حذف تلگرام چه کاری می توانم انجام دهم؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه