شما بگویید؛ هارد دیسک یا SSD؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در سال‌های اخیر هنگام خرید کامپیوتر یا لپ‌تاپ با یک دو راهی در زمینه انتخاب نوع درایو ذخیره‌سازی کامپیوتر مواجهیم. از هارد دیسک (HDD) استفاده کنیم یا از درایو SSD؟ در شما بگویید این هفته قصد داریم بپرسیم اگر قرار باشد بین یکی از این دو مدل درایو ذخیره‌سازی داده یکی را انتخاب کنید کدام گزینه را ترجیح می‌‎دهید؟

هر کدام از این دو نوع درایو مزایا و معایبی دارند. به شکل کلی درایو هارد دیسک یا Hard disk drive نوعی وسیله ذخیره‌سازی داده است که از طریق ضبط مغناطیسی و با کمک هدهایی برای خواندن و نوشتن به ذخیره‌سازی داده می‌پردازد. هارد دیسک از تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده می‌کند (این تکنولوژی اولین‌بار شصت سال پیش معرفی شد) و نسبت به درایو SSD ارزان‌قیمت‌تر است. مزیت دیگر این نوع درایوها در کنار قیمت ارزان، توانایی ذخیره‌سازی حجم بالایی از داده‌ها است.

اما درایوهای SSD یا Solid-state drive چه مزایایی دارند و چرا بعضی از کاربران این درایوها را برای ذخیره‌سازی اطلاعات ترجیح می‌دهند؟ درایو SSD دارای دیسک یا موتور چرخان نیست، برق کمتری مصرف می‌کند، مقاوت بیشتری دارد و سرعت آن هم نسبت به درایوهای HDD به شکل قابل‌توجهی بالاتر است. درایو SSD چیزی شبیه حافظه‌های فلش است اما در ابعادی بسیار بزرگتر. اطلاعات در این درایو درون میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شود و بر خلاف درایو HDD برای خواندن و نوشتن هم  نیازی به بازوی مکانیکی ندارد. اساسا باید گفت درایو SSD برای استفاده از اطلاعات ذخیره‌شده و برای ذخیره‌سازی نیاز به حرکات فیزیکی ندارد. به این شکل سرعت بالاتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد اما در ازای این سرعت بالاتر باید مبلغ بیشتری هم بپردازد. این مبلغ به طور متوسط چیزی در حدود ۳ تا ۵ برابر بیشتر است.

بیایید نکات گفته شده را جمع‌بندی کنیم. درایو HDD ارزان‌تر است، مدل‌هایی دارد که می‌توان از طریق آن‌‎ها اطلاعات بسیار حجیم را ذخیره‌سازی کرد اما سرعت آن به شکل متوسط در حدود ۳۰ درصد از درایوهای SSD کمتر است.

درایوهای SSD انرژی کمتری مصرف می‌کنند، قیمت گران‌تری دارند، باعث می‌‎شوند هنگام روشن کردن کامپیوتر به شکل مشهودی شاهد سریع‌تر بالا آمدن سیستم باشید و البته مقاوم‌تر و کم‌صداتر هستند گرچه برای ذخیره‌سازی حجم‌قابل توجه داده (برای مثال بیش از ۴ ترابایت) چندان مناسب نیستند.

حال شما بگویید ترجیح می‌دهید از درایو HDD استفاده کنید یا درایو SSD؟ برای این انتخاب چه دلایلی دارید؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۰ دیدگاه
  1. علی صفرزاد

    به نظر من انتخاب هم داره بی معنی میشه، شاید حداکثر تا یک دو سال دیگه اساساً طرح این سوال هم ممکن نباشه.
    به هرحال ظاهراً جبر پیشرفت سریع تکنولوژی باعث شده قطعاً انتخابمون SSD باشه!
    برمبنای تجربه‌ی شخصی خودم هم به مراتب SSD رو ترجیح میدم
    چند سر و گردن بالاتره!

  2. میثم

    سلام
    من از ssd برای ویندز و بازی های پی سیم استفاده میکنم که خیلی راحت و سریع و میشه گفته بهترین هارد خیلی هم خوبه ولی از hdd برای نگهداری برنامه های کاربردی و فیلم و سریال هام اسفاده میکنم که هم میزان زیادی داره هم اینجا دیگه سرعتی نیاز نیست
    در کل اگه الان میخوای از حافظه استفاده کی بهتری کار این…

  3. امیر

    به عنوان یک developer از زمانی که OS و IDE و پروژه‌ها (که مجموع تعداد زیادی فایل کوچک است) رو روی SSD بردم، سرعت کارهایی از قبیل startup محیط توسعه، کامپایل و … بیش از ۲ یا ۳ برابر شده که واقعن نعمت است. ولی هنوز برای مدیا مثل موسیقی و فیلم HDD جای خود رو دارد

  4. امیر

    یک مساله دیگه هم تو این دو recovery است. تا جایی که شنیدم اگر هارد SSD بسوزه تقریبن دیگه نمیشه recover کرد ولی خوب HDD اینطور نیست.
    البته راه حل هم اینه که برای داده های خیلی حساس از RAID 1 استفاده شود با تا هارد SSD کار کرد.

  5. شاهین اورازی

    قطعاً SSD. اما بخاطر قیمت بالایی که دارن، خیلیا در حد ۶۰ یا ۱۲۰ گیگ فقط بخاطر OS از این هارد استفاده می کنند نه بخاطر ذخیره اطلاعات البته اونم نه روی سیستمی مثل Core i3. بنظرم زمان نیاز داره تا قیتمش منتقی تر بشه.

  6. sohil

    خوب این بستگی به استفاده شخصی کاربر داره اگه قرار باشه به عنوان یه حافظه جانبی استفاده بشه شخصا اندازه برام مهم نیست میشه با همون پول SSD یه هارد دیسک با ظرفیت دوبرابرمیشه خرید ولی برای حافظه داخلی یه سیستم حتما یه SSD لازمه در کل فقط هارد دیسک از نظر قیمت نسبت به ssd برتری داره واگه فاکتر قیمت حذف کنیم قطعا ssd گزینه بهتر است ولی بازم می گم این نیازه کاربر که نهایتن مشخص کننده کاره

  7. Mojtaba

    باید کم کم با HDD خداحافظی
    با گذشت زمان و تکنولوژی جدید سخت افزار ها هارد های قدیمی دیگر جواب گو سرعت مورد نیاز نبوده و همه مجبور هستیم خواسته یا ناخواسته به SSD ها پناه ببریم که البته بالاخره قیمت اونها پایینتر خواهد آمد البته نه به اندازه hdd
    مزایای SSD ها عبارتند از : سرعت بالا ، مصرف پایین برق ، پاییداری بالا نصب به ضربه و شوک ، اندازه کوچکتر، بدون لرزش ، هماهنگ تر با نسل جدید مادربورد ها و پورت m2 !

  8. دانیال

    اگه پولم کم باشه خوب مجبوری hdd میگیرم ولی اگه پول داشته باشم ۱۰۰ در صد ssdمیگیرم . مخصوصا اگه بخام باش بازی کنم یا بازی انلاین بازی کنم . اولا که سرعت کهکشانی تو کار با ویندوز و لود ویندوز میده که اون سرعت تبدیل به خاطره میشه برام . در بازی های انلاین هم یکی از عوامل سرعت به غیز از پینگ و کیبورد و ماس میتونه سرعت هارد هم باشه . به نظر من ssd خیلی بهتره تا hdd و پولی که جای ssd میدین خیلی به صرفه تر از dhh هست

  9. فاضل

    من برای اجرای ویندوز و نرم افزار ها از SSD استفاده میکنم منتها دیتای دیگه (مث فایلای شخصی) رو توی HDD ذخیره کردم. این بهترین کاره.

  10. SMNAN

    بنظر من کامپیوتر محل ذخیره فایل شخصی نیست و ۵۱۲ گیگ اس اس دی کافیه براش
    برا فایل های شخصی هم یک هارد اکسترنال با سرعت بالا باید خریداونم از نوع اچ دی دی
    فراموش نکنیید بازیابی اطلاعات از اس اس دی بسیار سخت تره

  11. سهراب اکبرپور

    سلام
    ۱-به نظر من انتخاب بین این دو تا حدودی سلیقه ای هست(اشاره به سرعت بالا امدن ویندوز)
    ۲-بسته به کاری که طرف انجام میده هم داره

    من خودم ssd رو برای کاری که با کامپیوتر انجام میدم استفاده میکنم و hdd رو برای کارهای معمولی استفاده میکنم.

  12. Ahmadreza

    از پست خودتون بدیهیه SSD بهتره
    ولی خب تو ایران با این وضع درآمد خرید چنین هاردی سخته !
    پس روش ترکیبی بهتره که هردوش در کنار هم باشه …
    من خودم ۱ ترابایت هارد HDD دارم و ۲۵۶ گیگابایت ssd
    ویندوز رو روی ssd میریزم و فایل هام رو روی HHD نگه میدارم
    الان لپتاپ های مک هم معمولا ۱۲۸ گیگ ssd بیشتر ندارن ک کاربرانش اطلاعاتشون رو روی هارد HDD اکسترنال نگه میدارن
    البته مشکل دیگه هارد HDD اینه که نباید بیشتر از ۱ ترابایت خرید
    چون هرچه ظرفیت بیشتر باشه زودتر به مشکل بد سکتور میخورید و هارد غیر قابل استفاده میشه

    1. امیر

      این جمله آخر خیلی بی دلیله! من خودم چند ساله یه هارد ۲ ترا بایت روی یک PC، یه هارت ۳ ترابایت روی یک PC دیگر، و یک هارد ۲ ترابایت روی لپتاپم دارم و تاحالا مشکلی نداشتم. البته هارد بالای ۲ ترا مشکل اصلیش اینه که روی مادربردهای قدیمی نمیشه سیستم عامل رو باهاش بوت کرد که اونم با مادربردهای جدید دیگه مشکلی نیست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه