شما بگویید؛ ال‌جی یا سامسونگ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خیلی از افراد شنبه‌ها را زیاد دوست ندارند. ولی ما در دیجی‌کالا مگ یک دلیل ویژه برای دوست داشتن شنبه‌ها داریم و آن هم این است که می‌توانیم با یک مطلب «شما بگویید» جدید به سراغ همراهان همیشگی‌مان بیاییم. این هفته قصد داریم به موضوعی نسبتا متفاوت بپردازیم. موضوع این هفته‌ی ما مقایسه‌ی دو محصول خاص یا دو سیستم‌عامل و چیزهایی شبیه این نیست، بلکه قصد داریم به رقابت دیرینه‌ی دو غول تکنولوژی کره‌ای بپردازیم تا ببینیم به نظر شما کدام شرکت در نهایت پیروز خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

رقابت بین ال‌جی و سامسونگ از دیرباز معروف بوده است. این دو کمپانی کره‌ای برای بیش از ۵۰ سال است که با هم رقابت جدی دارند و بارها ماجراهایی در مورد کشمکش‌های میان آن‌ها بر سر ادعای دزدیده شدن مدارک سری، جاسوسی یا مواردی نظیر این‌ها به گوش رسیده است. شاید ما ال‌جی و سامسونگ را بیشتر با گوشی‌هایی مثل LG G5 یا Galaxy S7 بشناسیم ولی در کره‌ی جنوبی نام آن‌ها بیشتر یادآوری نوعی دشمنی حماسی است. کار حتی به جایی رسیده که ورود به ساختمان‌های هر کدام از این دو شرکت بیشتر شبیه عبور از گیت امنیتی فرودگاه است؛ کیف‌ها اسکن می‌شوند، همراه داشتن دوربین عکاسی مجاز نیست، روی لنز دوربین گوشی‌های موبایل با چسب مخصوص پوشانده می‌شود، هیچ نوع فلش مموری یا هارد اکسترنال اجازه‌ی ورود ندارد و دوربین‌های امنیتی تمام گوشه‌های ساختمان را پوشش داده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۳

رقابت ال‌جی و سامسونگ در کره‌ی جنوبی چیزی فراتر از یک رقابت ساده در حوزه‌ی تکنولوژی است. هر کدام از شرکت‌ها قلمروهای خاص خود را دارند. رستوران‌ها و هتل‌ها میان دو شرکت تقسیم شده و کارکنان هر کدام از شرکت‌ها می‌دانند که نباید به قلمروی شرکت دیگر وارد شوند. انتخاب میان سامسونگ و ال‌جی در کره وارد سبک زندگی مردم شده است. شرکت‌های بزرگ و مدیران آن‌ها هم در کره جایگاه اجتماعی خاصی دارند که می‌توان آن را با فرهنگ سلبریتی‌ها مقایسه کرد.

در حال حاضر سامسونگ بزرگترین چائبول (اصطلاحی که در کره به شرکت‌های بزرگی که معمولا مالکیت خانوادگی دارند اطلاق می‌شود) در کره‌ی جنوبی است و ال‌جی هم همواره خود را در بین ۵ چائبول برتر کره حفظ کرده. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر با ۳۰۴ میلیارد دلار داشته که به تنهایی تقریبا برابر با ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کره‌ی جنوبی بوده است. درآمد ال‌جی هم در سال ۲۰۱۴ به چیزی برابر با ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده. البته عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ در سال‌ها و زمنیه‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سامسونگ به لطف فروش خوب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge بهترین سه‌ماهه‌ی مالی را در دو سال اخیر تجربه کرد. در مقابل ال‌جی علی‌رغم ضرردهی بخش موبایل موفق شد به لطف فروش خوب لوازم خانگی و تلویزیون همچنان سوددهی داشته باشد. ظاهرا گوشی ماژولار LG G5 موفق نشده موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته به ارمغان بیاورد.

ال‌جی یا سامسونگ - اصلی

جالب است بدانید که ماجرای رقابت و دشمنی ال‌جی و سامسونگ  با هم در واقع پس از یک دوستی دیرینه آغاز شده است. لی بیونگ چول (Lee Byung-chull) موسس سامسونگ و کو این هوای (Koo In-hwoi) موسس ال‌جی در یک شهر به دنیا آمدند، به یک مدرسه رفتند و دوستی نزدیکی توام با احترام بین آن‌ها برقرار بود. دوستی آن‌ها تا حدی زیاد بود که دختر دوم لی به همسری پسر سوم کو درآمد که حتی در سامسونگ کار می‌کرد.

لی بیونگ چول در سال ۱۹۳۸ میلادی یک شرکت بازرگانی را در موطن خود گیونگسانگ تاسیس و نام آن را سامسونگ (به معنی سه ستاره) گذاشت. او در دوران جنگ کره تقریبا تمام دارایی خود را از دست داد و با سرمایه‌ی اندک باقیمانده یک کارخانه‌ی قند راه‌اندازی کرد. در سوی دیگر کو این هوای کار خود را از سال ۱۹۴۷ با تاسیس کارخانه‌ی لوازم آرایشی «لوک های» (Luk Hai) آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۵۸ شرکت «گلداستار» (Goldstar) را پایه‌گذاری کرد که بعدها به «ال‌جی الکترونیکز» (LG Electronics) تبدیل شد. علی‌رغم جایگاه کنونی دو شرکت در واقع این ال‌جی بوده که ابتدا وارد صنعت تولید لوازم الکترونیکی شده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۲

A-501، اولین رادیوی لامپی کره‌ی جنوبی، توسط ال‌جی (گلداستار سابق) ساخته شد

دشمنی بین سامسونگ و ال‌جی از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۹ دولت کره برنامه‌ای هشت‌ساله را برا حمایت از صنعت نوپای لوازم الکترونیکی تصویب کرد. البته طبق شواهد سامسونگ حتی پیش از اعلام شدن این برنامه از سوی دولت، خود را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیک آماده کرده بوده است. پسر لی در زندگی‌نامه‌ی خود نوشته که پدرش با دوست خود کو ملاقات و برنامه‌ی سامسونگ را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیکی به او اعلام کرده است. ولی کو از شنیدن این خبر خشمگین شده و سر لی فریاد کشیده است. لی که از مخالفت دوست و فامیل سببی خود شوکه شده بوده محل را ترک کرده و از این پس دوستی میان آن‌ها به دشمنی تبدیل شده است.

دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در ایران هم پیشینه‌ای نسبتا طولانی دارند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در طول عمر خود حداقل از یکی از محصولات این دو شرکت استفاده نکرده باشد. شاید رقابت میان این دو غول تکنولوژی کره‌ای در ایران به اندازه‌ی کره ملموس نباشد، ولی در ایران هم هر کدام از آن‌ها به ویژه در زمنیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند. شما طرفدار کدام شرکت هستید؟ به نظر شما عملکرد این دو شرکت در حوزه‌های مختلف را چگونه می‌توان با هم مقایسه کرد؟ آیا رقابت آن‌ها در نهایت به پیروزی یکی و شکست دیگری ختم خواهد شد؟ برنده کدام شرکت خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

Drone_Ad



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲۶ دیدگاه
  1. محمد

    از هر دو مارک استفاده کردم
    الجی قدرتمندتر و روان تر و کارا تر هستش
    و سامسونگ زیباتر و نواورانه تر هست
    ولی در کل الانs7 دارم و به g5 ترجیح دادم

  2. سجاد ایمان زاده

    سامسونگ رو دوست دارم چون:
    ۱. بدنه فلزی رو وقتی تو میان رده هاش داشت ال جی پرچمداراشو پلاستیکی می زد.
    ۲.سنسوره انگشت زود تر آورد
    ۳. اسکن چشم زودتر از ال جی
    ۴.گوشیهاش باریکتر و خوش دست تر
    ال جی رو دوست دارم چون:
    ۱.دوربین هاش واقعا محشره واسه عکاسی روزمره
    ۲.صفحه نمایششips اغراق نمی کنه در عکاسی (قشنگ رنگ عکسها تو خود گوشی مشخصه که چی هستو نیاز به pc نداری)
    ۳.تنوع تو مدلهای مختلف داره یعنی هر گوشی تقریبا خط خودش رو داره. مثلا v10 خیلی شبیه g5 نیست.
    ۴. درسته اول معرفی قیمت ال جی بالاست ولی یه مدت صبر کنی می تونی پرچم داراشو به قیمت خوبی بخری.
    در کل فرقی ندارن به نظر من. با هر کدوم کارت بهتر راه افتاد همون بهتره

  3. حمید

    هر و شرکت خوبند، اما:
    شرکت سامسونگ سعی می‌کند با تبلیغات بیشتر و استفاده از بازاریابی قوی‌تر محصولاتش را در جامعه مشتریان جا بیاندازد. البته هزینه‌های تبلیغات از جیب مشتریان جبران خواهد شد و به همین خاطر اندکی محصولات سامسونگ گرانتر است. گاهی این گرانی معادل کیفیت بالاتر گرفته می‌شود. همچنین شرکت سامسونگ معمولاً بهتر بلد از زرق و برق بیشتری به محصولاتش دهد و یک سری ویژگی‌های کم کاربرد را حسابی برجسته کند.
    در دیگر سو، شرکت ال‌جی برخلاف سامسونگ هزینه کمتری صرف تبلیغات می‌کند، اما با ارائه محصولات خلاقانه سعی میکند نظر مشتریان را جلب کند. به خاطر هزینه‌های تبلیغات کمتر و پرهیز از برخی ویژگی‌های کم کاربرد محصولات به صرفه‌تری را ارائه می‌دهد.
    من محصولات خانگی ال‌جی را بیشتر می‌پسندم. همچنین، گرچه سبد محصولات موبایل ال‌جی بسیار مختصرتر و کوچک‌تر است، اما همین اندک محصولاتش را بر محصولات نظیر سامسونگ ترجیح می‌دهم.
    البته سامسونگ شرکت بزرگتری است و در حوزه وسیع‌تری فعالیت دارد. مثلاً در حوزه تراشه‌های مختلف بشدت در حال پیشرفت است.
    خلاصه برای من مصرف کننده ایرانی (نه هوادار شرکت‌ها) که نگرانی اصلی‌ام خریدن محصولات مفید و به صرفه است، ال‌جی بهتر است.

  4. مهدی

    من به شخصه از گلکسی اس ۴ و الجی جی ۳ و ایفون ۵s استفاده کرده ام و هرکدام یک سری مزایا و معایب دارند : سامسونگ خلاقیت رو از سری s از بین برده اگه گلکسی s4 و s5 و s6 و s7 رو کنار هم بذارید و از جلو به صفحه نمایش اون ها نگاه کنید با هم هیچ فرقی ندارند ولی الجی تفاوت بین دو پرچم دارش زمین تا اسمون هست مث g4 و g5 . اما باید این ایراد رو به ایفون ها هم بگیریم ولی خوبی که ایفون دارد این است که هیچ وقت قدیمی نمی شود و این عالی هست .. متاسفانه برند الجی در موبایل بد جلوه داده چون همه فک میکنن فقط یخچال فریزر های الجی خوبن . اما میرسیم به کارایی که به نظرم ۵s از همه روون تر بود الجی همیشه به خاطر رابط کاربری سنگینش سرزنش میشد همانند سامسونگ تاچ ویز اما ایفون هیچ وقت رابط کاربری سنگین و گیج کننده نداشته و شعار استیو جابز : سادگی غایت کمال است در سیستم عامل و طراحی ایفون ها به چشم میخورد ، سامسونگ علاقه زیادی به صفحه نمایش بزرگ دارد واین که اصلا به طرفداران موبایل های کوچک احترام نمی گذارد اما اپل ایفون se رو ساخته ولی سامسونگ چرا گلکسی اس ۷ مینی نساخته ؟؟ اما سامسونگ به علت طراحی چشم نواز کاربران را بسوی خود جذب میکند و البته الجی g5 که به نظرم زیبایی خاصی ندارد دارای خلاقیت هست و همین نواوری خیلی خوب هست ، ماژول ان تعویض میشه البته به سختی و دوربین فوق العاده ای داره مخصوصا واید . اپل همیشه به کیفیت ساخت بالا مشهور بوده و البته برند خاصش ، من ایفون رو به خاطر کیفیت ساخت بالای اون تحسین میکنم و الجی و رو برای ریسک پذیری و نواوری ، تا کی باید تکراری باشن موبایل ها ؟؟ و سامسونگ رو به خاطر طراحی چشم نواز و قدرت سخت افزاری و صفحه نمایش سوپر امولد. امیدوارم تونسته باشم کمک کوچکی کرده باشم ، ببخشید طولانی شد یاحق

  5. سید میلاد

    با سلام
    به نظر من ال جی همیشه چند قدم از سامسونگ جلوتر بوده است . مثل اولین ماشین لباسشویی بدون تسمه را ال جی تولید کرد. یا اولین یخچال با کمپرسور خطی را ال جی تولید کرد . یا اولین تلویزیون سه بعدی با اینک سه بعدی اکتیو را ال جی زد . یا اولین کولر گازی کم مصرف را ال جی تولید کرد. و ارزش خرید بالای محصولات ال جی . شاید تو قسمت گوشی هوشمند سامسونگ از ال جی جلو تر باشه ولی تو لوازم خانگی ال جی از سامسونگ خیلی جلوتر هستش. ال جی همیشه مشتری مدار تر بوده تا سامسونگ.

  6. محمد امین سپهری

    من در حال حاضر از گوشی ال جی جی ۲ استفاده میکنم و فوق العاده از این ساخته ی ال جی راضی هستم جوری که گوشی های مدل بالای دیگه بزام هیجان خاصی ندارند ، ولی بنظر من ال جی توی چند سال اخیر خوب کار نکرده و سامسونگ گوی سبقت رو از الجی ربوده ، از گوشی ال جی جی ۳ به بعد اونطور که باید و شاید گوشی های ال جی کیفیت نداشتن و پشتیبانی از گوشی های قبلی هم که دیگه انجام نمیشه ، بنظر من سامسونگ با عرضه ی نوت ۶ و اس ۷ نشون داد که یه سرو گردن از ال جی بالاتره و با اینکه جی ۵ نو اوری های زیادی داشت ولی نتونست ازشون پشتیبانی خوبی بکنه و سیستم ماژولار بودنش انقدر ها کار امد نبوده ،

    بنظر من اینده گوشی های موبایل در دستان سامسونگ خواهد بود ـ

  7. محسن

    در نگاه کلی من برند ال جی رو انتخاب میکنم.

  8. repairman

    سامسونگ خیلی خوبه من خودم S6 دارم ولی خیلی تکراریه … شکل تمام گوشی های جدیدش یکی هستن

    s6 , s7 ,note 5 ,note 7 ,a8 ,a9,a7(2016) , a5 2016 همهشون کپی همدیگه هستن از نظر طراحی ظاهری .

    ولی گوشی های LG چه از نظر سخت افزار داخلی و چه از نظر طراحی متفاوت هستن . من احتمالا گوشی بعدیمو G5 بگیرم

  9. sina

    در زمینه گوشی با اینکه طرفدار سامسونگ نیستم باید اعتراف کنم در چند سال اخیر تو این زمینه عالی بودن البته تلجی هم کم نداشته ولی ثبات و کیفیت گوشی های سامسونگ کاملا نشان از برتریش داره
    اما در مورد لوازم خانگی باید بگم تا الان هیچ محصولی از سامسونگ ندیدم که برتر از الجی باشه حداقل تو ایران.
    تو زمینه مایکروفر که سولاردام الجی عالیه یخچال های signature و next الجی هم درسته قیمت بالاتری نسبت به یخچال های سامسونگ دارن ولی کیفیتشون کاملا می ارزه به قیمتشون و لباسشویی و طرفشویی هم جفتشو به الجی رای میدم چون بازم عالیه
    اما شاید سامسونگ با توجه به نمایشگر گوشی هاش و همچنین تولیدات نمایشگرش واسه سایر برند ها باید بدونین تا موقعی که با هر دوشون کار نکردین قضاوت نکنین چون تلویزیون های الجی فراتر از تصورن و برتر از سامسونگ البته سامسونگ هم عالیه
    البته اینم بگم بررسی الجی و سامسونگ بود وگرنه تو هر کدوم کمپانی قویتر هم داریم ببخشین طولانی شد ولی همه پیز هایی که گفتم رو از نزدیک عملکردشون رو دیدم

  10. حمیدرضا

    در موبایل نظری ندارم چون هیچ کدوم رو استفاده نکرده ام و سونی رو بیشتر میپسندم.
    ولی در لوازم خانگی ال جی همیشه بادوام تر و مطئن تر هست.
    ولی سامسونگ معمولا زیباتره.
    من به شخصه در لوازم خانگی حتی تلویزیون ال جی رو ترجیح میدم در محصولات مختلف اگه اغراق نکنم با نگاه کردن به آن اطمینان و عمر طولانی رو فریاد می زند
    ولی تفاوتها در بعضی مواقع یا کمه یا سامسونگ جلوتره اینو واسه این میگم که دو قلوی سامسونگ هم گرفتم که زیباست ولی آن اطمینان و قوت در آن دیده نمی شود. البته تو محصولات سامسونگ کولرش رو گرفتم که بعد از ۷ سال به جز افزایش صدا هنوز همان خنک کنندگی سابق را دارد.

    در نهایت من محصولات ال جی رو ترجیح میدم.

  11. MuHaMMaD

    اگه به مقایسه ها دقت کنید خودتون متوجه همه چیز میشید.
    مقایسه ها بیانگره همه چیز هستند.

  12. محمد

    نه سامسونگ نه الجی فقط glx ایرانی!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما