شما بگویید؛ ال‌جی یا سامسونگ؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خیلی از افراد شنبه‌ها را زیاد دوست ندارند. ولی ما در دیجی‌کالا مگ یک دلیل ویژه برای دوست داشتن شنبه‌ها داریم و آن هم این است که می‌توانیم با یک مطلب «شما بگویید» جدید به سراغ همراهان همیشگی‌مان بیاییم. این هفته قصد داریم به موضوعی نسبتا متفاوت بپردازیم. موضوع این هفته‌ی ما مقایسه‌ی دو محصول خاص یا دو سیستم‌عامل و چیزهایی شبیه این نیست، بلکه قصد داریم به رقابت دیرینه‌ی دو غول تکنولوژی کره‌ای بپردازیم تا ببینیم به نظر شما کدام شرکت در نهایت پیروز خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

رقابت بین ال‌جی و سامسونگ از دیرباز معروف بوده است. این دو کمپانی کره‌ای برای بیش از ۵۰ سال است که با هم رقابت جدی دارند و بارها ماجراهایی در مورد کشمکش‌های میان آن‌ها بر سر ادعای دزدیده شدن مدارک سری، جاسوسی یا مواردی نظیر این‌ها به گوش رسیده است. شاید ما ال‌جی و سامسونگ را بیشتر با گوشی‌هایی مثل LG G5 یا Galaxy S7 بشناسیم ولی در کره‌ی جنوبی نام آن‌ها بیشتر یادآوری نوعی دشمنی حماسی است. کار حتی به جایی رسیده که ورود به ساختمان‌های هر کدام از این دو شرکت بیشتر شبیه عبور از گیت امنیتی فرودگاه است؛ کیف‌ها اسکن می‌شوند، همراه داشتن دوربین عکاسی مجاز نیست، روی لنز دوربین گوشی‌های موبایل با چسب مخصوص پوشانده می‌شود، هیچ نوع فلش مموری یا هارد اکسترنال اجازه‌ی ورود ندارد و دوربین‌های امنیتی تمام گوشه‌های ساختمان را پوشش داده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۳

رقابت ال‌جی و سامسونگ در کره‌ی جنوبی چیزی فراتر از یک رقابت ساده در حوزه‌ی تکنولوژی است. هر کدام از شرکت‌ها قلمروهای خاص خود را دارند. رستوران‌ها و هتل‌ها میان دو شرکت تقسیم شده و کارکنان هر کدام از شرکت‌ها می‌دانند که نباید به قلمروی شرکت دیگر وارد شوند. انتخاب میان سامسونگ و ال‌جی در کره وارد سبک زندگی مردم شده است. شرکت‌های بزرگ و مدیران آن‌ها هم در کره جایگاه اجتماعی خاصی دارند که می‌توان آن را با فرهنگ سلبریتی‌ها مقایسه کرد.

در حال حاضر سامسونگ بزرگترین چائبول (اصطلاحی که در کره به شرکت‌های بزرگی که معمولا مالکیت خانوادگی دارند اطلاق می‌شود) در کره‌ی جنوبی است و ال‌جی هم همواره خود را در بین ۵ چائبول برتر کره حفظ کرده. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ درآمدی برابر با ۳۰۴ میلیارد دلار داشته که به تنهایی تقریبا برابر با ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کره‌ی جنوبی بوده است. درآمد ال‌جی هم در سال ۲۰۱۴ به چیزی برابر با ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده. البته عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ در سال‌ها و زمنیه‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سامسونگ به لطف فروش خوب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge بهترین سه‌ماهه‌ی مالی را در دو سال اخیر تجربه کرد. در مقابل ال‌جی علی‌رغم ضرردهی بخش موبایل موفق شد به لطف فروش خوب لوازم خانگی و تلویزیون همچنان سوددهی داشته باشد. ظاهرا گوشی ماژولار LG G5 موفق نشده موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته به ارمغان بیاورد.

ال‌جی یا سامسونگ - اصلی

جالب است بدانید که ماجرای رقابت و دشمنی ال‌جی و سامسونگ  با هم در واقع پس از یک دوستی دیرینه آغاز شده است. لی بیونگ چول (Lee Byung-chull) موسس سامسونگ و کو این هوای (Koo In-hwoi) موسس ال‌جی در یک شهر به دنیا آمدند، به یک مدرسه رفتند و دوستی نزدیکی توام با احترام بین آن‌ها برقرار بود. دوستی آن‌ها تا حدی زیاد بود که دختر دوم لی به همسری پسر سوم کو درآمد که حتی در سامسونگ کار می‌کرد.

لی بیونگ چول در سال ۱۹۳۸ میلادی یک شرکت بازرگانی را در موطن خود گیونگسانگ تاسیس و نام آن را سامسونگ (به معنی سه ستاره) گذاشت. او در دوران جنگ کره تقریبا تمام دارایی خود را از دست داد و با سرمایه‌ی اندک باقیمانده یک کارخانه‌ی قند راه‌اندازی کرد. در سوی دیگر کو این هوای کار خود را از سال ۱۹۴۷ با تاسیس کارخانه‌ی لوازم آرایشی «لوک های» (Luk Hai) آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۵۸ شرکت «گلداستار» (Goldstar) را پایه‌گذاری کرد که بعدها به «ال‌جی الکترونیکز» (LG Electronics) تبدیل شد. علی‌رغم جایگاه کنونی دو شرکت در واقع این ال‌جی بوده که ابتدا وارد صنعت تولید لوازم الکترونیکی شده است.

ال‌جی یا سامسونگ - ۰۲

A-501، اولین رادیوی لامپی کره‌ی جنوبی، توسط ال‌جی (گلداستار سابق) ساخته شد

دشمنی بین سامسونگ و ال‌جی از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۶۹ دولت کره برنامه‌ای هشت‌ساله را برا حمایت از صنعت نوپای لوازم الکترونیکی تصویب کرد. البته طبق شواهد سامسونگ حتی پیش از اعلام شدن این برنامه از سوی دولت، خود را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیک آماده کرده بوده است. پسر لی در زندگی‌نامه‌ی خود نوشته که پدرش با دوست خود کو ملاقات و برنامه‌ی سامسونگ را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیکی به او اعلام کرده است. ولی کو از شنیدن این خبر خشمگین شده و سر لی فریاد کشیده است. لی که از مخالفت دوست و فامیل سببی خود شوکه شده بوده محل را ترک کرده و از این پس دوستی میان آن‌ها به دشمنی تبدیل شده است.

دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در ایران هم پیشینه‌ای نسبتا طولانی دارند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در طول عمر خود حداقل از یکی از محصولات این دو شرکت استفاده نکرده باشد. شاید رقابت میان این دو غول تکنولوژی کره‌ای در ایران به اندازه‌ی کره ملموس نباشد، ولی در ایران هم هر کدام از آن‌ها به ویژه در زمنیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند. شما طرفدار کدام شرکت هستید؟ به نظر شما عملکرد این دو شرکت در حوزه‌های مختلف را چگونه می‌توان با هم مقایسه کرد؟ آیا رقابت آن‌ها در نهایت به پیروزی یکی و شکست دیگری ختم خواهد شد؟ برنده کدام شرکت خواهد بود: ال‌جی یا سامسونگ؟

Drone_Ad

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲۶ دیدگاه
  1. ...Next is now

    شرکت سامسونگ بسیار بزرگتر از اونه که با ال جی مقایسه بشه و باید این مقایسه رو محدود به محصول مورد نظر تون کنید .سامسونگ در همه محصولاتش همیشه با دستی پر به عرصه رقابت اومده و سعی در جلب نظر مشتری داره.سیاست های سامسونگ همیشه جواب داده و دست کم به پیش بینی خودش در مورد میزان فروش میرسه که بخش اعظمی از این سیاست ها رو تبلیغات گسترده در بر میگیره.علاوه بر این سیاست بازاریابی جالبی هم داره که پاسخگوی تمام اقشار جامعه هست ، برای مثال در بخش موبایل دست شما رو باز میزاره تا انتخاب کنید که چه چیزی از گوشیتون می خواید و برای هر سلیقه ای مدلی رو عرضه کرده.با این احوال برخی از روی غرض‌ و تعصب ، اشکالاتی مثل طراحی تکراری رو عنوان می کنن که جوابی ساده دارد ، هر شرکتی برای خودش الگو و زبان طراحی خاص خودش رو داره و اگر اندک نگاهی به دیگر برند ها بکنید متوجه می شید که همه ی محصولات فیگور خودشون رو دارن تا شما متوجه بشین این محصول مال فلان کمپانی هست ، اما در این میام برخی شرکت ها مثل ال جی ، به دلیل اینکه به یک طراحی کامل نرسیدن ، سعی دارند با تغییر الگوی طراحی ، به بازخورد مناسبی برسن و این مسئله رو از گوشی جدید این شرکت که با طراحی ای بدون ساختار و ناملموس عرضه شده و به نوعی زیبایی رو فدای نوآوری کرده می توان دریافت.در کل میشه گفت بین محصولات این دو ، طبق آمار در همه ی زمینه ها برتری با سامسونگ است اما سرعت بالای پیشرفت ال جی باعث شده که به اینجا برسه و برخلاف شرکت های دیگه ، این دو شرکت کره ای آینده بسیار روشنی دارن و همیشه جزو بهترین ها خواهند بود.تا امروز برتری نسبی با سامسونگ بوده اما باید دید آیا سامسونگ میتونه این برتری رو در مقابل سرعت بالای پیشرفت ال جی حفظ کنه؟

  2. محمد

    سامسونگ یعنی کپی پیست…
    الجی و امثالش یعنی نوآوری…

    1. M . G

      الجی و امثالش بجز اپل همون کپی پیستو هم گند میزنن
      همون کپی پیست کردنم تخصص و مهارت میخواد
      چراغ جلوی بنزو انداختن روی ژیانم کپی پیسته ولی این کجا و ان کجا

  3. علی

    بدون شک و تردید از هر لحاظ ال جی ی سروگردن بالاتره به جز تبلیغات البته!!

  4. Hadi

    سلام امیدوارم هیچ کدوم برنده نشن تا ما هم چنان شاهد پیشرفت علم و تکنولوژی با این سرعت باور نکردنی باشیم . سامسونگ بزرگترین کمپانی وسایل الکترونیکی و ال جی نوآور ترین کمپانی دنیاست . حیفه که یکیشون از صحنه کنار بره . و از نظر من در مورد این دو شرکت یا شرکت های دیگه تعصب نداشته باشید اینا فقط بازی های این شرکت ها برای در امد بیشتر هستش . وقتی گوشی جدیدی میاد همه هجوم میبرن که اونو بخرنش در حالی که به هیچ وجه مورد نیازشون نیست و باعث میشن قیمت های غیر واقعی هر روز به واقعیت نزدیک تر بشن .در مورد این وسایل فقط اونی رو بخرید که مورد نیازتونه به برند به شکل تعصب نیگا نکنید درسته برند معروف کیفیت محصول رو تضمین میکنه ولی امروزه که در هر صنعتی ده ها کمپانی معروف هست این کار اشتباهیه. ممنون که تا اخر مطالعه کردید.

  5. صادق

    من سامسونگ رو انتخاب میکنم.
    من از تلوزیونم گرفته تا مانیتور کامپیوتر و یخچال و گوشیم همه سامسونگ هستن و کاملا ازشون راضی هستم و تا الان آخ نگفتن.
    نمیخوام بگم الجی چیزی از سامسونگ کم داره ولی من با مقایسه گوشی lg g4 با galaxy A5 2016 فهمیدم که حتی پرچمدار الجی هم دربرابر میان رده سامسونگ حرفی برای گفتن نداره.A5 دوربینش سریع تر عکس میگرفت و باتریش خیلی عملکردش بهتر بود و حتی فیلم دیدن داخل A5 خیلی لذت بخش تر از G4 بود و در نهایت A5 رو انتخاب کردم و خیلی هم راضیم.

  6. پژمان

    در نخستین تصویر ذهنی از این دو نام، آنچه به یاد می‌آورم این است که محصولات ال‌جی در ایران با پشتیبانی رسمی و خدمات پس از فروش مطلوب عرضه شده‌اند؛ می‌شود گفت در هر عرصه یک شرکت، انحصار عرضه و پشتیبانی کامل از آن دسته از محصولات ال‌جی را داشته‌است: الکترونیک و کامپیوتر؛ لوازم صوتی، تصویری و خانگی؛ لوازم برودتی و تهویه‌ی هوا؛ و موبایل ال‌جی هر کدام پشتیبان خوش‌نام و معتبری در ایران دارند که سابقه‌ی فعالیت‌شان حتا پیش از ظهور این برند در کُره‌ی جنوبی ست. ضمن این‌که تولید برخی از این محصولات در داخل کشور با کیفیتی مطلوب، موجب کاهش قیمت و افزایش ارزش، و حتا ایجاد اشتغال و صادرات محصول هم شده است. نمونه‌ی آن نمایشگرهای این برند است که در دهه‌ی گذشته، در فراگیر شدن کامپیوتر در ایران، در هر اداره و سازمانی پیدا می‌شد و تا سال‌ها به عنوان محصول باکیفیت ساخت ایران شناخته و صادر می‌شد. متاسفانه حضور برند کُره‌ای رقیب در خط تولید داخل، کیفیت نازل با قیمت نازل‌تری به همراه داشت.

  7. no one

    ارررررررررررررررررررررررررره
    اخه این چه سوالیه؟ هم از هم بدترن ولی حالا از بین بد و بدتر میتونم بگم سامسونگ بدتره.
    خیلی ممنون.

  8. Mehraevz

    به نظرم الجی یا سامسونگ فرقی نداره،مهم ترین چیزی که توی این رقابت خود نمایی میکنه اینه که این دو شرکت برای رقابت با هم،همیشه تصمیم های نو آورانه میگیرن که این خیلی عالیه…..به شخصه هم گوشی سامسونگ داشتم و هم الجی از هر دوتاشونم راضیم????

  9. AC

    در کل در ایران اول اپله بهدم سامسونگ حداقل برای موبایل باز ها که کلن این دو برند در همه ی موارد مطرح هستن من خودم iphone 6splus دارم ولی همچنین عاشق ظاهر note 7& s7edge هم هستم بقیه ی برند های محبوب بازار در ایران مثل هواوی و شیائومی فقط برا کسایی که می خوان کارهای معمولی و ساده بکنن و سخت افزار و مشخصات فنی براشون اهمیت نداره برند هایی مثل الجی و اچ تی سی هم فقط قشر خاصی به دلیل های غیر منطقی می خرن که هیچ کدومشون به نظر من درست نیستن در کل سامسونگ نه تنها در زمینه ی موبایل بلکه در لوازم خانگی و اسمارت تی وی هم از ال جی بالاتره الجی شرکتیه که کلن اهمیتی به ظاهر محصولاتش نمیده و فقط و فقط براش کارایی و دوربین مد نظره ولی سامسونگ هم به ظاهر هم به دوربین و هم به سلایق مختلف اهمیت میده

  10. آرین

    من خیلی کاری با برند و اسم ندارم ولی از محصولات ال جی استفاده کردم بنظرم عالی هستن و ارزش خرید بالایی دارن از tv گرفته تا لوازم اشپزخانه و موبایل کیفیت خوبی دارن چیزایی که خریدم …
    کلا الجی در مورد محصولاتش خیلی دروغ نمیگه و الکی مردمو گول نمیزه گفتهاش در مورد کالاهای تولید شرکتش تقریبا درست از آب درمیاد … من تجربه استفاده از تعداد زیادی از محصولات ال جی داشتم .

  11. قاسم صادقیان

    کیفیت ساخت محصولات کره به هیچ وجه به اروپا و آمریکا و حتی ژاپن نمیرسه
    شما کیفیت صدای خروجی از سینما خانگی های شرکت های کره ای رو با محصولاتی مثل Mission یا هارمن کاردون یا حتی سونی (البته سونی های اصیل ژاپنی نه اینا که تو بازاره الان) مقایسه کنید از نظر فنی خواهید دید اونچیزی که محصولات کره ای تولید میکنن اصلا اسمش رو نمیشه گذاشت موسیقی و صدا
    البته سامسونگ یخچال های مناسبی تولید میکنه نمیدونم شایدم چون ما چیز دیگه ای ندیدیم تو بازار ولی بهرحال کارایی مناسبی دارند
    ولی در زمینه تلفن همراه
    من شخصا اگر آیفون طراحی مناسب تری داشته باشه حتما فقط آیفون میخرم
    ولی بنظرم طراحی آیفون اینروزها اصلا در حد انتظارات مشتری نیست
    هر چند نرم افزاری خوب عمل میکنه اما از نظر طراحی ظاهری بنظرم مخصوصا آیفون ۷ خیلی بیریخت شده
    من طراحی سری لومیا ۹۵۰ رو بیشتر دوست دارم
    ولی اگر قراره بین این دوتا انتخاب کنم از نظر کیفیت ساخت و راحتی استفاده و هنگ نکردن قطعا الجی ولی چون بین مردم ما اسم سامسونگ بالاتره اگر قصد کسی کلاس گذاشتن باشه که حتما سامسونگ باید بخره مخصوصا سری اس ۷ و از اون بهتر نوت ۷
    البته تنها دلیل بالا رفتن اسم سامسونگ برمیگرده به زمانی که پنل سوپر امولد روی گوشی گالکسی اس گذاشت برای اولین بار و به همین علت بین مردم خیلی معروف شد وگرنه بعدش اتفاق خاصی نیافتاد تو دل محصولات سامسونگ
    بهرحال من شخصا هیچ کدوم از این دو برند رو دوست ندارم و محصولات اروپایی رو ترجیح میدم

    1. !12sam

      نگاه شما متعصبانه هست.. .تکنولوژی ژاپن چی هست که سخت افزارشو اسنپ دراگن میسازه و سونی بعد ۵ سال هنوز لرزشگیر اوپتیکال رو کشف نکرده.
      تو اروپا هم که اصلا گوشی خاصی نیست که اصلا درحد مقایسه با کره ای ها باشه، فقط شرکتای پرستیژیو و وایلی فاکس هستن که خیلی داغونن… سامسونگ با طراحی زیبا استفاده از بهترین سخت افزار و دوربین و اختراع فبلت و قلم دیجیتال معروف شد وگرنه کاربر معمولی به پنل اهمیت نمیده.

  12. امیر اسدی

    من همیشه طرفدار سونی بودم و هستم ولی به دلیل تکراری بودن و در حد پرچمدار نبودن گوشی های پرچمدار سونی ، ال جی G5 گرفتم و الان هم راضی هستم چون سامسونگ هم مثل اپل و سونی دیگه نو آوری نداره و اینکه سامسونگ مافیایی کار میکنه تو بازار ایران و رقابتش سالم نیست ، از کسی که با سامسونگ هم کاسه است شنیدم که میگم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه