شما بگویید: خرید بازی دیسکی یا دیجیتال؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به لطف کنسول‌های نسل هشتمی، یعنی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ و صد البته پلتفرم‌هایی مثل استیم، خرید بازی به صورت دیجیتالی محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

در حالی که دوره‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳، بازی‌های دانلودی محدود به عناوین کوچک و مستقل بودند، امروزه تمام بازی‌ها در کنار نسخه‌ی فیزیکی خود، یک نسخه‌ی دیجیتال هم دارند؛ یعنی هیچ بازی بدون نسخه‌ی دیجیتالی عرضه نمی‌شود.

همین موضوع باعث شده است تا افراد بسیاری به استفاده از نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها روی بیاورند. می‌خواهیم در این قسمت از مجموعه مقالات «شما بگویید»، از شما بپرسیم که به هنگام خرید بازی کدام فرمت را بیشتر می‌پسندید؟ نسخه‌ی دیجیتال یا نسخه‌ی دیسکی را؟

با این حال، بگذارید پیش از پرسیدن این سوال، نگاهی به مشخصات نسخه‌های دیجیتالی و نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بیاندازیم.

 

خرید بازی به صورت دیجیتالی:

قیمت بازی‌های دیجیتالی و فیزیکی، به هنگام عرضه کاملا یکسان است، با این حال، ما از قیمت عرضه‌ی جهانی بازی‌ها صحبت می‌کنیم و نه از قیمتی که فروشنده‌های مملکت ما مشخص می‌کنند. برای مثال، همین حالا می‌توانید انتظار داشته باشید تا God of War جدید به هنگام عرضه، در مملکت ما با قیمت‌هایی تخیلی فروخته شود؛ با این حال، اگر بازی را دیجیتالی بخرید، همان قیمت اصلی را می‌پردازید.

از طرفی بازی‌ها روی فروشگاه‌هایی مثل شبکه‌ی پلی‌استیشن یا فروشگاه مایکروسافت یا استیم، هر از گاهی شامل تخفیف‌های بسیار خوب می‌شوند.

نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها برخی اوقات تعدادی آیتم بیشتر هم به شما می‌دهند تا تشویق شوید و به سراغ نسخه‌های فیزیکی نروید که هزینه‌ی ساخت و توزیع بیشتری برای آن‌ها دارد.

با تمام این اوصاف، از طرفی نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها شما را مجبور می‌کنند تا حجم مشخصی را هم دانلود کنید؛ حجمی که برخی اوقات به بیش از ۶۰ گیگابایت می‌رسد.

 

خرید بازی به صورت فیزیکی:

بازی‌های به صورت دیسکی معمولا چند روز زودتر از تاریخ عرضه به دست‌تان می‌رسد و بیشتر اوقات از همان زمان می‌توانید مشغول به بازی کردن شوید؛ البته این نسخه‌های دیسکی که زودتر به دست‌تان رسیده‌اند قیمت بالاتری دارند و برای مثال اگر یک هفته صبر کنید با کاهش قیمت خوبی روبرو می‌شوید.

از خوبی‌های دیگر خرید بازی به صورت دیسکی، به دست داشتن آن است. دیدن دیسک بازی، قاب آن و طرح روی جلد حس خوبی به شما می‌دهد؛ مخصوصا اگر دوست داشته باشید بازی و قاب آن را در قفسه‌ی خود ببینید.

بازی‌های فیزیکی و دیسکی را به راحتی می‌توانید به دیگران هم قرض دهید، یا آن‌ها را بفروشید؛ یا به صورت دست دوم آن‌ها را خریداری کنید. هیچ کدام از این کارها را با نسخه‌ی دیجیتالی نمی‌توانید انجام دهید.

نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بخش بیشتر حجم را هم روی دیسک دارند؛ در نتیجه مجبور نیستید ده‌ها گیگابایت دانلود کنید. البته امروزه حتی بازی‌های فیزیکی هم چند گیگابایت دانلود اولیه دارند، ولی نه به اندازه‌ی ده‌ها گیگابایت دانلود کامل یک نسخه‌ی دیجیتالی.

 

مطمئنا خوبی‌ها و بدی‌های دیگری هم هستند که هم برای نسخه‌های دیجیتالی و هم برای نسخه‌های فیزیکی وجود دارند. به ما از آن‌ها بگویید، و از اینکه شما از بین نسخه‌ی فیزیکی و نسخه‌ی دیجیتال، هنگام خرید به سراغ کدام می‌روید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۸ دیدگاه
  1. Avatar محمد فلاح

    تا وقتی که سرعت نت ارزون قیمت (منظورم از ارزون قیمت اینترنت عادی و معمول هست نه پلن های چند صد هزارتومنی که عموم مردم استفاده نمیتونن بکنن) توی یه کشوری کمتر از ۱ مگ بر ثانیه هست و اینترنت به صورت حجمی با اسامی دلخوش کننده مثل مصرف منصفانه و از این مزخرفات ارائه میشه، برای دانلود بازی مناسب نیست حالا خرید خود بازی که بماند.
    زمانی این ایده مناسب هست که زیرساخت ارزون قیمت وجود داشته باشه.
    ضمنا خوبی دیگه ای که بازی های دیسکی دارن محل ذخیره سازی هست. تا وقتی هارد های ظرفیت بالا مثل ۴ ترا یا بیشتر روی سیستم های عموم مردم قرار نگیره این روش مناسب نیست و فضا کم میارن.
    تمام خریداران که گیمر حرفه ای نیستن برن تجهیزات مخصوص برای خودشون جور کنن با هزینه ی بالا.

  2. Avatar Keiser

    دیسکی خوبه و نباید کنارش بذارن!
    مخصوصا تو کشور های جهان سوم که مردم به اندازه کافی پول ندارن هم بازی رو بخرن هم پول اینترنت پر سرعت رو پرداخت کنن.

  3. Avatar فرهام

    خرید بازی ارزان:)

  4. Avatar amin

    به صورت کلی من خرید دیجیتال رو به خرید فیزیکی ترجیح میدم دلایل: برا خرید فیزیکی یا باید پاشی بری بیرون بخری یا سفارش بدی که خب چند روز طول میکشه تو چند روز میشه یه بازی رو ۲ ۳ بار تموم کرد اینم که خودت پاشی بری بخری امکان داره هنوز نیومده باشه دست مغازه دارا ولی دیجیتال همون لخظه عرضه میتونی بخری و دان کنی و بازی کنی. یه مورد هم بحث سخت افزاره (دی وی دی رایتر) که خب بنا به اصطحلاکی که داره اصن نمیصرفه استفاده کنی. البته بعضی وقتا نسخه فیزیکی بهتره به عنوان مثال (ن تو ایران :/) شما یه بازی رو میخری باش یه اکشن فیگور و یه سری وسایل هم میگیری البته بعضی وقتا نسخه دیجیتال هم یه سری آیتم جایزه خرید میده. یه مورد دیگه هم مورد دانلود نسخه دیجیتاله که متاسفانه خیلیا نسخه فیزیکی تهیه میکنن چون نمیتونن دان کنن (تشکر از مسئولین :/) ی موضوع دیگه بحث آرشیو کردنه که خب شما فرض کن یه اکانت استیم داری باش ۲۰ تا بازی میخری هر وقت دلت بخواد میتونی دان کنی بازی کنی ولی نسخه فیزیکی امکان خراب شدن دی وی دی یا کلا نصب نشدنش هست.

    1. Avatar محمد فلاح

      فرمایشات شما صحیح هست ولی ما تو ایرانیم :)) بزرگترین مشکل مشکل حجم دانلود و سرعتش هست که ما ازش محروم هستیم. در اینصورت ارشیو استیم هم به دردمون نمیخوره چون نیاز به دانلود داره باز هم. اینا که حل بشن خوب دیجیتال به صرفه تر میشه. الان یه بازی که نهایت دوتا دیسک هست رو میخری ۱۵ تومن اما همینو بخوای با سرعت خوب دانلود کنی بیشتر از ۲۰ تومن برات تموم میشه. ضمن اینکه فضای نگهداری روی هارد هم گرونتر از دیسک هست (به خاطر رفع مشکل دانلود مجدد باید نگهداریشون کرد)

  5. Avatar majid kermani

    سلام
    تو ایران دیسکی اونم به دلیل سرعت لاکپشتی و هزینه زیاد اینترنت تازه اینجوری میشه راحت بازی هارو با یکی دیگه عوض کرد یا فروخت.

  6. Avatar Ali

    سلام میکنم خدمت شما تیم زحمت کش دیجی کالا مگ من خودم پی سی گیمرم و وقتی میخوام یک بازی کرک بخرم برام آسونه دیسک کرک رو میخرم و نصب میکنم ولی وقتی میخوام اورجینال بخرم از استیم باید کلی حجم اینترنتی بدم ولی برخلاف بازی های اورجینال کنسول ها که فقط یک بار نصب میشن و قابلیت نصب متعدد ندارن در پی سی حتی بازی های دیسکی اورجینال هر چند بار که بشه برای هر سیستمی نصب میشه به نظر من بر روی کنسول خرید دیجیتالی بهتره و بر روی پی سی از راه دیسکی.

  7. Avatar Addicted

    سوال باید جور دیگه ای مطرح می شد
    شما کلکسیون جمع می کنید
    بازی رو فقط برای سرگرمی انجام می دید (اگه برای سرگرمی انجام میدید دیسکی
    بخرید که بتونید بفروشید)
    دوست دارید بازی با عرضه ی جهانی به دستتون برسه ؟ (یا زود تر)
    دوست دارید dlc بازی کنید (اگه بخواید dlc بخرید بهتره دیجیتالی باشه چون بیشتره بازی های دیسکی ریجن دو هستن و بیشتر اکانت هایی که ساخته می شن ریجن یک (مگر اینکه بازی دیسکی ریجن all گیر بیارید که گرون تر هم هستش)
    کلا چقدر هزینه پای کنسول و بازی می کنید
    ولی به صورت کلی بازی دیسکی بیشتر می ارزه تا دیجیتالی

  8. Avatar سامان

    سوال شما از پایه اشتباهه
    این دو کنار هم باید فروخته بشن.
    معایب و مزایای هردو رو بخوبی بیان کردین.
    دید صفر و یکی یا این یا اون نباید در اینجا مطرح بشه.در همه جای دنیا هم نسخه فیزیکی عرضه میشه هم نسخه دیجیتال.البته معمولا نسخه دیجیتال ارزون تر در میاد.وجود این دونسخه در بازار باعث تعدیل قیمت نسخه فیزیکی میشه.یعنی اگه وارد کننده با قیمت فضایی وارد کنه من به شخصه نسخه دیجیتال رو ترجیح میدم و این موضوع باعث میشه بعد از مدتی متوجه بشن قیمت فضایی دیگه خریدار نداره و مجبورن با قیمت معقول ارائه کنن.
    به نظرم سوال شما مثل یک بازاریابی میمونه برای آوردن نسخه دیجیتالی بازیها که از نظر من قدم مثبتی خواهد بود و فکر میکنم خیلی ها استقبال کنن.چون همین الان سایتهای فروش نسخه دیجیتالی بازی کامپیوتری زیاد وجود دارن و اگه دیجیکالا یا خودش مستقیما دست به کار بشه یا چندتا از فروشگاههای خوب فروش نسخه دیجیتالی باهاش همکاری کنن به نظرم بازخورد خوبی خواهد گرفت
    با تشکر

  9. Avatar حامد محرم نیا

    اول از همه با توجه به سرعت اینترنت تو ایران صبر ایوب میخواد تا ۶۰ گیگ دانلود بشه اما قیمتش خیلی مناسبه و با تخفیفای کریسمس و تابستون قیمت بازی ها خیلی پایین میاد و این که تو psn و و مایکروسافت بازی های رایگان که هر چند مدت یه بار رایگان میشه رو هم دانلود مییکنیم ولی فضای زیاد میخواد که معضلیه واسه خودش از طرفی هیچ لذتی به اون موقعی نسخه فیزیکی رو داری و تو قفست تماشا میکنی نیست و قیمت نسخه دست دومم خیلی خوبه با اینکه اکثر مواقع کد های داخلش همش مصرف شدس ولی بازم هنگاه عرضع اولیه خیلی خیلی گرونه بنا بر این از هو مورد استفاده میکنیم و برای بازی هایی که ارزش زیادی قاعلیم نسخه فیزیکی و برای بقیه دیجیتال

  10. Avatar همایون صالح کیا

    دسترسی به بازی های دیجیتالی راحته و هر موقع بخوای میتونی اونها رو از داخل کنسول اجرا کنی. ولی توی ایران به خاطر کند بودن سرعت اینترنت، حجم دانلود محدود، عدم دسترسی به کارت های اعتباری و به ناچار استفاده از گیفت کارت به صرفه نیست از نسخه دیجیتال استفاده کنی. برای همین من میگم استفاده از نسخه فیزیکی. چون اگه یه ذره صبر کنی و دیرتر بری بازیا رو بخری، قیمت مناسب تر هست

  11. Avatar Bigby

    تو این موقعیت خرید بازی فیزیکی خیلی بهتره از نظر من چون تنها مشکلی که قابل حل شدن نیست خط و خش هست که روی سی دی ایجاد میکنه.

    اما پس از چند سال بازی های دیجیتالی پیروز مسابقه هستن چون اگه بخوایم از نظر حجم حساب کنیم بازی ها توی هردو نسخه ی فیزیکی و دیجیتالی به قدری بالا میره که توی دیسک های بلوری جا نشده و مجبور به اپدیت بازی هستیم.(که ممنونم بالاست مثل Shadow of murder 2)

  12. Avatar سروش

    هرکدومشون مزایای و معایب خودشو داره
    مثلا بازی های دیسکی رو میشه تعویض کرد با بازی های دیگه با یه هزینه خیلی کم یا این که میشه بعد از تموم شدنش فروختش (مخصوصا اونایی که فقط بخش تک نفره دارن)
    ولی بدیش اینه که اگه بخوای یه بازی رو زمان لانچش بخری قیمتش خیلی بالاست توی ایران درحالی که اگه بری همون بازی رو زمان لانچ دیجیتالی بخری ارزون تر درمیاد
    البته بازی های دیجیتالی رو هم میشه فروخت به صورت اکانت
    به نظر من دیجیتالی بهتره الانم که دیگه هم اینترنت ارزون هست (اینترنت موبایل) هم سرعتش خوبه (۴G) که توی اکثر شهرها هم هست
    این جوری پول اضافه هم به فروشنده ها نمیدیم 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه