شما بگویید: خرید بازی دیسکی یا دیجیتال؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به لطف کنسول‌های نسل هشتمی، یعنی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ و صد البته پلتفرم‌هایی مثل استیم، خرید بازی به صورت دیجیتالی محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

در حالی که دوره‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳، بازی‌های دانلودی محدود به عناوین کوچک و مستقل بودند، امروزه تمام بازی‌ها در کنار نسخه‌ی فیزیکی خود، یک نسخه‌ی دیجیتال هم دارند؛ یعنی هیچ بازی بدون نسخه‌ی دیجیتالی عرضه نمی‌شود.

همین موضوع باعث شده است تا افراد بسیاری به استفاده از نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها روی بیاورند. می‌خواهیم در این قسمت از مجموعه مقالات «شما بگویید»، از شما بپرسیم که به هنگام خرید بازی کدام فرمت را بیشتر می‌پسندید؟ نسخه‌ی دیجیتال یا نسخه‌ی دیسکی را؟

با این حال، بگذارید پیش از پرسیدن این سوال، نگاهی به مشخصات نسخه‌های دیجیتالی و نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بیاندازیم.

 

خرید بازی به صورت دیجیتالی:

قیمت بازی‌های دیجیتالی و فیزیکی، به هنگام عرضه کاملا یکسان است، با این حال، ما از قیمت عرضه‌ی جهانی بازی‌ها صحبت می‌کنیم و نه از قیمتی که فروشنده‌های مملکت ما مشخص می‌کنند. برای مثال، همین حالا می‌توانید انتظار داشته باشید تا God of War جدید به هنگام عرضه، در مملکت ما با قیمت‌هایی تخیلی فروخته شود؛ با این حال، اگر بازی را دیجیتالی بخرید، همان قیمت اصلی را می‌پردازید.

از طرفی بازی‌ها روی فروشگاه‌هایی مثل شبکه‌ی پلی‌استیشن یا فروشگاه مایکروسافت یا استیم، هر از گاهی شامل تخفیف‌های بسیار خوب می‌شوند.

نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها برخی اوقات تعدادی آیتم بیشتر هم به شما می‌دهند تا تشویق شوید و به سراغ نسخه‌های فیزیکی نروید که هزینه‌ی ساخت و توزیع بیشتری برای آن‌ها دارد.

با تمام این اوصاف، از طرفی نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها شما را مجبور می‌کنند تا حجم مشخصی را هم دانلود کنید؛ حجمی که برخی اوقات به بیش از ۶۰ گیگابایت می‌رسد.

 

خرید بازی به صورت فیزیکی:

بازی‌های به صورت دیسکی معمولا چند روز زودتر از تاریخ عرضه به دست‌تان می‌رسد و بیشتر اوقات از همان زمان می‌توانید مشغول به بازی کردن شوید؛ البته این نسخه‌های دیسکی که زودتر به دست‌تان رسیده‌اند قیمت بالاتری دارند و برای مثال اگر یک هفته صبر کنید با کاهش قیمت خوبی روبرو می‌شوید.

از خوبی‌های دیگر خرید بازی به صورت دیسکی، به دست داشتن آن است. دیدن دیسک بازی، قاب آن و طرح روی جلد حس خوبی به شما می‌دهد؛ مخصوصا اگر دوست داشته باشید بازی و قاب آن را در قفسه‌ی خود ببینید.

بازی‌های فیزیکی و دیسکی را به راحتی می‌توانید به دیگران هم قرض دهید، یا آن‌ها را بفروشید؛ یا به صورت دست دوم آن‌ها را خریداری کنید. هیچ کدام از این کارها را با نسخه‌ی دیجیتالی نمی‌توانید انجام دهید.

نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بخش بیشتر حجم را هم روی دیسک دارند؛ در نتیجه مجبور نیستید ده‌ها گیگابایت دانلود کنید. البته امروزه حتی بازی‌های فیزیکی هم چند گیگابایت دانلود اولیه دارند، ولی نه به اندازه‌ی ده‌ها گیگابایت دانلود کامل یک نسخه‌ی دیجیتالی.

 

مطمئنا خوبی‌ها و بدی‌های دیگری هم هستند که هم برای نسخه‌های دیجیتالی و هم برای نسخه‌های فیزیکی وجود دارند. به ما از آن‌ها بگویید، و از اینکه شما از بین نسخه‌ی فیزیکی و نسخه‌ی دیجیتال، هنگام خرید به سراغ کدام می‌روید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۸ دیدگاه
  1. صادق

    دیسکی، چون هم دردسر کمتری نسبت به خرید دیجیتالی داره (از قبیل دانلود و مشکلات مربوط به اون)، هم به صورت فیزیکی در اختیارت هست، میتونی بفروشی یا به دوستات بدی، هم اینکه داشتن دیسک بازی تأثیر روانی مثبتی روی آدم داره که مثلاً در ازای پولی که دادی یه چیزی در دست داری و هم اینکه اگه یه روزی کنسول نسل جدید اومد، یه کلکسیون آبرومندانه ای از بازی ها واسه خودت داشته باشی.

  2. (cp.)mhadi64333 (cp.)mhadi64333

    تا وقتی هر روز کلی تخفیف های جورواجور در حد جمعه سیاه(اونی که توی کشور های خارجی هست نه جمعه سیاه ایران!) برای بازیای دیجیتال وجود داره دلیلی برای بازی دیسکی وجود نداره. بعضی از دوستا در دفاع از بازی فیزیکی میگن میشه نگه داشت.
    بازیای دیجیتالی رو هم میشه نگه داشت؛ من که پلتفرمم pcئه میتونم از دیتای بازی ای که دانلود کردم بکاپ بگیرم و حتی اینکه بکاپ رو از یه نفر دیگه بگیرم و بعد از خرید بازی بازی رو از روی بکاپ ریستور(نصب) کنم.
    خوبی دیگه بازیای دیجیتالی برای آدمای تنبله که لازم نیست بیرون برن یا حتی صبر کنن بازی براشون ارسال بشه. 🙂

  3. milad hadifar

    سلام داشتن نسخه دیجیتالی از یه نظرایی خوبه چون به دوستات نمیدیش و دیگه ریجن فرقی نمیکنه و میتونی همه دی ال سی ها رو بازی کنی و دیگه تو خونه بهت گیر نمیدن چرا بازی میخری ???? چون بازیی در حال عادی وجود نداره .
    حالا میریم سراغ بازی های فیزیکی
    حسی که از خریدش داری وصف ناپذیره و بوی خیلی خوبی میده بخصوص اگه ریجن آل باشه ولی بیشتر مواقع نداریش که بازی کنی من الان shadow of colossus رو گرفتم بازی کنم ولی به خاطر یکی از دوستام که علاقه زیادی به اون داشت دادم اون بازی کنه????????
    در مورد بازی های فیزیکی یه مشکل پیش میاد که اگه یکی بخواد دی ال سی Wolfenstein II: The New Colossus رو بازی کنه باید چی کار کنه چون دیک ریجن یک اون اصلا وارد ایران نشده و بخاطر این قضیه یکم باید خورده گرفت.
    ????

  4. مسعود رضایی

    هردوش خوبه
    هر دوشون اصن مکمل همن

  5. طاهر

    من از داشتن دیسک بازی و آرم بازی خیلی خوشم میومد اما تا وقتی که ‌پلی استیشن ۴ خریدم و اولین بازیم GTA V شد یک سالی بود که من این بازی رو داشتم و گاهی مشغول بودم قیمت دیسکشم دست دوم ۱۰۰ تومن خریده بودم و خوشحال هم بودم که میتونم بفروشمش درست یک سال نشده بود که دقت کنین دوستان دیسک خراب شد دوستان منم فکر میکردم این دیسک ها خراب نمیشن و سونی تایید کرده بود خیالم تخت تخت بود یعنی ۱۰۰ تومن من رفت حتی بردم سی دیو به مغازه ها نشون دادم اوناهم تست کردن و گفتن خرابه باز نمیشه لود نمیشد رو همون ۰ درصد باقی میموند ساعت ها منتظر شدم اما جواب نداد و‌رفتم اکانت قانونیه این بازیو خریدم حالا خیالم راحته که اکانت خراب شدنی نیست و اکانت قانونی رو هروقت دلم بخواد میتونم بفروشم اکانت قانونیشم ۷۰ تومن خریدم یعنی فکرشو بکن بری مثلا ۳۰۰ تومن بدی به یه دیسک بعدش خراب شه و بمونه دستت درست هم نمیشه البته امکانش هست که خراب شه ن اینکه حتما میشه هواستم فقط در جریان باشین سر من اومده خواستم بدونین ممنون که خوندین این متنو .

  6. Nameless king

    پیشاپیش بات طولانی نوشتنم معذرت میخوام.من تقریبا نظر همه بچه ها رو خوندم.ایراد های وارده به نسخه دیجیتالی قابل قبول نیستند!حجم بازی ها ماه به ماه بیشتر و بیشتر میشه. چند سال دیگه که حجم بازیا رسید به ۲۰۰GB بازم میخواید دیسک بگیرین؟!همانطور که فلاپی ها و یا حتی CD هم کم و بیش منقرض شدن،به مرور زمان دیسکت بازی هم از بین خواهند رفت.
    نسخه دیجیتالی برای آرشیو جع کردن واقعا مناسب تره.با عوض شدن نسل عملا آرشیو قدیمیتون رو از دست میدید اما با اسیتم(و جدیدا اکس باکس با backward) با داشتن همون اکانت قبلی میتونید بازی رو روی یه کنسول/سیستم دیگه هم دانلود کنید.الان فکر کنم قدیمیترین بازی که روی استیم موجوده dragon lair که مال سال ۱۹۸۳ هست.پیدا کردن نسخه فیزیکی این بازی مثلا برای game cube به شرط سالم بودن تقریبا غیرممکنه.(از بین دوستان اگه کسی داره نیاد ما رو خیط کنه!)حالا باز Steel book ها یک چیزی ولی لمس قاب پلاستیکی چه لذتی میده؟تازه خیلی جاگیر هم هست.
    هزینه نت در کشور زیاد هست اما من حس میکنم در مورد قیمت نت دوستان اغراق میکنند.طرح های دانلود نامحدود شبانه وجود داره.با قابلیت شر اکانت هم داره که هزینه کلا نصف میشه! و به علاوه رو xbox قابلیت pre download وجود داره که میتونید قبل از انتشار بازی(فکر کنم حدود دو هفته)شروع به دانلود بازی کنید تا موقع انتشار بازی اذیت نشید.سرور های اکس باکس واقع قوی تر از سایر رقباهستن اما این جوری هم نیست که نشه از PSN راحت استفاده کرد(اگه شک داریداز دوست خوبم پویا بپرسیدکه سابقه خرید و پیش خرید دیجیتالی داره!)
    شاید به بحث ارتباط نداشته باشه اما تو پرانتز باید یه دفاعی از فروشنده های داخلی بکنم!قیمت بالای بازی فیزیکی موقع انتشار ،تقصیر فروشنده های داخلی نیست.(منکر طمع بعضی از فروشنده ها نمیشم.)بازی های فیزیکی چند روز زودتر به دست فروشنده ها میرسند وچون هیچ نقد وبررسی ازشون منتشر نشده و فروششون غیرقانوقونیه،قیمت بالایی دارن. فروشنده داخلی، بازی رو از واسطه خارج از کشور(نه از خود ناشر)تهیه میکنه و خوب وقتی قیمت خرید خودش بالا باشه به خریدار داخلی هم با قیمت بالاتری میفروشه.به محض اینکهEMBARGO(محدودیت انتشار خود بازی و نقد هاش)برداشته بشه،قیمت نسخه فیزیکی هم پایین میاد.تنها راه حل این قضیه هم برای کسانی که نسخه فیزیکی رو ترجیح میدن صبر کردن برای تعدیل قیمت یا صبر بیشتر برای حضور نماینده های رسمی ناشران بزرگ در کشورمونه!البته میتونند خیلی راحت تر نسخه دیجیتالی رو تهیه کنند!
    ممنون از توجه همه دوستان!

  7. Phenomenal

    با توجه به وضع گرانی و سرعت اینترنت حال حاضر ایران نسخه دیسکی بهتره هم به صرفه تره و هم میشه به عنوان دست دوم فروختش.هردو نسخه دیجیتالی و دیسکی معایب و مزایای خودشونو دارن ولی با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر نسخه دیسکی بهتره.اگه پول و زمان زیادی دارین نسخه دیجیتال تهیه کنید.اگه مشکل اینترنت حل بشه من خودم شخصا نسخه دیجیتال تهیه میکنم.

  8. Parsa Bastami

    بازی دیجیتالی : چون که هر بازی که بخوای راحت پیدا میشه((((مثلا بازی pubg دیسکش خیلی خیلی کمیابه)))مجید،مجید،مجید،مجید،مجید.

  9. Mr. Mohamad

    ای کاش این مسئولین به فکر ما گیمر ها بودن و یه طرح اینترنت مناسب ارایه میدادن

  10. ehsan

    به نظر من دیسکی بهنره چون میشه دوباره اون رو به عنوان دست دوم بفروشی

  11. امیر

    با این قیمت نت اگه بخواب دیجیتالی بخری باید پول زیادی هم صرف دانلود کنی

    ولی از طرفی میتونی اشتراکی بازی رو بخری

    دیسک هم حس وحال خودشو داره اصلا میذاریش تو دستگاه حال میده
    ولیدیسکی رو که خریدی مجبوری باقیمت پایین تری بفشروشیش

  12. دامون شهباز

    به نظرم دیجیتالی از یک لحاظ بهتره . از این نظر که میتونید اونو با دوستتون شیر کنید و اون مبلغ رو نصف نصف پرداخت کنید اما دیسک هم خوبیش اینه که میتونید اونو بفروشید ولی وقتی دیسک رو میخواید بفروشید احتمال داره ضرر کنید و از اون مبلغی که خریده بودید خیلی پایین تر بفروشید. و یک نکته‌ی دیگر این هست که بازی هایی که شما میخوایید فقط بخش داستانی اون رو تموم کنید و دیگه بهش نیاز ندارید واقعاً ارزش دیجیتالی خریدن نداره اما اگه بازی آنلاین و یا ورزشی باشه و شما بدونید که میخواید در مدت زمان طولانی اون رو بازی کنید دیجیتالی بهتره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه