اسپاتیفای شکایت خود از اپل را به کمیسیون اروپا برد

۲۳ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اسپاتیفای روز گذشته اعلام کرد که شکایت خود از اپل را به کمیسیون اروپا می‌برد. درواقع اسپاتیفای ادعا می‌کند که اپل عدالت را در رقابت رعایت نمی‌کند و بخش بزرگی از آن به نحوه اداره فروشگاه اپ استور ارتباط دارد.

به گفته اسپاتیفای، اپل کار را برای شرکت‌هایی مثل اسپاتیفای سخت کرده تا بتوانند سرویس‌های خود را به کاربران عرضه کنند. این شرکت برای نشان دادن ماجرای خود و اپل، یک وب‌سایت طراحی کرده که در آن با استفاده از یک تایم‌لاین یا خط زمانی، مشکلات خود با اپل را از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، شرح داده است. این و‌ب‌سایت را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

هرچه در این تایم‌لاین ساخته شده توسط اسپاتیفای پیش می‌رویم، می‌بینیم که مشکلات این شرکت با اپل، بیشتر و بیشتر می‌شود. برای مثال از مقطعی اپل به اپلیکیشن‌ها اجازه نمی‌دهد تا روش‌های پرداخت دیگر را در اپلیکیشن خود بگذارند و توسعه دهندگان مجبور هستند از سیستم پرداخت اصلی iTunes استفاده کنند. این سیستم پرداخت، ۳۰ درصد کارمزد دارد که به جیب اپل می‌رود و به همین ترتیب، اسپاتیفای نمی‌تواند فروش پلن‌های خود را در اپلیکیشن آیفون خود داشته باشد. آن‌ها در مقطعی از سیستم پرداخت آیتیونز استفاده کردند اما به دلیل کارمزد ۳۰ درصدی، قیمت اسپاتیفای ماهانه به ۱۳ یورو رسید که برای بسیاری از کاربران زیاد بود. این سیستم حالا از اپلیکیشن اسپاتیفای حذف شده و کاربران آیفون تنها می‌توانند از طریق وب‌سایت اسپاتیفای، حساب کاربری خود را شارژ کنند.

اپل حتی توسعه دهندگان Spotify را از قرار داد لینک‌های جانبی پرداخت در اپلیکیشن محروم می‌کند و این یعن در اپلیکیشن خود اسپاتیفای، هیچ لینک مستقیمی به صفحه پرداخت وجود ندارد. این‌ها تنها مشکلات اسپاتیفای با اپل نیستند. برای مثال اپل اجازه نمی‌دهد که اسپاتیفای یک اپلیکیشن مخصوص اپل واچ بسازد. حتی فراتر از آن، وقتی که بلندگوی هوشمند HomePod به بازار عرضه شد، اپل اجازه انتشار اپلیکیشن‌هایی مثل اسپاتیفای برای این بلندگو را نداده است.

مشکل اصلی، تنها نحوه اداره فروشگاه اپلیکیشن‌های اپ استور نیست. بلکه مشکل دیگر اینجاست که اپل سرویسی مشابه به اسم Apple Music دارد. Apple Music نیازی ندارد که سی درصد کارمزد مخصوص توسعه دهندگان را بپردازد و از همین رو می‌تواند با قیمت ده دلار به صورت ماهانه عرضه شود که همین باعث می‌شود برای کاربران آیفون، Apple Music انتخاب بهتری باشد (چراکه کاربران اسپاتیفای نمی‌توانند با اعتبار حساب کاربری آیتیونز، اسپاتیفای خود را شارژ کنند).

البته که اسپاتیفای تنها شرکتی نیست که به دلیل این محدودیت‌های ایجاد شده توسط اپل، نمی‌تواند فعالیت کند. سرویس‌های دیگری از شرکت‌هایی چون آمازون نیز با این موضوع مشکل دارند. برای مثال کاربران اپلیکیشن کیندل، نمی‌توانند کتاب‌های خود را به کمک اعتبار حساب آیتیونز خود خریداری کنند زیرا به این ترتیب باید برای هر کتاب، سی درصد هزینه بیشتر که به کارمزد اپل مربوط می‌شود را پرداخت کنند. نتفلیکس هم دیگر شرکتی است که شارژ حساب‌های خود از طریق آیتیونز را متوقف کرده و کاربران باید از وب‌سایت نتفلیکس، حساب خود را شارژ کنند.

در حال حاضر، توسعه دهندگان دیگری هم هستند که به سیاست‌های عرضه اپلیکیشن و سرویس‌های خود، اعتراض دارند. این در شرایطی است که برخی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های دیگر به طرز مرموزی از این کارمزد یا مالیات اپل، محروم هستند. از جمله این سرویس‌ها می‌توانیم به سرویس درخواست تاکسی اوبر اشاره کنیم که کاربران می‌توانند با حساب آیتیونز خود، حساب اوبر را شارژ کنند و هزینه اضافه دیگری پرداخت نکنند.

Spotify برای دریافت غرامت، از اپل شکایت نکرده است. در عوض، اسپاتیفای می‌خواهد تا قوانین سخت‌گیرانه اپل اصلاح شوند تا رقابت به شکل عادلانه‌تری برقرار شود. همچنین کاربران باید این انتخاب را داشته باشند که به چه شکل می‌خواهند هزینه اپلیکیشن‌های خود را پرداخت کنند و نباید مجبور شوند تا به سایت سرویس‌هایی چون اسپاتیفای بروند و از آن طریق حساب خود را شارژ کنند. همچنین شرکت‌هایی مثل اسپاتیفای نیز نباید از ارائه تبلیغات سرویس خود در محصولات اپل محروم شوند.

خواسته‌های Spotify از اپل، معقول و عادلانه به نظر می‌رسند و از همین جهت این شرکت به کمیسیون اروپا شکایت برده تا بتواند به خواسته‌های خود برسد. شما درباره این موضوع چه فکر می‌کنید؟

منبع: GSMArena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه