اجرای مجدد محدوده هاى طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا ؛ پس از تعطیلات عید سعید فطر

۷ خرداد ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
طرح فاصله گذاری اجتماعی

در پی شیوع بیماری کرونا در کشور، نحوه تردد درون شهری تغییر کرده است و طی چند هفته ابتدایی سال و تعطیلات نوروز محدودیت هایی تحت عنوان طرح فاصله گذاری اجتماعی به اجرا رسید که عدم اجرای طرح ترافیک ۹۹ را نیز شامل می شد، اما از امروز مورخ ۲۳ فروردین طرح ترافیک از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر اجرایی شذه است که البته تفاوت هایی را نیز با طرح های ترافیک سال های قبل دارد.

برای مثال از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به شهروندان شاغل در تهران فرصت دو ساعته داده خواهد شد که در طرح‌های ترافیکی از داخل طرح فقط یکبار به صورت رایگان خارج شوند.

در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز بر روی صندلی‌های دوتایی اتوبوس، تنها یک نفر می‌تواند بنشیند و صندلی خالی نیز با علامت مشخص می‌شود.

به گفته شهرداری تهران، از روزهای گذشته اقدام به نصب طلق‌هایی برای ایجاد فاصله میان رانندگان و مسافران شده است و برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تنها دو مسافر می‌توانند در صندلی‌های عقب خودروهای تاکسی سوار شوند.

همچنین محل نشستن و ایستادن مسافران در قطارها، پله برقی‌ها، مقابل باجه‌های فروش بلیت و دستگاه‌های خودپرداز درایستگاه‌های خطوط مترو را علامت‌گذاری شده است.

البته پاسخ به این پرسش روشن نیست که در صورت عدم رعایت محدودیت های فوق، چه عواقبی در انتظار متخلفان خواهد بود؟

اما لازم به یادآوری است که در کلان‌شهر تهران نیز درست مانند بسیاری از کلان شهرهای دیگر کشور، مشکل بسیار جدی در ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد و طبیعتا ظرفیت فعلی این ناوگان جوابگوی رفع نیاز مسافرانی که برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند نیست. حال چنانچه قرار باشد تا نیمی از ظرفیت اتوبوس و مترو نیز برای رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خالی بماند، مسلما کمبود ظرفیت ناوگان تشدید می شود و مشکلاتی را برای شهروندان به بار خواهد‌آورد.

از این‌رو میزان رعایت و اجرایی‌شدن این طرح کمی مبهم به نظر می‌رسد و این احتمال وجود دارد که با فعال شدن جدی‌تر کسب و کارها در پایتخت ۱۴ میلیون نفری کشور، شاهد عدم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی و مواجه با موج دوم شیوع ویروس کرونا باشیم.

اجرای مجدد محدوده هاى طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا ؛ پس از تعطیلات عید سعید فطر

براساس خبری که ساعاتی پیش (یکشنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت ماه) منتشر شده است، احتمال اجرای مجدد طرح ترافیک تهران و طرح کاهش آلودگی هوا از فردا وجود دارد.

این در حالی است که «محسنی بندپی» استاندار تهران از ادامه لغو اجرای محدودیت های ترافیکی در پایتخت خبر داده بود؛ اما آنطور که معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است: «از فردا (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه) مصوبه شورای ترافیک تهران مبنی بر اجرای محدودیت های ترافیکی در پایتخت ( طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا) اجرا می شود.»

با اینحال در نهایت، اعلام شد که بنابر نظر استانداری تهران، طرح ترافیک مجددا اجرا نخواهد شد و تاریخ بعدی برای احتمال اجرایی شدن این طرح، پس از تعطیلات عید سعید فطر اعلام شده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه