چطور مرغ ترش شمالی درست کنیم؟

۲۶ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
طرز تهیه مرغ ترش

خورش مرغ ترش شمالی یک غذای خوشمزه است که دستورهای پخت متفاوتی دارد. برای مثال طرز تهیه مرغ ترش گیلانی با مازندرانی متفاوت است و معمولا در آن از گردو استفاده نمی‌شود، یا برخی مواقع در تهیه مرغ ترش مازندرانی از رب آلوچه هم در کنار رب انار استفاده می‌کنند. مواد اصلی این خورش رب انار محلی مرغوب و سبزی مخصوص مرغ ترش است که انتخاب صحیح آن‌ها در طعم نهایی مرغ ترش تاثیر زیادی دارد. به دلیل وجود گردو و مرغ این خورش جزو خورش‌های مجلسی ایرانی به حساب می‌رود و آن را در بسیاری از مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌کنند. در این مطلب از سری آموزش آشپزی تصویری به شما طرز تهیه مرغ ترش شمالی با گردو را آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه مرغ ترش گیلانی

مواد لازم برای خورش مرغ ترش شمالی

  • مرغ: ۱ عدد کوچک
  • گردو آسیاب شده: ۴ قاشق غذاخوری
  • سبزی مرغ ترش: ۲۵۰ گرم
  • رب انار:  ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد درشت
  • سیر: ۱ حبه بزرگ
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
خرید مواد لازم مرغ ترش از دیجی‌کالا

طرز تهیه مرغ ترش شمالی

مرغ ترش مازندرانی

۱.
برای شروع سبزی مخصوص مرغ ترش را در روغن سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. سبزی‌مرغ ترش مخلوطی از سبزی‌های محلی شمال است که می‌توانید به صورت آماده از سبزی فروشی‌ها یا سوپرمارکت‌ها تهیه کنید.

مرغ ترش با رب انار

۲.
برای طبخ مرغ ابتدا آب را درون یک قابلمه جوش بیاورید و سپس مرغ‌ها را به همراه ۲ عدد هل درون آب در حال جوش بیندازید و پس از ۳ الی ۴ دقیقه از آب خارج کنید. با این کار بوی زهم مرغ گرفته می‌شود. بعد از خارج کردن مرغ‌ها از آب اجازه دهید که آب آن‌ها کمی گرفته شود، سپس در روغن آن‌ها را سرخ کنید.

سبزی مرغ ترش

۳.
برای تهیه پیاز داغ پیازها را رنده کنید و سپس در کمی روغن تفت دهید تا به اصطلاح سبک شوند.

دستور پخت مرغ ترش

۴.
بعد از این که رنگ پیازها کمی تغییر کرد به آن‌ها زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و سیر له شده را اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید تا ادویه‌ها حرارت داده شوند و پیازها زرد طلایی شوند.

۵.
در این مرحله گردو آسیاب شده را به همراه سبزی سرخ شده به پیازها اضافه کنید و همه مواد را با حرارت ملایم کمی تفت دهید.

طرز تهیه مرغ ترش بدون سبزی

۶.
سپس رب انار را به آن‌ها اضافه کنید.

مرغ ترش محلی

۷.
پس از اضافه کردن رب انار، ۲ لیوان آب جوش به آن‌ها اضافه کنید. درب ظرف را ببندید، حرارت شعله را کم کنید و به آن یک ساعت زمان دهید تا سبزی و گردو خوب بپزند و روغن بیندازند.

خورش مرغ ترش گیلانی

۸.
بعد از این که سبزی و گردو پخت مرغ‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید. حالا درب ظرف را دوباره ببندید و حرارت شعله در کمترین حالت قرار دهید و اجازه دهید خورش مرغ ترش شما خوب جا بیفتد و آب آن کشیده شود.

دستور پخت و عکس: مریم ابراهیمی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. امید

    نه من که اصلا نپسندیدم متاسفانه خورشتی که ترش باشه،سیر داشته باشه علی الخصوص گردو توش باشه باید دور ریخته بشه. در مورد غذاهای شمالی هم من با اکثرشون مخالفم و نمیتونم باهاشون کنار بیام چون بیش از حد دنگ و فنگ دارن و من نمیپسندم برای شکم اینهمه ساعت معطل بشم و در ضمن مرغ بیچاره وقتی که سر بریده میشد فکر نمیکرد این عاقبتش بشه و لطفا مرغ هارا حرام نکنید.

  2. سمانه

    سلام دوست خوبم
    بنظرم اینی که شما گفتی مُرغانه خورش بود

  3. شمیم احمدی

    سبزی مرغ ترش چیه ????

  4. سانی

    حالا چون یه غذا شمالیه لزوما به این معنی نیست که توش سیر داره.سیر اصلا طعمشو جالب نمیکنه

    1. رامتین

      سیر طعمش رو خراب نمیکنه اگر درست استفاده بشه، برای تقریبا همه خورش ها میشه حداقل از یک حبه سیر استفاده کرد و برخی خورش ها مثل قلیه ماهی یا این خورشت میشه سیر بیشتر ریخت. نکته مهم خرد کردن کامل (مثل پوره) و تفت دادن سیر هست که باید حتما طلایی بشه در حد دو سه دقیقه روی شعله متوسط رو به بالا کافیه اگر بیشتر تفت داده بشه میسوزه و تلخ میشه، کمتر هم بشه طعم قالبی داره و غذا خراب میشه سیر مثل پیاز نیست که به مدت زیاد تفتش بدین و اگر میخواین با پیاز تفت بدین بعد از طلایی شدن پیاز ها اضافه کنینش تا نسوزه، در کل بهترین زمان تفت سیر وقتی هست که میخواین مرغ یا گوشت رو تفت بدین تقریبا اواسط تفت دادنشون اضافه بشه هم بوی بد گوشت و مرغ رو میگیره هم طعمش خوب میشه

  5. مینا

    مرغ ترش گیلانی این جوری نیست، گردو نداره و مرغ،لپه، سبزی مرغ ترش و تخم مرغ پخته میشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه