چطور مرغ پرتقالی درست کنیم؟

۲۶ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
طرز تهیه مرغ پرتقالی

خورش مرغ پرتقالی یا مرغ با سس پرتقال یکی از خاص‌ترین و لذیذترین غذاها است که علاوه بر ایران در کشورهای دیگری مثل چین هم تهیه می‌شود. این خورش شباهت زیادی به خورش مرغ و آلو یا آلو مسما دارد، با این تفاوت که به جای آب در آن آب پرتقال تازه یا آماده ریخته می‌شود. با آموزش آشپزی تصویری دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا طرز تهیه مرغ پرتقالی مجلسی و خوشمزه را یاد بگیرید.

پرتقال به مرغ طعم لذیذی می‌دهد، اما استفاده از آب پرتقال تازه می‌تواند دستور پخت مرغ پرتقالی را کمی پیچیده کند. اگر آب پرتقال به درستی از صافی رد نشود یا خیلی زود پرتقال‌ها را آب بگیرید، ممکن است خورش شما تلخ شود.

برای تهیه مرغ پرتقالی معمولا از آلوی بخارا استفاده می‌شود که طعم ملسی دارد. شما می‌توانید از برگه‌ی زردآلو و قیصی هم در این غذا استفاده کنید که هر دو طعمی عالی به خورش می‌دهند.

مواد دیگری مثل خلال پوست پرتقال و زرشک هم طعم بسیار خوبی به مرغ پرتقالی می‌دهند و مکمل خوبی برای آن هستند. اما زعفران یکی از اجزای اصلی در مواد اولیه‌ی مرغ پرتقالی است و نباید آن را به هیچ وجه حذف کرد.

در برخی دستورپخت‌ها هم به این خورش هویج اضافه می‌کنند که شیرینی بیشتری به غذا اضافه می‌کند و طعم خورش را شیرین و ملس می‌کند.

دستور پخت مرغ پرتقالی

مواد لازم برای مرغ پرتقالی

  • مرغ: ۱ عدد بزرگ
  • آلو: ۱ پیمانه
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • پیاز: ۲ عدد
  • کره: ۴۰ گرم
  • آب پرتقال
  • زردچوبه، ادویه‌ی کاری، پودر هل، دارچین، فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم
خرید مواد لازم مرغ پرتقالی از دیجی‌کالا

طرز تهیه خورش مرغ پرتقالی

مرغ و آلو بخارا

۱.
قسمت‌های مورد نظر مرغ را به شکل دلخواه برش بزنید، با نمک، فلفل سیاه و زعفران مزه‌دار کنید و اجازه دهید برای ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت کنند.

مرغ و آلو مجلسی

۲.
بعد از گذشت حداقل ۳۰ دقیقه مرغ‌‌ها را از یخچال خارج و آن‌ها را در کره سرخ کنید.

مرغ و آلوچه پرتقالی

۴.
پس از سرخ شدن، مرغ‌ها را از تابه خارج و پیازهایی که رنده کرده‌اید در همان تابه سرخ کنید تا طلائی شوند.

مرغ و آلوچه خوشمزه

۵.
زردچوبه، کاری، پودر هل، دارچین و فلفل سیاه را به پیازها اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

مرغ پرتقالی مجلسی

۶.
بعد از تفت خوردن پیاز با ادویه، آب پرتقال طبیعی یا آماده را به پیازها اضافه کنید. در صورتی که قصد دارید از آب پرتقال طبیعی استفاده کنید، پرتقال‌ها را تنها چند دقیقه قبل از اضافه کردن به غذا آب بگیرید تا طعم تلخی نگیرند. همچنین دقت کنید که حتما باید آب پرتقال طبیعی را از صافی ریز رد و بعد به غذا اضافه کنید.

مرغ پرتقالی شف طیبه

۷.
اجازه دهید سس پرتقال و پیاز جوش بیاید. سپس نمک آن را تنظیم و تکه‌های مرغ سرخ شده را به آن اضافه کنید. مرغ‌ها را طوری در تابه بچینید که روی هم قرار نگیرند. حرارت را حین پخت پایین نگه دارید. اجازه دهید مرغ‌ها برای ۲ ساعت بپزند. در تمام طول مدت پخت در ظرف باید بسته باشد.

حین پخت، مرغ‌ها را برگردانید تا همه جای آن‌ها به سس آغشته شود و هر بار روی مرغ‌ها زعفران بریزید.

مرغ با آب پرتقال

۸.
در ۱۵ دقیقه‌ی آخر آلوهای شسته شده را به خورش اضافه کنید. در تابه را بگذارید و اجازه دهید همراه با مرغ کمی بپزند.

مرغ با سس پرتقال

۹.
در نهایت برای سرو برنج در کنار خورش مرغ پرتقالی، می‌توانید خلال پرتقال شیرین شده را به همراه کره و زعفران تفت دهید و روی برنج بریزید.

دستور پخت و عکس: مریم ابراهیمی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه