چطور نان خامه‌ای درست کنیم؟

۲۶ آبان ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
طرز تهیه نان خامه ای

اگر بگوییم «نان خامه‌ای»، یا به زبان خودمانی‌تر «نون خامه‌ای نارنجکی»، محبوب‌ترین شیرینی تر بین مردم ایران است، چندان بیراه نگفته‌ایم. همه‌ی ما از طعم خامه‌ی سفید شیرین و خوشمزه بین یک نان تازه و ترد لذت می‌بریم. برای این که طرز تهیه نان خامه‌ای را یاد بگیرید باید ابتدا با دستور پخت خمیر نان خامه‌ای آشنا شوید. خمیر نان خامه‌ای را، که خمیر کلمی نام دارد، ابتدا با فرم اسپیرال در فر می‌پزند تا حالت پفکی پیدا کند؛ سپس آن را با خامه‌ی سفید پر می‌کنند. البته نوع دیگری نان خامه‌ای با فرم کشیده هم وجود دارد که متعلق به کشور فرانسه است و با خامه یا کرم پر می‌شود. شاید پیش خودتان فکر کنید دستور پخت شیرینی تر باید پیچیده باشد، اما اینطور نیست. پختن نان خامه‌ای در خانه چندان هم دشوار نیست؛ تنها باید به چند نکته مثل دمای فر توجه کنید. با نکته‌هایی که ما در آموزش آشپزی تصویری دیجی‌کالا مگ به شما یاد می‌دهیم می‌توانید به راحتی نان خامه‌ای خانگی درست کنید.

نان خامه ای به سبک قنادی

مواد لازم برای نان خامه‌ای

  • آرد سفید: ۲۵۰ میلی‌لیتر
  • تخم مرغ: ۴ عد
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • خامه قنادی: ۲۵۰ گرم
  • کره: ۵۰ گرم
  • آب: ۲۰۰ میلی‌لیتر
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری
  • ماسوره سایز بزرگ و سایز کوچک
خرید مواد لازم نان خامه‌ای از دیجی‌کالا

طرز تهیه نان خامه‌ای

نان خامه ای به روش قنادی

۱.
برای شروع آب را با شکر، نمک و کره در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

نان خامه ای رزا منتظمی

۲.
به محض این که آب و کره جوش آمد، حرارت گاز را کم و آرد سفید را که از قبل الک کرده‌اید یکجا به آن اضافه کنید. مواد را به مدت ۵ دقیقه به صورت خیلی سریع هم بزنید تا آرد گلوله نشود.

نان خامه ای به انگلیسی

۳.
خمیر را از تابه خارج و به یک ظرف دیگر منتقل کنید تا کاملا خنک شود.

نان خامه ای نارنجکی

۴.
بعد از خنک شدن خمیر، آن را در غذاساز یا یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و تخم مرغ‌ها را یکی یکی به آن اضافه کنید. با اضافه کردن هر تخم مرغ مواد را برای یک دقیقه با دور متوسط هم بزنید. وانیل را هم همراه با تخم مرغ‌ها به خمیر اضافه کنید و هم بزنید.

نکته: تخم مرغ چهارم را کم کم اضافه کنید تا خمیر به غلظت دلخواه برسد. خمیر کلمی یا خمیر نان خامه‌ای نه باید خیلی شل باشد که از قاشق شره کند و نه باید خیلی سفت باشد.

نون خامه ای بزرگ

۵.
وقتی خمیر به غلظت مورد نظر رسید، بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید.

خمیر کلمی

۶.
کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید و سطح آن را با کره یا روغن جامد کمی چرب کنید. خمیر را در قیف قنادی بریزید و با استفاده از ماسوره‌ی سایز بزرگ شکوفه‌هایی با سایز دلخواهتان روی سینی فر درست کنید. برای این که بدانید غلظت خمیر شما مناسب است دقت کنید که (مانند تصویر) شیارهایی که توسط ماسوره در شکوفه‌ها ایجاد می‌شود نباید از بین برود و تخت شود.

فر را باید از ۳۰ دقیقه قبل گرم کنید. فرهای گازی را با ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و فرهای برقی را با ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد داغ کنید. سپس نان‌های خامه‌ای را با همین دما داخل فر قرار دهید و به آن ۲۵ دقیقه زمان دهید تا کاملا بپزد و پف کند.

نکته: در حین پخت به هیج وجه درب فر را باز نکنید.

خامه قنادی

۷.
در این بین خامه‌ی قنادی را از فریزر خارج کنید تا یخ آن آب شود و حالت خمیر پیدا کند. سپس آن را با دور تند همزن هم بزنید تا فرم بگیرد و آنقدر سفت شود که وقتی ظرف را برمی‌گردانیم از آن بیرون نریزد.

نان خامه ای نارنجکی

۸.
در مرحله‌ی آخر وقتی نان‌ها را از فر خارج کردید و خنک شدند، یک شیار در کف آن‌ها ایجاد کنید. ماسوره‌ی سایز کوچک را درون قیف قرار دهید، خامه را در قیف بریزید و سپس نان‌ها را از خامه پر کنید. بعد از این کار اجازه دهید نان خامه‌ای چند ساعت در یخچال بماند.

در نهایت می‌توانید نان‌های خامه‌ای را با سس شکلات و ترافل رنگی تزئین کنید.

دستور پخت و عکس: مریم ابراهیمی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. امید

    بسیار عالی.لطفا این آموزش رو هم خصوصی کنید و نگذارید کسی یاد بگیره یا مثلا تو نسخه عمومی یه جاییشو اشتباه بنویسد مثلا بنویسید ۱۰ بسته نمک به خامه اضافه کنید یا به خامه ۳ قاشق رب اضافه کنید خخخخخخخخخ.درست نیست هرکسی بشینه از این چیزا درست کنه و ملت خوشمزه بازی در بیارن. همون چایی قند کافیه دیگه چه خبره مگه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه