چطور نان سیمیت درست کنیم؟

۲۶ آبان ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
نان سیمیت ترکیه

نان سیمیت یک نان حلقه‌ای با روکشی از کنجد برشته است که این روزها در بسیاری از کافه‌ها و شیرینی‌فروشی‌های تهران و دیگر شهرها پیدا می‌شود. سیمیت در اصل یک نان ترکی است که قدمت آن در ترکیه به قرن ۱۶ میلادی می‌رسد. نان سیمیت در بسیاری از کشورها تهیه می‌شود و به نانی بسیار معروف و محبوب بین اکثر مردم تبدیل شده است. در آمریکا آن را با نام بیگل ترکی می‌شناسند اما در کشورهای دیگر با همان نام نان سیمیت شناخته می‌شود. نان سیمیت را می‌توان به تنهایی یا همراه با پنیر، سبزیجات، یا میوه سرو کرد. با ما در این قسمت از آموزش آشپزی تصویری دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا طرز تهیه نان سیمیت ترکیه را به همان سبکی که در خیابان‌های استانبول پیدا می‌شود به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه نان سیمیت

مواد لازم برای نان سیمیت

  • آرد نان: ۲٫۵ پیمانه
  • آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر گرم: ۱ پیمانه
  • مایه خمیر فوری: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: یک چهارم پیمانه
  • آب: ۱ پیمانه
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیره انگور: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • کنجد: ۱ پیمانه
خرید مواد لارم نان سیمیت از دیجی‌کالا

طرز تهیه نان سیمیت

نان سیمیت در مشهد

۱.
برای شروع شیر گرم را با روغن مایع، شکر و مایه خمیر فوری مخلوط کنید. سپس در ظرف را بگذارید و ۱۰ دقیقه به آن زمان دهید تا مایه خمیر عمل بیاید.

آرد

۲.
به عمل آمدن مایه خمیر را می‌توانید از گرم شدن نسبی آن متوجه شوید. بعد از این که مایه خمیر شما به عمل آمد، آرد و نمک را کم کم به آن اضافه و مخلوط کنید تا جایی که خمیر به دست نچسبد. سپس خمیر را برای ۱۰ دقیقه ورز دهید.

خمیر

۳.
بعد از ورز دادن خمیر، کف و دیواره‌های یک کاسه‌ی بزرگ را با استفاده از کمی روغن چرب کنید و خمیر را در آن قرار دهید. یک پارچه روی خمیر بکشید یا در ظرف را ببندید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در جای گرم استراحت کند و مانند تصویر حجیم شود.

آرد

۴.
داخل تابه ۲ قاشق آرد سفید را تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد و بوی خامی آن گرفته شود. سپس شعله را خاموش و شیره‌ی انگور و آب را به آن اضافه کنید. مخلوط را کمی هم بزنید و اجازه دهید خنک شود.

چانه نان

۵.
بعد از یک ساعت خمیر را از کاسه در بیاورید و کمی ورز دهید تا از پف آن کم شود. بعد آن را به ۶ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید.

دستور پخت نان سیمیت

۶.
مانند تصویر هر چانه خمیر را روی تخته یا میز کار خود با دست به شکل لوله‌ای باریک درآورید و سپس آن را خم کنید و در هم بپیچید. دو سر خمیر را به هم بچسبانید تا شکل یک حلقه را بسازید.

نان سیمیت ترکی

۷.
حلقه‌ی خمیر را درون مخلوط شیره فرو ببرید تا کاملا به آن آغشته شود.

بیگل ترکی

۸.
کنجدها را در یک بشقاب پهن بریزید. بعد از خارج کردن خمیر از شیره، آن را در ظرف کنجد بغلتانید تا کاملا با کنجد پوشیده شود. کف سینی فر را با یک لایه کاغذ روغنی بپوشانید و سیمیت را روی آن قرار دهید. در صورتی که فر شما گازی است دمای آن را روی ۱۸۰ درجه و در صورتی که فر برقی دارید، دمای آن را روی ۱۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید.

دستور پخت و عکس: مریم ابراهیمی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar فاطمه

    والا موندم با چه اعتماد به سقفی جو گیر شدی دستور نان سیمیت رو گذاشتی این همه نمک برای نون ،واقعا حیف نون ،این همه مواد هدر رفت من قبلا هم بارها سیمیت درست کردم اما دستور شما رو جایی بودم از نت برداشتم بیخود بیخود بود برداری لطف کردی به ملت،من که کلی غر زدم پشت سرت

  2. Avatar امید

    این چرا وسطش خالیه آخه؟مگه دارید تاج درست می کنید. اینو یه گاز بزنی بزنی همه اش از هم میپاشه و از وسط نصف میشه و بقیشو نمیشه خورد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه