پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل بالاخره روانه‌ی بازار می‌شوند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اینتل

اگرچه اینتل در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند و اینترنت اشیاء حرف چندانی برای گفتن ندارد و اخیرا هم از رقابت مودم‌های ۵G بیرون آمده، اما همچنان در زمینه‌ی کامپیوترها مهم‌ترین سازنده‌ی پردازنده‌ها محسوب می‌شود. اینتل سال‌ها قبل از برنامه‌ی خود برای ساخت تراشه‌های ۱۰ نانومتری پرده‌برداری کرد و بعد از چند سال تاخیر، به نظر می‌رسد که بالاخره شاهد عرضه‌ی آن‌ها خواهیم بود.

طبق اعلام اینتل، از ماه ژوئن عرضه پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Ice Lake آغاز می‌شود و سازندگان کامپیوترهای شخصی می‌توانند در فصل تعطیلات اولین سری محصولات مبتنی بر این پردازنده‌ها را روانه‌ی بازار کنند و در سال ۲۰۲۰ هم می‌توانیم انتظار عرضه‌ی سیستم‌های سرور مبتنی بر پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل را داشته باشیم. طبق اعلام اینتل، این پردازنده‌ها نسبت به نمونه‌های ۱۴ نانومتری موجود از ۲ برابر سرعت بیشتر برای پردازش گرافیک و ۲ برابر سرعت بیشتر در زمینه‌ی پردازش ویدیو بهره می‌برد و در رابطه با عملکرد هوش مصنوعی تا ۳ برابر سرعت بیشتری را برای سیستم به ارمغان می‌آورد. در ضمن با توجه به سابقه‌ی زیادی که اینتل در زمینه‌ی بهبود پردازنده‌های ۱۴ نانومتری دارد، خیلی زود این شرکت می‌تواند مدل‌های بهینه شده پردازنده‌های ۱۰ نانومتری را روانه‌ی بازار کند.

اینتل

در کنار این خبر، اینتل‌ اعلام کرده که پردازنده‌های ۷ نانومتری این شرکت تا سال ۲۰۲۱ آماده می‌شوند که در مقایسه با معماری ۱۰ نانومتری ۲۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند. در هر صورت اینتل سابقه‌ی چندان خوبی در عملی کردن وعده‌های خود ندارد ولی با توجه به حضور فزاینده شرکت رقیب یعنی AMD و تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM، اینتل برای اینکه همچنان پیشتاز این بازار بماند چاره‌ای جز عمل کردن به وعده‌های خود ندارد.

منبع: Slash Gear

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه