عکاسی بهتر در نور کم با تعویض فیلتر

۱۳ آبان ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

تقریبا تمام عکاسان سر این مساله توافق دارند که عکاسی در نور کم یکی از پرچالش‌ترین کارهایی این حوزه است. این کار به یک لنز بسیار سریع و سنسورهای قدرتمند نیاز دارد. ولی جدیدا روشی پیدا شده می‌توان از آن،‌ بدون نیاز به سنسور تصویر بزرگ و لنز سریع، عکاسی در شرایط ضعیف نوری را بهبود بخشید. این روش چیزی نیست جز تعویض فیلتر رنگی «بایر» با نوعی جدید از فیلتر رنگی.

در اکثر دوربین‌ها فیلتری به نام «فیلتر بایر» (Bayer Filter) در مقابل سنسور تصویر قرار گرفته تا رنگ‌ها را بسازد. با این حال این فیلتر باعث می‌شود که فقط حدود نیمی از مقدار نور دریافتی، به سنسور برسد.

پس اگر از فیلتری استفاده کنیم که نور دریافتی را کاهش ندهد، می‌توانیم در یک محیط کم‌ نور و تاریک، عکس‌های بهتری بگیریم.

با نصب این فیلتر دوربین هم می‌تواند نور بیش‌تری را دریافت کند و هم این‌که رنگ‌های بیش‌تری را پوشش بدهد.

«راجش منون» (Rajesh Menon) که استاد دانشگاه یوتا است و مقاله‌ای در این رابطه نوشته، یک نوع فیلتر جدید ساخته که تنها یک میکرون ضخامت دارد. چنان که گفته شد، فیلترهای بایر بخشی از نور را به سنسور منتقل نمی‌کنند، ولی فیلترهای جدید به جای این کار، نور را خم می‌کنند تا الگوهای رنگی ایجاد کنند. این الگوها توسط  نرم‌افزار تشخیص داده می‌شوند. نرم‌افزار بعدا این کدها را شناسایی کرده و تصویر را به صورت رنگی نشان می‌دهد.

با نصب این فیلتر دوربین هم می‌تواند نور بیش‌تری را دریافت کند و هم این‌که رنگ‌های بیش‌تری را پوشش بدهد. چون فیلتر بایر به سبز، قرمز و آبی (RGB) محدود بوده اما فیلتر جدید ۲۵ رنگ مختلف را تشخیص می‌دهد.

این محصول در مراحل اولیه‌ی ساخت به سر می‌برد و از پروتوتایپ تا تولید انبوه راه زیاده مانده. منون با اطمینان خاطر اطلاع می‌دهد که این فیلتر تاسه سال آینده وارد بازار خواهد شد و حتی می‌توانیم در تاریکی، عکس‌های سلفی بیندازیم.

dark filter camera photography 2

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه