تصویر عکاس ایرانی در سایت تصویر نجومی روز ناسا منتشر شد

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تصویر روز ستاره‌شناسی ناسا

هیولایی که در حال بلعیدن راه شیری و سیاره مشتری است! وب‌سایت تصویر نجومی روز ناسا یا APOD امروز عکس محمد صادق حیاتی، عکاس نجومی ایرانی، را در صفحه‌ی اول خود قرار داد تا باری دیگر شاهد انتشار تصاویر شگفت‌انگیز عکاسان نجومی ایرانی در سایت‌های معتبر بین‌المللی باشیم.

محمد صادق حیاتی با ترکیب‌بندی هنرمندانه صخره‌ای با ظاهری خاص و اژدهاگونه را در ترکیب با بخش مرکزی راه شیری و سیارات مشتری و زحل در یک قاب به تصویر کشیده است.

دغدغه‌ی اصلی این عکاس نجومی افزایش شدید آلودگی نوری در سواحل خلیج فارس است. او در این باره می‌گوید: «با نورپردازی این صخره که در حال بلعیدن راه شیری است تلاش کردم تا حالتی نمادین به عکس بدهم؛ نورهای مزاحمی که به جای آن که زمین را روشن کنند به آسمان می‌روند و در حال از بین بردن نمای طبیعی آسمان شب هستند».

علاوه بر راه شیری و ستاره‌های پرشمار دو سیاره منظومه شمسی نیز در این تصویر قابل مشاهده‌اند. سیاره مشتری درخشان‌ترین جرم در این تصویر است و سیاره زحل نیز در سمت بالا-چپ تصویر دیده می‌شود. این شب‌ها فرصتی عالی برای رصد این دو غول گازی منظومه شمسی است.

زحل و مشتری چندی پیش به نزدیک‌ترین فاصله‌شان از زمین رسیدند و این شب‌ها شرایط رصدی خوبی دارند. منظره‌ی این دو سیاره از چشمی تلسکوپ‌های کوچک آماتوری هم بسیار جذاب است. حلقه‌های سیاره زحل با تلسکوپی کوچک هم قابل مشاهده‌اند. منظره‌ی سیاره مشتری و چهار قمر گالیله‌ای آن نیز از دریچه‌ی ابزارهای رصدی آماتوری چشم‌نواز است.

سایت تصویر نجومی روز ناسا که با نام APOD نیز شناخته می‌شود حاصل همکاری دو دانشمند ناسا است. در این سایت هر روز یک تصویر مرتبط با علم نجوم به نمایش درمی‌آید؛ از تصاویر نمای باز عکاسان نجومی آماتور تا تصاویر تلسکوپ هابل و فضاپیماهای روباتیک. این سایت از سال ۱۹۹۵ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است و در این مدت هزاران تصویر نجومی جذاب و باکیفیت در این سایت به نمایش درآمده‌اند.

عکس کاور: منظره‌ای چشم‌نواز ار راه شیری و صخره‌ای اژدهامانند که از سواحل خلیج فارس ثبت شده و امروز در وب‌سایت تصویر نجومی روز ناسا (APOD)‌ منتشر شده است. عکس از محمد صادق حیاتی.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. آزاده

    عالی بود????????????????????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه