پرداخت غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری توسط اپل به دلیل کند کردن آیفون‌های قدیمی

۱۳ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اپل

اپل پس از قبول کاهش سرعت آیفون‌های قدیمی، با وکلای پرونده موردنظر بر سر پرداخت حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به توافق رسیده است. طی این توافق، تعداد زیادی از مالکان آیفون در آمریکا می‌توانند مبلغ اندکی را دریافت کنند و افراد و وکلای نام برده در پرونده مبلغ بیشتری را دریافت خواهند کرد.

این غرامت گوشی‌های آیفون ۶، ۶ پلاس، ۶ اس، ۶ اس پلاس و SE خریداری شده در آمریکا را پوشش می‌دهد که از iOS 10.2.1 یا جدیدتر بهره می‌بردند. همچنین کاربران دارای آیفون ۷ و ۷ پلاس مبتنی بر iOS 11.2 یا جدیدتر قبل از تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷ شامل این غرامت خواهند بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این توافق جمعه گذشته در دادگاهی در کالیفرنیا ثبت شده و منتظر تایید نهایی دادگاه است. این توافق‌نامه که ماه‌ها بر سر آن مذاکره شده است، چندین شکایت مطرح شده بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را به پایان می‌رساند. به صورت پیش‌فرض، در توافق‌نامه آمده که هر مالک فعلی یا قبلی آیفون‌های موردنظر می‌توانند ۲۵ دلار دریافت کنند. افراد نام‌برده شده در پرونده ۱۵۰۰ یا ۳۵۰۰ دلار دریافت خواهند کرد و حدود ۹۰ میلیون دلار نصیب وکلای این پرونده می‌شود.

اپل

در این توافق‌نامه، حداقل غرامت مبلغ ۳۱۰ میلیون دلار تعیین شده و بنابراین اگر تعداد کمتری از کاربران درخواست دریافت غرامت را مطرح کنند، احتمالا مبلغ بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. از طرف دیگر، اگر مجموع پرداخت‌ها به ۵۰۰ میلیون دلار برسد، افراد موردنظر پول کمتری دریافت می‌کنند.

برای یادآوری باید بگوییم که در سال ۲۰۱۷، تعدادی از کاربران آیفون متوجه شدند که با افزایش سن باتری، توان پردازشی آیفون کاهش پیدا می‌کند. اپل ظاهرا این کار را برای کاهش فشار باتری انجام می‌داده تا از خاموش شدن‌های ناگهانی جلوگیری شود. اما از آنجایی که اپل وجود این ویژگی را فاش نکرده بود، بسیاری از کاربران فکر می‌کردند آیفون آن‌ها به دلیل افزایش سن دچار کاهش سرعت شده است. در دعاوی حقوقی، کاربران اعلام کردند که آن‌ها برای حل این مشکل گجت‌های جدید خریداری کرده‌اند و اگر از وجود این مشخصه خبر داشتند، در عوض می‌توانستند باتری جدیدی را جایگزین کنند.

در ایتالیا و فرانسه هم اپل به خاطر همین موضوع جریمه شده که در مورد فرانسه ماه گذشته خبر جریمه ۲۵ میلیون یورویی منتشر شد. پس از سروصدای ایجاد شده، در آن زمان اپل هزینه تعویض باتری را کاهش داد و طبق گزارش‌ها، حدود ۱۱ میلیون کاربر از این تحفیف اپل برای تعویض باتری آیفون خود استفاده کردند.

منبع: The Verge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar على

    شکر خداوند تعالى پولش به ما که نمیرسه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه