فضاپیمای کاسینی بار دیگر به سوی انسلادوس، قمر زحل شیرجه می‌زند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اقیانوس زیر انسلادوس

فضاپیمای کاسینی در دومین مرحله‌ی ملاقات‌اش با انسلادوس، قمر یخی زحل، به سطح آن نزدیک می‌شود.

“انسلادوس صرفا یک دنیای اقیانوسی نیست…

فضاپیمای کاسینی آماده شده که با انسلادوس، قمر یخی زحل، ملاقات کند. این فضاپیما در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌ از این قمر قرار خواهد گرفت. سفینه‌ی ناسا در ارتفاع ۵۰ کیلومتری از سطح انسلادوس قرار خواهد گرفت تا ترکیب شیمیایی آبفشان‌هایی را که از قطب جنوبی سطح آن بیرون می‌زنند، برای آخرین بار مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تاکنون اکتشافات مهمی درباره‌ی انسلادوس صورت گرفته که براساس آنها احتمال زیادی وجود که در این قمر حیات پیدا شود.

دانشمندان می‌گویند یک اقیانوس در زیر پوسته، سراسر انسلادوس را در برگرفته است. علاوه براین، شرایط موجود در این بستر آبی بزرگ به‌اندازه‌ی کافی برای رشد ارگانیسم‌های میکروبی مساعد است. یکی از دانشمندان پروژه‌ی کاسینی می‌گوید: «انسلادوس صرفا یک دنیای اقیانوسی نیست. بلکه ممکن است محیطی باشد که امکان پیدایش حیات در آن وجود دارد؛ و روز چهارشنبه ما در اعماق بیشتری از آبفشان‌های قطب جنوب نفوذ خواهیم کرد؛ و بهترین نمونه‌ را از اقیانوسی ورای زمین جمع‌آوری می‌کنیم.»

moon

کاسینی در این ملاقات به دنبال هیدروژن مولکولی خواهد بود. هیدروژن مولکولی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود پنجره‌های گرمابی در بستر اقیانوس این قمر باشد. اگر چنین باشد، احتمال وجود حیات در انسلادوس بالا می‌رود.

این ملاقات، امروز ساعت پنج بعد از ظهر به وقت گرینویچ، یعنی هشت و نیم شب به وقت تهران، صورت خواهد گرفت. اما اطلاعات و داده‌های علمی پس از چند روز یا چند هفته به زمین فرستاده خواهد شد.

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar سیامک کناری

    از وظعیت فضاپیمای ویژر هم خبری اگر هست بزارید ممنون میشم .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه