فناوری‌هایی که می‌توانند علم پزشکی را متحول کنند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

فناوری‌ها با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند، فناوری‌هایی که تا همین حالا هم زندگی‌های ما را متحول کرده‌اند. از میان این پیشرفت‌ها، می‌توانیم به پیشرفت فزاینده‌ی فناوری‌های مربوط به علم پزشکی اشاره کنیم. فناوری‌هایی که شاید در آینده‌ی نزدیک بتوانند بدن انسان را به‌طور کلی بازسازی کنند. در ادامه به تعدادی از این فناوری‌ها نگاهی می‌اندازیم.

۵. چشم

در سال ۲۰۰۹، ری فلین، یک بازنشسته‌ی بریتانیایی، به دلیل کهولت سن و بیماری‌های چشمی، توانایی تشخیص چهره‌ها را از دست داد. در سال ۲۰۱۵، یک قطعه‌ی الکترونیکی در چشم او کار گذاشته شد که می‌توانست ویدیوها را به سلول‌های شبکیه‌ی چشم او منتقل کند. این فرد با استفاده از یک عینک مجهز به دوربین فیلم‌برداری، دوباره توانست چهره‌ها را تشخیص دهد و حتی مطالعه کند. به لطف این فناوری، او با چشم‌های بسته هم می‌توان جهان اطراف خود را ببیند. به گفته‌ی پزشک مسئول این نوآوری، این تکنولوژی پتانسیل‌های زیادی دارد و می‌تواند زندگی افراد زیادی را متحول کند.

۴. دندان

در آینده‌ی نزدیک، احتمالا با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانیم دندان‌هایی را تولید کنیم که به‌طور خودکار بازسازی می‌شوند و از ایجاد حفره جلوگیری می‌کنند. در رابطه با همین موضوع گفته می‌شود که با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی لثه‌های بزرگ‌سالان، در زمینه‌ی توسعه‌ی دندان‌های بیونیکی پیشرفت‌های محسوسی حاصل شده است. هرچند ساخت دندان‌های بیونیک شاید امکان‌پذیر شود، اما برخی از متخصصین می‌گویند که چنین کاری احتمالا همه‌گیر نخواهد شد و فقط برای موارد خاص محدود باقی می‌ماند. علاوه بر این، برخی از محققین در تلاش‌اند که با استفاده از فناوری پرینت ۳ بعدی دست به چاپ دندان‌های بادوام بزنند. کاری که احتمالا موجب ساده‌تر شدن فرایند کاشت دندان می‌شود.

۳. دست

در فیلم «هزارتوی پن» (Pan’s Labyrinth)، چشمان یکی از شخصیت‌ها در کف دستان او قرار داشت. هرچند این یک فیلم فانتزی بود، اما در حال حاضر دست مصنوعی مجهز به دوربین در حال توسعه است. این دست مصنوعی می‌تواند اشیاء را مشاهده کند. سپس بعد از عکس گرفتن از شیء و مقایسه‌ی آن با بانک اطلاعات از پیش ذخیره‌شده، یکی از ۴ حالت را برای گرفتن شیء مذکور انتخاب می‌کند.

دانشمندان عکس ۵۰۰ شیء را نشان این دست داده‌اند و برای هرکدام از اشیاء از ۷۲ زاویه‌ی مختلف در پس‌زمینه‌های مختلف عکس گرفته‌اند تا این دست مکانیکی قادر به شناسایی آن‌ها در شرایط مختلف باشد. بنا به آزمایش‌های انجام‌شده، میزان اثربخشی این دست حدود ۹۰ درصد است. برای اینکه این دست را برای عموم عرضه کنند، باید میزان این اثربخشی به ۱۰۰ درصد برسد. دانشمندان امیدوارند که با استفاده از الگوریتم‌های جدید بتوانند هرچه سریع‌تر به این هدف برسند. همچنین آن‌ها قصد دارند وزن این دست را کاهش دهند و دوربین را به‌جای پشت دست، در کف دست تعبیه کنند.

۲. لوزالمعده

لوزالمعده‌ی بیونیکی توسط محققان بیمارستان ماساچوست و دانشگاه بوستون ساخته شده است. این لوزالمعده‌ی مصنوعی به‌طور خودکار میزان قند خون را بررسی می‌کند و با توجه به آن، مقدار انسولین موردنیاز را آزاد می‌کند. برای اندازه‌گیری میزان قند خون، یک سنسور در زیر پوست تعبیه می‌شود که هر ۵ دقیقه یک‌بار این میزان را اندازه می‌گیرد و اطلاعات آن را به آیفون می‌فرستد. اپلیکیشن مخصوص هم محاسبات لازم را برای مقدار انسولین موردنیاز انجام می‌دهد. بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، افرادی که از این لوزالمعده‌ی بیونیکی استفاده کرده‌اند، نسبت به افرادی که تحت درمان‌های معمول هستند، قند خون طبیعی‌تری داشته‌اند.

۱. استخوان‌بندی خارجی

پیشرفت‌ها درزمینه‌ی فناوری‌های بیونیک، منجر به توسعه‌ی استخوان‌بندی‌های خارجی قدرتمندی شده است. افراد ضعیف و ناتوان با استفاده از چنین استخوان‌های بیونیکی می‌توانند دوباره راه بروند. یکی از افرادی که با استفاده از این فناوری موفق به راه رفتن شده، «کوین اولدت» (Kevin Oldt) است که طی یک سانحه‌ی اسنوموبیل توانایی راه رفتن را از دست داده. او با استفاده از این استخوان‌بندی مجهز به تجهیزات پیشرفته و سنسورها و نرم‌افزارهای مخصوص، بار دیگر توانایی راه رفتن را به دست آورده است.

این استخوان‌بندی خارجی بدن «اولدت» را صاف نگه می‌دارد و نیروی لازم برای راه رفتن را به اندام او منتقل می‌کند. در آوریل ۲۰۱۶، وزارت بهداشت آمریکا مجوز استفاده از این وسیله را برای بیماران آسیب‌دیده از سکته و دارای مشکلات مربوط به ستون فقرات صادر کرد.

منبع: listverse

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه