فناوری میکرو LED چیست و چرا این‌قدر پر سروصدا شده است؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

در دنیای فناوری‌های نمایشگرها، ستاره‌ی بخت میکرو ال‌ای‌دی روزبه‌روز درخشان‌تر می‌شود. سامسونگ چندی پیش از تلویزیون The Wall پرده‌برداری کرد که از این فناوری بهره می‌برد و اندازه‌ی آن تا ۱۴۶ اینچ افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، خبرهای زیادی در مورد سرمایه‌گذاری عظیم اپل بر روی این فناوری منتشر شده که احتمالا این شرکت تصمیم دارد برای نمایشگرهای ساعت‌ها و آیفون‌های خود از این تکنولوژی استفاده کند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که فناوری میکرو ال‌ای‌دی چیست و چه زمانی نمایشگرهای مجهز به آن روانه‌ی بازارها می‌شوند؟ در ادامه به این سوالات و دیگر مباحث مرتبط با آن می‌پردازیم.

میکرو ال‌ای‌دی چیست؟

برای درک مفاهیم مربوط به میکرو ال‌ای‌دی، ابتدا باید به مفاهیم «نور پس‌زمینه» (backlighting) بپردازیم. یکی از دلایلی که نمایشگرهای ال‌سی‌دی دیگر قدیمی و نامطلوب به نظر می‌رسند این است که این نمایشگرها نیازمند نور پس‌زمینه‌ی مجزا هستند. این نور پس‌زمینه‌ی مجزا علاوه بر افزایش حجم نمایشگر، مشکلاتی را برای روشنایی، رنگ‌ها و دیگر بخش‌های نمایشگر ایجاد می‌کند.

اما از طرفی دیگر، نمایشگرهای اولد خود نور پس‌زمینه را تأمین می‌کنند. این یعنی چنین نمایشگرهایی قادر به ارائه‌ی سیاه عمیق‌تر و طبیعی‌تر و همچنین طیف رنگ گسترده‌تری هستند و علاوه بر این موارد، این فناوری به سازندگان اجازه می‌دهد که نمایشگرهای باریک‌تر و در نتیجه زیباتری بسازند. با این وجود، نمایشگرهای اولد از مواد ارگانیک تشکیل شده‌اند که این مواد عمر خیلی زیادی ندارند و همین موضوع، در استفاده‌های طولانی از نمایشگرهای اولد مشکل‌زا می‌شود.

فناوری میکرو ال‌ای‌دی از مزیت‌های فناوری اولد-از جمله اجزای ساطع‌کننده‌ی نور، سیاه عمیق و طیف رنگی گسترده-بهره می‌برد ولی از مواد ارگانیک استفاده نمی‌کند. همین موضوع باعث شده که پنل‌های میکرو ال‌ای‌دی بسیار باریک باشند و از زاویه‌های دید بسیار خوبی هم بهره ببرند. و درنهایت باید بگوییم که به خاطر عدم نیاز به مواد ارگانیک، هزینه‌های ساخت این نمایشگرها ارزان‌تر از نمایشگرهای اولد است.

نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی چگونه کار می‌کنند و از کجا می‌توان آن‌ها را پیدا کرد؟

فناوری میکرو ال‌ای‌دی از جمله فناوری‌هایی محسوب می‌شود که سال‌های زیادی تحت توسعه بوده است. در همین زمینه، «ری سونیرا» (Ray Soneira)، مدیرعامل Display Mate، اعتقاد دارد که هدف توسعه‌ی این فناوری ابتدا برای استفاده در نمایشگرهای کوچک بوده است اما دلیل سامسونگ برای بهره‌گیری از این فناوری در تلویزیون‌ها هم منطقی به نظر می‌رسد.

«سونیرا» در این زمینه می‌گوید: «فناوری میکرو ال‌ای‌دی به دلیل بهره‌گیری از تراکم پیکسل پایین، برای استفاده در تلویزیون‌ها یک فناوری ایده‌آل محسوب می‌شوند.» تراکم پیکسل پایین بدین معناست که سازندگان در مقایسه با فناوری اولد می‌توانند از «زیرپیکسل‌های» (sub-pixels) کمتری استفاده کنند. هرچقدر این تراکم پیکسل پایین‌تر باشد، کار سازنده راحت‌تر خواهد بود. با وجود اینکه فناوری میکرو ال‌ای‌دی مزایای زیادی دارد، اما در حال حاضر فرایند ساخت چنین نمایشگرهایی نسبتا پیچیده و پر از چالش است.

«سونیرا» می‌گوید: «میکرو ال‌ای‌دی‌ها در واقع ال‌ای‌دی‌های بسیار کوچکی هستند که تک‌به‌تک ساخته می‌شوند و سپس مجموعه‌ای از آن‌ها بر پنل‌های مخصوصی تعبیه می‌شوند.» یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در ساخت نمایشگرهای مجهز به این فناوری این است که این ال‌ای‌دی‌های کوچک برای اینکه روشنایی و رنگ یکسانی داشته باشند، باید کالیبره و تنظیم بشوند. این موضوعی است که «سونیرا» از آن به‌عنوان «یک چالش بزرگ» یاد می‌کند.

اما چنین چالشی چقدر جدی است؟ بنا به گفته‌های «سونیرا»، یک تلویزیون ۴K حاوی ۲۵ میلیون زیرپیکسل است که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و کالیبره شوند. یک گام اشتباه در فرایند ساخت، منجر به کاهش کیفیت نهایی نمایشگر می‌شود.

مزایای میکرو ال‌ای‌دی

در نگاه اول، شاید مزایای فناوری میکرو ال‌ای‌دی چندان چشمگیر نباشد، زیرا مزایای آن عمدتا مشابه مزایای فناوری اولد است. اما مهم‌ترین مزیت این فناوری، پایین بودن مصرف انرژی آن است. نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که در مقایسه با فناوری اولد، با مصرف انرژی کمتر قادر به ارائه‌ی نور بیشتری هستند. چنین مزیتی می‌تواند منجر به افزایش محسوس عمر باتری گجت‌ها شود.

مقایسه‌ی فناوری‌های میکرو ال‌ای‌دی و اولد

هرکدام از فناوری‌های میکرو ال‌ای‌دی و اولد مزایا و معایب خود را دارند که باعث شده برخی از شرکت‌ها به فناوری اولد وفادار بمانند ولی برخی دیگر به سمت استفاده و توسعه‌ی فناوری میکرو ال‌ای‌دی حرکت کنند.

تقریبا باید بگوییم که مهم‌ترین مزیت اولد فرایند ساخت آن است. پنل‌های اولد با سرعت بالایی ساخته می‌شوند و همین مزیت مهمی به‌حساب می‌آید. نمایشگرهای اولد از نسبت کنتراست بالا، سیاه عمیق و زاویه‌های دید بسیار خوبی بهره می‌برند. در همین حین، باید به مشکل بودن فرایند ساخت میکرو ال‌ای‌دی هم اشاره کنیم که زیرپیکسل‌ها باید تک‌به‌تک ساخته و در پنل تعبیه شوند. تا زمانی که این چالش برطرف نشود، فناوری اولد دارای یک مزیت بسیار مهم خواهد بود.

علاوه بر موارد ذکرشده، باید به عدم استفاده از مواد ارگانیک در فناوری میکرو ال‌ای‌دی هم اشاره کنیم؛ زیرا در طی مرور زمان، از روشنایی اجزای ارگانیک موجود در نمایشگرهای اولد کاسته می‌شود و از این بدتر، گاهی این فرایند به‌صورت ناهماهنگ رخ می‌دهد که درنهایت منجر به ایجاد تصاویر ناهماهنگ می‌شود. اما میکرو ال‌ای‌دی‌ها نه‌تنها روشن‌تر هستند، بلکه در گذر زمان از روشنایی آن‌ها کاسته نمی‌شود و همچنین نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی در مقایسه با نمایشگرهای اولد، انرژی بسیار کمتری را مصرف می‌کنند. درنهایت هم باید به باریک بودن نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی اشاره کنیم که دست طراحان را برای اعمال انواع و اقسام کارهای خلاقانه باز می‌گذارد.

بعد از ذکر تمام این موارد، باید بگوییم که انتخاب یک برنده‌ی قطعی کار چندان آسانی نیست. هرچند روشنایی تصاویر نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی بیشتر از نمایشگرهای اولد است، اما تفاوت مشهود بین این دو فناوری تنها در طولانی‌مدت نمود پیدا می‌کند.

اقدامات اپل و سامسونگ در زمینه‌ی میکرو ال‌ای‌دی

ابتدا از اپل شروع می‌کنیم. اپل در سال ۲۰۱۴ یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی میکرو ال‌ای‌دی به نام LuxVue را خرید. در آن زمان کارشناسان گفتند که اپل با استفاده از دستاوردهای این شرکت می‌خواهد نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی را برای ساعت‌ها و آیفون‌های خود توسعه دهد. از آن زمان خبر چندانی در مورد فعالیت‌های اپل نداشتیم؛ اما در ماه مارس، بلومبرگ گزارشی را منتشر کرد که طبق آن، اپل تیمی از متخصصین عرصه‌ی نمایشگرها را گرد هم آورده تا در زمینه‌ی نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی به تحقیق و توسعه بپردازند. البته نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی اپل برای عرضه راه زیادی را در پیش دارند و تا چند سال آینده نباید انتظار مشاهده‌ی آن‌ها را داشته باشیم.

برخلاف اپل، سامسونگ در این زمینه سر و صدای زیادی را ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال، سامسونگ در نمایشگاه CES امسال از تلویزیون ۴K ۱۴۶ اینچی The Wall رونمایی کرد. مهم‌ترین ویژگی این تلویزیون میکرو ال‌ای‌دی، ماژولار بودن آن است که کاربران می‌توانند اندازه‌ی آن را با توجه به صلاحدید خود تغییر دهند.

چه زمانی آیفون یا گلکسی مجهز به نمایشگر میکرو ال‌ای‌دی را خواهیم دید؟

این سوال یک جواب قطعی ندارد. اپل در این زمینه مطابق معمول بی سروصدا عمل می‌کند و سامسونگ هم فعلا فقط در مورد تلویزیون‌های میکرو ال‌ای‌دی توضیحاتی را ارائه داده است. «سونیرا» اعتقاد دارد که چند سالی تا عرضه‌ی گسترده‌ی نمایشگرهای مجهز به این فناوری فاصله داریم. او می‌گوید که حداقل ۳ سال طول می‌کشد تا عملکرد نمایشگرهای میکرو ال‌ای‌دی به پای نمایشگرهای اولد برسد. به گفته‌ی «سونیرا»، تولید انبوه و پایین آمدن قیمت این نمایشگرها به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. او درنهایت می‌گوید: «در زمینه‌ی نمایشگرها، فناوری اولد حداقل تا ۵ سال آینده حرف اول را خواهد زد»

منبع: tomsguide

 

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. رحیمی

    دوست عزیز برای اینکه چرا سامسونگ به گواه نوشته شما اینچنین پر سر و صدا و گسترده بدنبال این تکنولوژی جدید افتاده زیاد دنبال دلایل علمی و توجیهات عجیب و غریب نگردید . تنها یک دلیل برای چنین اقدامی کافیست و آنهم اینکه تکنولوژی ساخت پنلهای اولد در اختیار شرکت رقیب یعنی الجی میباشد .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه