فناوری نوین باتری تسلا مدل ۳ و تحول آینده‌ی خودروسازی

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
مدل 3

تسلا وعده داده که تا اواخر سال ۲۰۱۷ خودروی الکتریکی ارزان قیمت مدل ۳ را عرضه کند و می‌گوید این خودرو می‌تواند مسافتی طولانی را با یک بار شارژ طی کند. اما آیا این شرکت واقعا می‌تواند به وعده‌اش عمل کند؟

بدون دسترسی به اطلاعات این شرکت نمی‌توانیم قاطعانه به این سوال پاسخ دهیم. اما این را می‌دانیم که اگر تسلا موفق باشد، این موفقیت را مدیون باتری‌هایش خواهد بود. در طراحی و ساخت این باتری پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است. در واقع بسیاری از کارشناسان برآورد می‌کنند که هزینه‌ی آن بین یک چهارم تا نصف قیمت کل خودرو است.

ایلان ماسک در جریان مراسم رونمایی از این خودرو در لس ‌آنجلس اعلام کرد که مدل ۳ می‌تواند با یک بار شارژ مسافت ۳۴۶ کیلومتر را طی کند. این مسافت تنها اندکی از محدوده‌ی حرکت ارزان‌ترین نسخه‌ی مدل S کمتر است. اما قیمت مدل S تقریبا از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود. یعنی دو برابر قیمت ۳۵ هزار دلاری مدل ۳.

با این حساب، تسلا چگونه توانسته در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند؟ شاید بخشی از دلیل آن این باشد که تسلا یاد گرفته که چگونه در کارخانه‌ی «گیگافکتوری» ( gigafactory) باتری‌ها را با بازدهی بالاتری بسازد. این کارخانه هم‌اکنون در نوادا در دست توسعه و ساخت است.

از طرف دیگر، «استیو لوین» یکی از نویسندگان نشریه‌ی دیجیتالی «کوارتز» (Quartz) می‌گوید تسلا و پاناسونیک بی سر و صدا تکنولوژی جدیدی برای باتری طراحی کرده‌اند. آنها سیلیکون را با گرافیت به کار رفته در باتری‌های لیتیوم یونی ترکیب می‌کنند. افزودن سیلیکون ظرفیت باتری را برای ذخیره‌ی انرژی افزایش می‌دهد. قبلا تلاش‌هایی برای استفاده‌ی تجاری از این تکنولوژی انجام شده، اما آن تلاش‌ها با شکست رو به رو شدند. لوین به نقل از یک تحلیل‌گر بازار باتری می‌گوید آنودهای مدل ۳ می‌توانند حاوی ۱۰ درصد سیلیکون باشند. به نظر کارشناسان این یک گام مهم و بزرگ در ساخت باتری‌هایی با ظرفیت بالا و پربازده است.

این دستاورد به حدی اهمیت دارد که می‌تواند هزینه‌ی ساخت باتری را به اندازه‌ی قابل توجهی کاهش دهد. در سال ۲۰۱۴ هزینه‌ی ساخت باتری به ازای هر کیلووات ساعت ۳۰۰ دلار بود که تا سال ۲۰۱۷ می‌تواند به ۲۰۰ دلار کاهش می‌یابد. با این حساب، می‌توانیم به رقم ۱۵۰ دلار نزدیک‌تر شویم. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در این مرحله شاهد یک تحول در صنعت خودروسازی خواهیم بود و از خودروهای درون‌سوز فاصله خواهیم گرفت. در هر صورت، باید تا اواخر سال میلادی آینده و عرضه‌ی مدل ۳ صبر کنیم تا ببینیم که آیا واقعا تسلا یک تکنولوژی انقلابی برای ارایه دارد یا خیر.

منبع: MIT Technology Review

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar علیرضا

    اصلا tesla خود طرح و متد ها رو از آریانا ۷۹۲ گرفته

  2. Avatar سجاد

    سلام شما تا بحال این همه از ماشین الکتریکی تسلا گفتید چرا چیزی از بهترین ماشین الکتریکی جهان که نزدیک به ده سال قبل توسط مخترع ایرانی ” آقای جمشید آرین ” ساخته شد , نمیگید ؟
    درحالی که ماشین تازه تسلا با یک بار شارژ ۳۴۶ کیلومتر رو میخواد بره در حالی که خودرو ی آقای آرین ۶ سال پیش مسافت ۵۰۰ کیلومتر رو با یک بار شارژ می رفت .
    واسه اطلاعات بیشتر جمشید آرین رو در گوگل سرچ کنید .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه