فیلم‌های بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد

۲۴ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

روز جمعه چهاردهم دی ماه فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد. بهروز شعیبی جوان‌ترین عضو هیات انتخاب به همراه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلم‌های بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کردند. بیست و دو فیلم برای بخش سودای سیمرغ اعلام شده‌اند. سه فیلم هم به عنوان رزرو در نظر گرفته شدند که در صورت نرسیدن فیلم‌های اصلی جایگزین خواهند شد. با توجه به اسامی فیلم‌ها امسال جشنواره فیلم فجر کنجکاوی‌برانگیزی خواهیم داشت. با فیلم‌های بخش مسابقه اصلی آشنا شوید.

آشفته‌گی

کارگردان: فریدون جیرانی
بازیگران: بهرام رادان، مهناز افشار، مهران احمدی

بعد از موفقیت فیلم «خفه‌گی» جیرانی در جشنواره دو سال پیش امسال فریدون جیرانی، با فیلمی به میدان رقابت آمده که نامش یادآور «خفه‌گی» است و انتظار می‌رود که همان حال و هوا را هم داشته باشد. درباره «آشفته‌گی» گفته‌اند که فیلم رئالیستی و اجتماعی نیست بلکه فیلمی است درباره جنایت و عشق که البته سوژه‌های محبوب جیرانی در طول دوران کاری‌اش هستند. او به شیوه پاورقی‌های محبوب قدیم می‌تواند داستان عشق و خشم و جنایت را جوری به تصویر بکشد که مخاطبش را راضی نگهدارد.

ایده اصلی

کارگردان: آزیتا موگویی
بازیگران: مریلا زارعی، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان

آزیتا موگویی بعد از سال‌های فعالیت در پشت صحنه سینمای ایران با فیلم «تراژدی» وارد سینمای ایران شد. «ایده اصلی» یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های امسال است که در کنار بازیگران ایرانی، گروهی از بازیگران خارجی هم در آن بازی می‌کنند. بازیگرانی که از کشورهای یونان و قبرس انتخاب شده‌اند و فیلم‌ هم لوکیشن‌های خارجی دارد.

بنفشه آفریقایی

کارگردان: مونا زندی حقیقیت
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، رضا بابک

سال‌ها از زمانی که مونا زندی حقیقی با فیلم جنجال‌برانگیزش «عصر جمعه» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت می‌گذرد. فیلمی که دچار دردسرهای زیادی برای اکران شد و مدت طولانی توقیف بود. فیلم داستان جالبی دارد. زنی با همراهی همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرد فریدون همسر سابقش را به خانه خودشان بیاورد. فرزندان فریدون اول را به خانه سالمندان برده‌اند.

بیست و سه نفر

کارگردان: مهدی جعفری
بازیگران: گروهی از بازیگران نوجوان

از محصولات سازمان فرهنگی-هنری و رسانه‌ای اوج که در سال‌های اخیر تعدادی پشت تعدادی از شاخص‌ترین تولیدات سینمای ایران بوده است از فیلم «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان بگیرید تا «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا. همین حضور اوج کافی است تا دیدن فیلم کنجکاوی‌برانگیز بشود. نکته دیگر اینکه فیلم با حضور سردار قاسم سلیمانی کلید خورد. «بیست و سه نفر» براساس یکی از دراماتیک‌ترین وقایع جنگ تحمیلی ساخته شده است. خاطرات گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی که سال ۱۳۶۱ به اسارت عراقی‌ها درآمدند. خاطرات این گروه از نوجوانان که بین ۱۳ تا ۱۷ سال داشتند قبلا در قالب یک کتاب هم منتشر شده است.

پالتو شتری

کارگردان: مهدی علی‌میرزایی
بازیگران: افسانه چهره‌آزاد، سام درخشانی، شاهرخ فروتنیان و بهاره کیان‌افشار

جزو فیلم‌های بخش نگاه نو است که این شانس را پیدا کرده در بخش مسابقه اصلی هم حضور داشته باشد. کارگردان فیلم درباره ماجراهای «پالتو شتری» در یک گفت‌وگو توضیحاتی داده بود: ««پالتو شتری» یک فیلم کمدی است. این فیلم در مورد یک دانشجوی فلسفه است که یک پالتو از پدرش به ارث برده است که با پوشیدنش افکار وسوسه آمیز و موذیانه به سراغش می‌آید.»

تیغ و ترمه

کارگردان: کیومرث پوراحمد
بازیگران: هومن برق‌نورد، لاله اسکندی، پژمان بازغی

آخرین بار که پوراحمد در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد با تجربه ناموفق فیلم ضعیف «کفش‌هایم کو؟» بود. با این حال او کارگردان تعدادی از خاطره‌انگیزترین محصولات نمایشی سینما و تلویزیون ایران است و هر بار حضورش در جشنواره یعنی فیلمی که باید دید. از حال و هوا و خلاصه داستان فیلم پوراحمد جزییاتی منتشر نشده اما عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که احتمالا با یک درام اجتماعی طرف هستیم.

جمشیدیه

کارگردان: یلدا جبلی
بازیگران: سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته‌آ پناهی‌ها

یلدا جبلی پیش‌تر با فیلم «داره صبح می‌شه» در گروه هنر و تجربه حضور داشت. فیلمسازی را با ساخت تله فیلم شروع کرد و اولین فیلمش در گروه هنر و تجربه هم با استقبال نسبی روبه‌رو شد. نکته جالب فیلم اینجاست که کارگردان سینمای ایران، کیومرث پوراحمد را این‌بار جلوی دوربین و در مقام بازیگر می‌بینیم. البته پوراحمد اخیرا در فیلم «گلدن‌تایم» ساخته پوریا کاکاوند هم در یکی از اپیزودها جلوی دوربین رفته بود. «جمشیدیه» یک فیلم شهری است که در بستر یک شهر شلوغ به روابط میان آدم‌ها می‌پردازد.

خون خدا

کارگردان: مرتضی علی عباس‌میرزایی
بازیگران: –

با اولین فیلمش انزوا مورد توجه منتقدان قرار گرفت و «خون خدا» دومین تجربه سینمایی‌اش است که در کمال تعجب هیچ اطلاعاتی از آن در دست نیست.

درخونگاه

کارگردان: سیاوش اسعدی
بازیگران: امین حیایی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی

پیش‌تولید فیلم «درخونگاه» چند سالی به طول انجامید. فیلمی که به خاطر فیلمنامه‌اش تولید سنگینی داشت و چند بار تا مرز فیلمبرداری رفت و متوقف شد تا سرانجام سیاوش اسعدی آن را کلید زد. به سیاق فیلم‌های اسعدی به نظر می‌رسد باید منتظر یک درام پرکشش و البته از لحاظ بصری کاملا سینمایی باشیم. اسعدی فیلم‌های موفق «جیب‌بر خیابان جنوبی» و «حوالی اتوبان» را در کارنامه‌اش دارد و در کل کارگردان گزیده‌کاری است و هر چند سال یک‌بار فیلم می‌سازد. دو فیلم قبلی‌اش که با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شدند.

سال دوم دانشکده من

کارگردان: رسول صدرعاملی
بازیگران: علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی

نه سالی می‌شود که رسول صدرعاملی از سینما دور بوده. آخرین فیلمش «در انتظار معجزه» را سال ۱۳۸۸ ساخت و بعد از آن بیشتر به فعالیت‌های صنفی مشغول شد. «سال دوم دانشکده من» در راستای علاقمندی‌های قدیمی رسول صدرعاملی است و به دغدغه‌های دختران جوان می‌پردازد. نکته مهم فیلم اینکه پرویز شهبازی نویسنده آن است.

سرخ‌پوست

کارگردان: نیما جاویدی
بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی

چهارسال بعد از موفقیت‌های فیلم «ملبورن» در جشنواره‌های ایرانی و جهانی، نیما جاویدی سراغ فیلم جدیدش رفته است. از خلاصه داستان فیلم جاویدی اطلاعاتی منتشر نشده اما گریم نوید محمدزاده در آن متفاوت با کارهای قبلی‌اش است و به نظر می‌رسد حال و هوای «سرخپوست» متفاوت از فیلم قبلی جاویدی باشد که یک درام تلخ اجتماعی بود.

سمفونی نهم

کارگردان: محمدرضا هنرمند
بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، محمدرضا فروتن

محمدرضا هنرمند را برای کارگردانی کمدی‌های درخشانی مثل «مومیایی ۳» در دهه ۸۰  و سریال‌هایی مثل «آشپزباشی» می‌شناسیم اما در سال‌های اخیر کم کار شده است. طبق گفته روابط عمومی فیلم «سمفونی نهم» داستان عشق عجیب و غریبی به خدا را روایت می‌کند.

شبی که ماه کامل شد

کارگردان: نرگس آبیار
بازیگران: الناز شاکردوست

حالا و بعد از دو فیلم «شیار ۱۴۳» و مهم‌تر از آن «نفس» نرگس آبیار تبدیل به کارگردانی شده که نباید دیدن هیچ فیلمی از او را از دست داد. یک کارگردان درجه یک که با ریشه ادبیات به سینما آمده و همین کمک می‌کند که فیلم‌هایش در قصه هم کم نیاورند. «شبی که ماه کامل شد» داستان دختری از مناطق جنوب شهر تهران است که عاشق یک جوان شهرستانی می‌شود. در شرایطی که دختر قرار است از ایران مهاجرت کند. احتمالا نقطه عطف دیگری بعد از فیلم «خفه‌گی» در کارنامه بازیگری الناز شاکردوست خواهد بود.

طلا

کارگردان: پرویز شهبازی
بازیگران: هومن سیدی، طناز طباطبایی، نگار جواهریان

کارگردان محبوب خوره‌های فیلم که اثر آخرش،‌ «مالاریا» طرفداران و مخالفان سرسختی پیدا کرد. فیلم را رامبد جوان تهیه کرده. اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشده و نیازی هم نیست. برای سینمادوستان یک فیلم جدید از کارگردان «نفس عمیق» و «دربند» و «عیار ۱۴» به معنای عیشی دوباره در عالم سینماست. پرویز شهبازی اصولا دوست ندارد تا قبل از اکران فیلمش جزییاتی از آن بیرون بیاید.

تختی

کارگردان: بهرام توکلی
بازیگران: آتیلا پسیانی، حمیدرضا آذرنگ، بهنوش طباطبایی

ساختن فیلمی درباره زندگی جهان پهلون تختی همیشه جاذبه‌های خودش را دارد. مهم‌ترین تجربه را علی حاتمی کلید زد که عمرش به دنیا نبود و بهروز افخمی فیلمش را به پایان برد. حالا بهرام توکلی بعد از تجربه موفق «تنگه ابوقریب» سراغ این فیلم رفته که طبعا با اثر جنگی‌اش زمین تا آسمان متفاوت است. مهم‌ترین حاشیه فیلم وقتی رقم خورد که امیر جدیدی بعد از مدت‌ها تمرین برای بازی در نقش جوانی‌های غلامرضا تختی از فیلم کنار رفت. فیلم توکلی در سه فاز کودکی و نوجوانی، جوانی و درنهایت پایان عمر غلامرضا تختی روایت می‌شود.

قسم 

کارگردان: محسن تنابنده
بازیگران: مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی

بعد از فیلم «گینس» که در گیشه سینماها بسیار موفق عمل کرد حالا محسن تنابنده با دومین فیلمش در جشنواره فجر حضور پیدا کرده است. لوکیشن فیلم در شمال کشور است و برعکس گینس که کمدی بود گویا «قسم» یک درام اجتماعی است.

قصر شیرین

کارگردان: رضا میرکریمی
بازیگران: حامد بهداد

آخرین فیلمی که از رضا میرکریمی در جشنواره فجر دیدیم «دختر» بود. اثری که با فیلم‌های خوب او مثل «یک حبه قند» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» یا حتی اولین فیلمی که با آن نامش بر سر زبان‌ها افتاد یعنی «زیر نور ماه» فاصله زیادی داشت. خلاصه داستان «قصر شیرین» در دست نیست اما فیلم در یاسوج فیلمبرداری شده و بازیگران محلی هم در آن ایفای نقش می‌کنند.

ماجرای نیمروز ۲: رد خون

کارگردان: محمدحسین مهدویان
بازیگران: محسن کیایی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، هستی مهدوی‌فر، بهنوش طباطبایی

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال از یکی از مهم‌ترین کارگردانان جوانی که سه فیلم موفق پشت سر هم ساخته است. (هرچند «لاتاری» به اندازه دو فیلم اولش نتوانست نظر منتقدان را جلب کند و «ماجرای نیمروز» هم به دلایل سیاسی مخالفانی پیدا کرد.) در اینکه مهدویان یکی از کارگردانان بسیار خوب این روزهای ایران است، شکی نیست. «ماجرای نیمروز ۲: رد خون» دوباره به ماجراهایی از مجاهدین و عملیات تروریستی آنها می‌پردازد. ویدیویی از پشت صحنه فیلم منتشر شده که نشان می‌دهد باز هم قرار است مهدویان ما را با کارگردانی‌اش، این بار در تلفیق میان درآوردن دهه ۶۰ و صحنه‌های اکشن غافلگیر کند. قرار بود فیلم درباره عملیات مرصاد باشد.

متری شش و نیم

کارگردان: سعید روستایی
بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی

خب همه منتظر دیدن فیلم دوم کارگردان جوانی که «ابد و یک روز» را ساخت و جوایز را درو کرد و با اولین فیلمش فاتح گیشه سینماها شد، بودند. فیلمی که اول قرار بود شهاب حسینی در ان بازی کند و با انصراف او نوبت به نوید محمدزاده رسید تا باز هم گروه بازیگران تحسین‌برانگیز فیلم «ابد و یک روز» کنار یکدیگر قرار بگیرند و بدون شک خود این یکی از علل موفقیت فیلم خواهد بود. فیلم جدید سعید روستایی باز هم درباره مواد مخدر است و عواقبی که در خانواده‌ها به وجود می‌آورد.

مردی بدون سایه

کارگردان: علیرضا رییسیان
بازیگران: لیلا حاتمی، علی مصفا

زوج محبوب سینمای ایران جلوی دوربین علیرضا رییسیان رفته‌اند. این چندمین همکاری لیلا حاتمی با علیرضا رییسیان بعد از فیلم‌هایی مثل «ایستگاه متروک» و «نوبت عاشقی» است. «مردی بدون سایه» هم قرار است مثل هر دو فیلم قبلی رییسیان یک ملودرام عاطفی باشد. بخشی از فیلم در اسپانیا فیلمبرداری شده و بازیگران اسپانیایی هم در آن حضور دارند.

مسخره‌باز

کارگردان: همایون غنی‌زاده
بازیگران: علی نصیریان، هدیه تهرانی، فرهاد اصلانی، صابر ابر، بابک حمیدیان

دومین فیلم از بخش نگاه نو که توانسته به بخش مسابقه اصلی هم راه پیدا کند. این سیاست جشنواره از زمانی که بخش فیلم‌های اول به آن اضافه شد این دوره هم ادامه دارد که دو تا از شاخص‌ترین فیلم‌های بخش نگاه نو که توانایی رقابت با فیلم‌های فیلمسازان باسابقه را دارند در این بخش هم پذیرفته شده و به نمایش درمی‌آیند. همایون غنی‌زاده در تئاتر چهره شاخصی است و همیشه در آثار نمایشی‌اش هم می‌شود رگه‌های علاقه او به سینما را دید. حالا بالاخره وارد سینما شده. با فیلمی که خلاصه داستان آن به این شرح است: «تو پرورشگاه صدام می‌کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.»

ناگهان درخت

کارگردان: صفی یزدانیان
بازیگران: پیمان معادی، مهناز افشار، سیامک صفری

آنهایی که سینما را به صورت جدی دنبال می‌کنند صفی یزدانیان را از سال‌ها پیش می‌شناسند. یکی از برجسته‌ترین منتقدان سینما که با نقدهای تئوریکش روی آثار جدی سینما لذت تماشای آنها را دو برابر کرد. با اولین فیلمش یعنی «در دنیای تو ساعت چند است؟» با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا نشان داد که در کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی هم آن ذوق و سلیقه نوشتاری‌اش در نقد را دارد. فیلمی به غایت چشم‌نواز که خیلی زود تبدیل به کالت شد و طرفداران خودش را پیدا کرد. حالا با دومین فیلمش در جشنواره فجر حضور دارد. فیلمی که دیدنش را حتما می‌شود توصیه کرد. درباره داستان این فیلم ذکر شده که در سه دوره تاریخی روایت می‌شود. همکاری‌های درخشان یزدانیان با پایور در زمینه فیلمبرداری و کریستف رضاعی در زمینه موسیقی در این فیلم هم تکرار شده است.

به جز ۲۲ فیلم معرفی شده سه فیلم «آنجا همان ساعت» ساخته سیروس الوند، «بی‌حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام و «مدیترانه» مهدی حاجتمند در فهرست رزرو قرار دارند تا اگر یکی از این ۲۲ فیلم طبق برنامه به جشنواره نرسید از میان این سه فیلم یکی جایگزینش شود.

در ضمن قرار بود این دوره از جشنواره بالاخره فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی بعد از چند سال توقیف به هیات انتخاب نشان داده شود تا شاید حداقل با پیگیری‌های این کارگردان فیلم بالاخره در جشنواره فیلم فجر به نمایش دربیاید. اتفاقی که باز هم نیفتاد. محسن امیریوسفی شخصا در نشست معرفی فیلم‌های جشنواره طبق گفته قبلی خودش حضور پیدا کرده بود.

ابراهیم داروغه‌زاده همچنان اصرار داشت که فیلم امیریوسفی امکان گرفتن اکران عمومی را دارد و گفت: «فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت و توانست پروانه نمایش بگیرد. همه تلاشمان را می‌کنیم که اکران بگیریم. به نظرم فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» فیلم خوبی است. این فیلم درباره گفت‌وگو و وحدت هست. درباره ایران و توصیه به وحدت ملی است. امیدوارم اختلاف نظرها درباره آن برطرف شود و مثل همه فیلم‌هایی که مشکل داشتند و سو تفاهماتی ایجاد شد و بعدها برطرف شد، مساله ای ایجاد نشده و مشکل آن حل شود. چرا که پخش هیچ فیلم سینمایی نمی‌تواند معضلی برای نظام ایجاد کند. امیدوارم درباره حوزه فرهنگ که حوزه‌ای نرم است انعطاف داشته باشیم.»

ضمن اینکه در بخش سودای سیمرغ سه فیلم انیمیشن هم حضور خواهند داشت که عبارتند از: آخرین داستان (اشکان رهگذر)، بنیامین (محسن عنایتی نوش آبادی) و شب آفتابی (سیدعلی مدنی)

پوستر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

پوستر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با طراحی حمیدرضا بیدقی

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر معرفی شد

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه