امسال اصغر فرهادی اسکار نمی‌گیرد

۱۸ شهریور ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فیلم همه می دانند اصغر فرهادی

فیلم همه می‌دانند اصغر فرهادی هفته گذشته جزو فیلم‌هایی اعلام شد که از طرف اسپانیا مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به اسکار معرفی شود. دیروز ولی خبر رسید که اسپانیا فیلم دیگری را به اسکار معرفی کرده است. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسپانیا اعلام کرد که فیلم «قهرمانان» ساخته خاویر فسر به عنوان نماینده این کشور برای حضور در اسکار معرفی شده است.

بعد از «چهارشنبه‌سوری» این اولین فیلم اصغر فرهادی است که به اسکار معرفی نمی‌شود.

تا پیش از این «همه می‌دانند» فرهادی کنار «قهرمانان» و «غول پیکر» ساخته آیتور ارگی و ژان گارانو جزو گزینه‌های نهایی اسپانیا برای معرفی به اسکار بودند که از میان آنها فیلم «قهرمانان» انتخاب شد.

با توجه به این که این بار همه عوامل فیلم فرهادی اسپانیایی هستند و زبان فیلم هم کاملا اسپانیایی و انگلیسی است فیلم نمی‌تواند از طرف ایران به اسکار معرفی شود. اتفاقی که سر فیلم «گذشته» افتاد که با وجود داشتن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار خارجی و این که در فرانسه ساخته شد و بخشی از بازیگران فرانسوی بودند اما ایران آن را به اسکار معرفی کرد.

نکته مهم اینجاست که از زمانی که فرهادی به عنوان یک کارگردان جایگاه خودش را تثبیت کرد، یعنی درست بعد از ساختن فیلم «چهارشنبه‌سوری»، این اولین‌باری است که او فیلمی ساخته که به اسکار معرفی نمی‌شود. همه فیلم‌های اصغر فرهادی از «چهارشنبه‌سوری» به بعد از طرف ایران به اسکار رفتند که نتیجه‌اش دو اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان برای ایران بود.

از طرف دیگر هنوز نماینده ایران در اسکار سال آینده معرفی نشده است. نماینده‌ای که مطابق با سال‌های گذشته توسط بنیاد فارابی و با همراهی افراد منتخب خانه سینما انتخاب خواهد شد.

فهرست اولیه نامزدهایی که شانس بیشتری برای معرفی از طرف ایران به اسکار دارند در هفته‌های گذشته از سوی خبرگزاری‌ها اعلام شدند. «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند که در یکی از بخش‌های فرعی جشنواره ونیز برنده جایزه شده بود و در جشن خانه سینما هم برنده بزرگ بود یکی از فیلم‌هایی است که شانس معرفی‌اش به اسکار زیاد خواهد بود.

«عصبانی نیستم» رضا درمیشیان که چند سال در محاق توقیف بود و امسال بالاخره اکران شد، «سد معبر» ساخته محسن قرایی، «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی، که تولید مشترک ایران و هندوستان است، هم از فیلم‌هایی هستند که نام‌شان برای معرفی به اسکار مطرح شده است. «خفگی» فریدون جیرانی هم از فیلم‌های سال گذشته بود که موردتوجه منتقدان قرار گرفت. «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی با فیلمنامه‌ای نوشته پرویز شهبازی هم که حرف و حدیث سر آن زیاد بود و به ممیزی هم دچار شد یکی دیگر از گزینه‌هاست.

«اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده با توجه به این که اسکار در سال‌های اخیر می‌خواهد تبعیض جنسیتی را کنار بگذارد می‌تواند شانس داشته باشد. «لاتاری» محمدحسین مهدویان و «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا جزو پروداکشن‌های بزرگ سینمای ایران در سال گذشته هستند که امکان معرفی‌شان به اسکار وجود دارد.

«خوک» مانی حقیقی، «فراری» علیرضا داوودنژاد، «چهارراه استانبول» مصطفی کیایی، «دارکوب» بهروز شعیبی، «دلم می‌خواد» بهمن فرمان‌آرا و «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی هم از فیلم‌های اکران شده سال گذشته هستند که زمزمه بررسی‌شان برای معرفی به اسکار شنیده می‌شود. «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله با استانداردهای بالای کارگردانی‌اش هم در فهرست فیلم‌هایی است که ممکن است به اسکار معرفی شوند. نکته جالب به خصوص زمزمه‌هایی است که در مورد انیمیشن «فیلشاه» شنیده می‌شود که اعضای هیات انتخاب می‌خواهند این فیلم را هم مورد بررسی قرار بدهند. هرچند بعید است چنین ریسکی بشود که از سینمای ایران یک انیمیشن به اسکار برود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه