قدیمی‌ترین فایل تورنت بعد از ۱۲ سال و اندی، هنوز هم فعال است

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

قدیمی‌ترین فایل تورنت (Torrent) بعد از گذشت ۴۴۱۹ روز هنوز هم به اشتراک گذاشته می‌شود. این فایل یک نسخه‌ی ASCII از فیلم «ماتریکس» (Matrix) است که روز ۳۰ آذر ۱۳۸۲ روی تورنت آپلود شده بود.

از آن زمان تا حالا بیش‌تر از ۱۲ سال می‌گذرد و در این مدت میلیون‌ها فایل ویدیویی، موسیقی، سریال و غیره روی تورنت آپلود و به اشتراک گذاشته شده‌اند اما آن نسخه‌ی ماتریکس همچنان فعال است و دست به دست می‌گردد.

تورنت پروتکلی برای به اشتراک گذاری فایل است که به منظور ارسال پرونده‌ها و توزیع حجم بزرگی از اطلاعات طراحی شده است.

در واقع کسانی که در TorrentFreak مشغول فعالیت هستند، در تمام این ۱۲ سال، این فایل ماتریکس را دنبال می‌کردند. آن‌ها اولین بار در سال ۲۰۰۵ بود که درباره‌ی این فایل مطلبی نوشتند. در آن زمان، این فایل تورنت فقط Seeder داشت. Seeder اصطلاحا در مجموعه‌ی تورنت به کامپیوتری اطلاق می‌شود که نسخه‌ی کاملی از یک فایل را دارد.

این خیلی جالب است، چون بیت‌تورنت از سال ۲۰۰۱ عرضه شد. تعداد کاربران در سال‌های ابتدایی کار تورنت با حالا اصلا قابل مقاسه نیست و معمولا فایل‌های قدیمی تورنت که مربوط به آن سال‌های ابتدایی می‌شوند، شانس زیادی برای به اشتراک گذاشته شدن و باقی ماندن در مجموعه را نداشته‌اند.

اما حالا می‌بینیم تنها فایلی که این همه اتفاق و زمان را دوام آورده، نسخه‌ی ASCII فیلم ماتریکس است.

‌‌‌

منبع: Kotaku

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی فرید

    واقعا مسئله عجیبی هستش دوام آوردن همچین فایلی با توجه به وجود کیفیت‌های خیلی بهتر از این فیلم تو تورنت، وممنو بابت پوشش این خبر
    (این جمله “در واقع کسانی که در TorrentFreak مشغول فعالیت هستند، در تمام این ۱۲ سال، این فایل ماتریکس را دنبال می‌کردند” ابهام داره و اینطور برداشت میشه که تورنت‌فریک یه سایت اشتراک‎گذاری تورنت هستش و در واقع کاربران این سایت فایل ماتریکس رو فعال نگه داشتن. در صورتی که سایتی که اولین بار این نسخه از ماتریکس رو آپلود کرده الان وجود نداره. در مورد خط بعدی هم، تو منبع گفته زمان گزارش ۲۰۰۵ سایت تورنت‌فریک، این فایل فقط “یک سیدر” داشته)

  2. Avatar امین

    چه باحال.من نمی توانم باور کنم که این فایل هنوز وجود دارد
    ?

  3. Avatar امیر

    با سلام
    میشه لطفا درباره تورنت بیشتر توضیح بدین.
    مرسی از مطالبتون

    1. Avatar احمد

      آره منم زیاد نفهمیدم تورنت چی هست و باید چه جوری دانلود کرد ؟
      یه توضیح دیجی کالایی میخام

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه