ماشین‌های سینمایی؛ DMC-12 در فیلم بازگشت به آینده

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

بعید است طرفدار فیلم‌های علمی-تخیلی باشید و اثر به یاد ماندنی «بازگشت به آینده» (Back to the Future) را ندیده باشید؛ فیلمی که در زمان خود جزو بهترین‌ها بود و هنوز که هنوزه جذابیت خاصی دارد. در این فیلم یک ماشین ویژه‌ای هم حضور داشت تا حس و حال عجیبی برای عاشقان فیلم و علاقمندان به دنیای خودرو خلق کند؛ DeLorean DMC-12.

بازگشت به آینده!

بازگشت به آینده (به انگلیسی: Back to the Future) یک فیلم علمی تخیلی آمریکایی به کارگردانی رابرت زمکیس است. تهیه‌کننده این فیلم استیون اسپیلبرگ بوده و فیلم‌نامه آن را باب گیل نوشته‌است. مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور و توماس ویلسون در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

در فیلم بازگشت به آینده، شخصیت اصلی داستان یعنی Emmet (Doc) Brown یک ماشین زمان می‌سازد. او می‌خواهد با سفر در گذشته، آینده‌ی بهتری خلق کند.

این فیلم در سه سری مختلف ۱، ۲ و ۳ ساخته شده است. بازگشت به آینده یک فیلم علمی تخیلی آمریکایی به کارگردانی رابرت زمکیس است. تهیه‌کننده این فیلم استیون اسپیلبرگ است و فیلم‌نامه آن را باب گیل نوشته‌است. مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور و توماس ویلسون در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

DeLorean

شرکت دلورین (DeLorean Motor Company) یکی از معدود خودروسازهایی بود که در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی ماشین‌ خاص و به‌یادماندنی مثل DMC-12 را طراحی کرد. این شرکت اولین بار توسط جان دلورین (John DeLorean) در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد. جان دلورین یک مهندس و مخترع آمریکایی بود که در تاریخ ۱۹۲۵ میلادی متولد شد و در سن ۸۰ سالگی در سال ۲۰۰۵ درگذشت.

DMC-12؛ شاهکار طراحی

DMC-12 از ساخته‌های شرکت آمریکایی دلورین بود؛ خودرویی با زبان طراحی منحصربه‌فرد که نسبت به بسیاری از ماشین‌های زمان خود جلوتر و پیشگام بود. به عنوان مثال، یکی از المان‌های درنظر گرفته شده در طراحی این خودرو، درهای گالوینگ اتومبیل بود. درهای گالوینگ همان درهای پرنده‌ای و خفاشی هستند که از طریق لولای قرار گرفته در سقف، باز و بسته می‌شوند.

خودرویی که در «فیلم بازگشت به آینده» استفاده شد، به عنوان «ماشین زمان دلورین» (DeLorean time machine) هم لقب گرفته است.

نکته جالب در زبان طراحی DMC-12، چهره ساده‌ی آن بود. گویا هیچ چیز اضافه تر در ظاهر این خودرو وجود نداشت و هرچه که بود، همانی بود که در چهره‌ی یک خودرو پست‌مدرن باید سر جایش قرار می‌گرفت. همین باعث شده وقتی به چهره‌ی زیبای این ماشین نگاه می‌کنیم، هنوز که هنوزه برایمان جذاب و دوست‌داشتنی باشد. باید اعتراف کنیم که طراحان خودروی قدیم، چیزی بیشتر از ساخت یک ماشین و عرضه‌ی آن به بازار می‌دیدند.

مشخصات DMC-12

DMC-12 یک پروتوتایپ از شرکت دلورین بود؛ خودرو کوپه اسپرت دو سرنشین که اولین بار در اواسط دهه‌ی ۷۰ میلادی معرفی شد. در بدنه‌ی این خودرو از فولاد ضد زنگ استفاده شد. دلورین DMC-12 از یک موتور ۶ سیلندر خورجینی بهره می‌برد که توسط شرکت‌های پژو، رنو و ولوو (بصورت مخفف PRV) طراحی و تولید شد. این پیشرانه با حجم دقیق ۲۸۴۹ سی‌سی (۲.۸۵ لیتر) می‌توانست تنها ۱۳۰ اسب‌بخار، قدرت تولید کند! عددی که حقیقتا نسبت به حجم موتور بسیار کم ارزیابی می‌شود و همین امر منجر شد تا دلورین، نمونه اروپایی DMC-12 با توان ۱۷۰ اسب‌بخار را تولید کند.

DMC-12 یک خودروی موتور عقب و محور عقب محرک (RR layout) بود. این اتومبیل دوست‌داشتنی در دو مدل گیربکس ۳ و ۵ سرعته به بازار عرضه شد. قرار بود این ماشین به‌یادماندی در سال ۲۰۱۷ با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار عرضه شود که چنین اتفاقی محقق نشد. در مجموع حدود ۸۵۰۰ دستگاه از DMC-12 در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳ تولید و به بازار عرضه شد.

آیا شما این ماشین را در فیلم بازگشت به آینده دیده اید؟ نظرتان را در کامنت ها درمورد این خودرو دوست داشتنی برایمان بنویسید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar majid

    واقعا یادش بخیر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه