برنامه‌های هند برای ارسال مدارگرد به سیاره زهره

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره زهره

هند که در سال‌های اخیر ماموریت‌های فضایی مهمی را به انجام رسانده اکنون در حال طراحی ماموریتی برای کاوش سیاره زهره است.

دانشمندان و مهندسان سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) طرح‌های خود را برای ارسال مدارگردی به سیاره زهره به دولت این کشور ارائه کرده‌اند. در صورت تایید این طرح توسط دولت سازمان پژوهش‌های فضایی هند طراحی و توسعه این فضاپیما را آغاز خواهد کرد.

طبق گفته یکی از دانشمندان ISRO نقشه‌برداری از سطح و زیر سطح سیاره زهره جزء اهداف اصلی این ماموریت است. ماموریتی که ممکن است ظرف چند سال آینده به فضا ارسال شود.

طبق طرح‌های ارائه شده ابزارهای علمی مختلفی در این فضاپیما قرار خواهند گرفت. ابزارهای این فضاپیما علاوه بر نقشه‌برداری از سطح زهره به بررسی جو و یونوسفر این سیاره نیز خواهند پرداخت. سازمان فضایی هند تا کنون طرح‌های مربوط به ساخت ۱۶ ابزار علمی را از دانشمندان این کشور دریافت کرده است.

چند ابزار علمی دیگر نیز احتمالا با کمک سازمان‌ها و شرکت‌های فضایی کشورهای دیگر ساخته خواهند شد. دانشمندان آمریکایی طرح ساخت سه ابزار را به سازمان پژوهش‌های فضایی هند ارائه کرده‌اند. با این حال هنوز استفاده از این ابزارها در این ماموریت قطعی نیست.

در صورت تایید این پروژه توسط دولت هند احتمالا مدارگرد زهره سازمان فضایی هند در اواسط سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب خواهد شد. این مدارگرد قرار است با کمک همان نوع موشکی که تابستان امسال فضاپیمای چاندرایان ۲ را به فضا ارسال کرد پرتاب شود.

هند از سال ۲۰۰۹ تا کنون ماموریت‌های فضایی مختلفی را به انجام رسانده است. سازمان فضایی هند در سال ۲۰۰۹ مدارگرد چاندرایان ۱ را به مدار ماه ارسال کرد. پس از آن ماموریت مدارگرد مریخ روانه‌ی سیاره سرخ شد. تابستان امسال نیز هند ماموریت چاندرایان ۲ را به انجام رساند که قرار بود در جریان آن اولین فضاپیمای این کشور بر سطح ماه فرود بیاید. البته این بخش از ماموریت با شکست مواجه شد و ارتباط با سطح‌نشین ویکرام تنها دقایقی پیش از فرود قطع شد. با این حال مدارگرد چاندرایان ۲ در سلامت کامل مشغول فعالیت است.

سازمان فضایی هند قصد بازگشت به سیاره سرخ را نیز دارد. ماموریتی که احتمالا پس از مدارگرد زهره به فضا ارسال خواهد شد.

هند را بدون شک باید جزء بازیگران جدی عرصه فضایی محسوب کرد که در سال‌های پیش رو باید منتظر ماموریت‌های جذاب آن باشیم.

عکس کاور: تصویری از سیاره زهره که فضاپیمای Akatsuki ژاپن آن را ثبت کرده است.

Credit: Planet-C Project Team/JAXA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه