ماهواره‌های هوشمند با دقتی بی‌سابقه زمین را زیر نظر می‌گیرند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ماهواره‌های

ما مدت‌هاست که چشمان‌مان را به آسمان‌ها خیره کرده‌ایم. اما حالا تعدادی استارت‌آپ می‌خواهند از ماهواره‌ها استفاده کنند تا به دقت زمین را زیر نظر بگیرند. این ماهواره‌ها هر چیزی را از خسارات ناشی از سیل گرفته تا زمین‌های زراعی به دفعات بیشتر و با جزییات و وضوح بالاتر نظارت کنند.

در سال ۱۹۷۳ طی پروژه‌ی «لندست» Landsat ناسا، نظارت ماهواره‌ها بر زمین و مانیتور وضعیت آن آغاز شد. در حال حاضر سازمان فضایی، دو ماهواره بر مدار زمین دارد که با فاصله‌ی ۱۶ روز از کل سطح زمین تصویربرداری می‌کنند. وضوح این تصاویر به اندازه‌ی کافی زیاد است تا بتواند جاده‌های اصلی را نمایش دهد، اما خانه‌ها به طور مجزا مشخص نیستند.

ماهواره‌های جدیدتر جزییات بسیار بیشتری را نشان می‌دهند و به دفعات بیشتری عکس می‌گیرند. به لطف شرکت‌های خصوصی مثل اسپیس ایکس هزینه‌ی پرتاب ماهواره‌های تجاری خیلی کمتر از گذشته شده است. اما دستاورد اصلی آنها، آنالیز کامپیوتری است که می‌توانیم روی تصاویر انجام دهیم. پیشرفت در تکنیک یادگیری ماشینی به ما کمک می‌کند تصاویر HD از سطح زمین را تحلیل کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی سیاره‌مان و نحوه‌ی تغییر آن به دست بیاوریم. این در حالی است که در گذشته نمی‌توانستیم به چنین اطلاعاتی دست پیدا کنیم.

مثلا، ماهواره‌ی گوگل به نام «ترا بلا» (Terra Bella) برای مشتریان‌ش یک نگاه کلی از نحوه‌ی استفاده از زمین در اطراف جهان ارایه می‌دهد، میزان خسارت ناشی از سیل را بررسی می‌کند و همچنین اطلاعاتی درباره‌ی میزان پیشرفت پروژه‌های ساخت و ساز در اختیار می‌گذارد.

یک شرکت وابسته به ناسا به نام «استرو دیجیتال» (Astro Digital) اطلاعات مشابهی فراهم می‌کند. اما در عین حال، زمین‌های کشاورزی را هم تحت نظر می‌گیرد و به کشاورزان کمک می‌کند تا محصولات‌شان را از فاصله‌ی چند صد کیلومتری مشاهده و بررسی کنند.

هدف همه‌ی این شرکت‌ها این است که تجهیزات مختلفی بسازند تا بتوانند از حجم عظیمی از داده‌ها اطلاعات زیادی به دست بیاورند. آنها نمی‌خواهند صرفا نقشه‌برداری کنند یا تصاویر زیبا بگیرند.

در سه ماه آینده استرو دیجیتال اولین ماهواره‌های سری «لندمپر» Landmapper را با موشک اسپیس ایکس پرتاب می‌کند. این شرکت می‌خواهد روی هم رفته ۳۰ ماهواره را پرتاب کند که در فاصله‌ی ۶۵۰ کیلومتری بر مدار زمین می‌چرخند.

یک سوم این ماهواره‌ها هر روز با وضوح یک پیکسل به ازای هر ۲۲ متر مربع از زمین تصویربرداری می‌کنند. بقیه‌ی آنها هر سه یا چهار روز با وضوح ۹ برابر تصویر ثبت می‌کنند. گروه اول مکان‌هایی را که دستخوش تغییر شده‌اند شناسایی می‌کنند. سپس حسگرهای دقیق‌تر گروه دوم زوم می‌کنند و می‌بینند که چه چیزی و چگونه تغییر کرده است.

استرو دیجیتال مدتی است که روی پلتفرم پردازش تصویرش کار می‌کند. این شرکت برای آزمایش سیستم‌ش در حال حاضر از داده‌های آزاد ماهواره‌های عمومی مثل Landsat استفاده می‌کند. ما از همین حالا می‌توانیم در وب‌سایت این شرکت با تصاویر پردازش شده‌ی لندن بازی کنیم. در یکی از این تصاویر مناطق ساختمان سازی شده را به رنگ خاکستری و فضاهای باز را به رنگ قرمز نشان می‌دهد. به مرور زمان این مناطق تغییر می‌کنند. وقتی ماهواره‌های استرو دیجیتال در مدار قرار می‌گیرند، می‌توانیم فراز و نشیب شهرهای بزرگ جهان را تحت نظر بگیریم.

این شرکت عمدتا بر تصویربرداری از زمین‌های کشاورزی تمرکز دارد. یک استارت‌آپ آفریقایی به نام «فارم» (Farm) می‌خواهد به کشاورزان کمک کند تا از ابزارهای استرو دیجیتال بیشترین استفاده را ببرند.

 منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه