متخصصان فنی در کنفرانس تکنولوژی دیجی‌کالا از چالش‌های پروژه سوپرنوا گفتند

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
سوپرنوا

آخر هفته گذشته کنفرانس «تکنولوژی دیجی‌کالا» در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. در این رویداد یک روزه ۱۴ نفر از اعضای تیم فنی دیجی‌کالا به ارائه تجربیات عملی خود از انجام پروژه بزرگ تغییر پلتفرم دیجی‌کالا پرداختند.

چندی پیش دیجی‌کالا از پلتفرم جدید خود با نام سوپرنوا رونمایی کرد. این پلتفرم جدید که کاربران دیجی‌کالا با تغییر ظاهر وبسایت این فروشگاه آنلاین با آن مواجه شدند، ابعاد فنی گسترده و پیچیده‌ای داشت. در این نشست که توسعه‌دهندگان سراسر ایران گردهم آمده بودند، اعضای تیم فنی و تکنولوژی دیجی‌کالا به تشریح ابعاد فنی پروژه سوپرنوا پرداختند.

کنفرانس تکنولوژی

«سهیل مقدم»، مدیر ارشد تکنولوژی دیجی‌کالا، در این همایش با اشاره به این که دیجی‌کالا پلتفرم قدیمی خود با نام لگاسی را به طور کامل کنار گذاشته و از پلتفرم جدیدی با عنوان سوپرنوا در تمام عملیات خود استفاده می‌کند، افزود: باید توجه داشته باشید که تغییرات تنها به‌صورت ظاهری نبوده و دیجی‌کالا پلتفرم سوپرنوا را به‌عنوان یک سیستم جامع در تمام فعالیت‌های خود از قبیل سیستم انبارداری، فروش، حسابداری و همچنین نسخه‌ی وب و موبایل دیجی‌کالا، مارکت‌پلیس و سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد.

سوپرنوا در کنار ارائه‌ی امکاناتی برای مدیریت امور روزمره دیجی‌‌کالا، امکانات دیگری را نیز در اختیار این شرکت قرار می‌دهد که یکی از مهم‌ترین این امکانات استفاده از تحلیل داده‌های کلان است. به کمک این قابلیت می‌توان رفتار هر یک از کاربران نسخه وب یا اپلیکیشن‌های دیجی‌کالا را بررسی کرد و بر اساس رفتار هر فرد پیشنهادات متناسب با او ارائه داد.

پلتفرم دیجی‌کالا

در ادامه همایش «علی‌محمد فروتن‌زاده»، یکی از توسعه‌دهندگان دیجی‌کالا، به تشریح عملکرد سیستم تحلیل داده‌ی سوپرنوا پرداخت. به گفته فروتن‌زاده اطلاعات حاصل از رفتار کاربران در یک ماه اخیر در یک پایگاه داده ذخیره می‌شود و در پایگاه داده‌ دیگری رفتار کاربران در طول زمان جمع‌آوری می‌شود. با مقایسه اطلاعات این دو دیتابیس و با تحلیل آن‌ها در قالب ایونت‌های‌ (Event) مختلفر می‌توان در رابطه با استراتژی‌های آینده‌ در حوزه‌های مختلف نظیر فروش محصولات یا برگزاری کمپین‌ها تصمیم‌گیری کرد.

سوپرنوا یک پلتفرم متن‌باز مبتنی بر PHP است.

سوپرنوا یک پلتفرم متن‌باز مبتنی بر PHP است. در ادامه این همایش «علیرضا حسین‌زاده»، در خصوص چرایی متن‌بازبودن سوپرنوا صحبت کرد و مزایای نرم‌افزار‌ها و پروژه‌های متن‌باز را دلیل این انتخاب عنوان کرد. به ‌گفته حسین‌زاده، متن‌باز بودن این پلتفرم اجازه می‌دهد تا توسعه‌دهندگان بیشتری، فارغ از زمان و مکان، امکان کار کردن روی پروژه را داشته باشند و این در نهایت به هرچه بهتر شدن پلتفرم منجر می‌شود.

در این نشست، ساختار نسبتا قدیمی‌تر لگاسی در کنار هزینه‌ی بالای نگهداری و همچنین پیچیدگی سیستم لگاسی برای اضافه کردن امکانات جدید از جمله دلایل کنار گذاشتن این سیستم از سوی نمایندگان فنی دیجی‌کالا اعلام شد. در همین راستا «لوکاش لاتو»، معاون مهندسی دیجی‌کالا که در خصوص چگونگی ایجاد محیطی مناسب برای توسعه دهندگان عاشق تکنولوژی صحبت می‌کرد، گفت: دل بستن به یک تکنولوژی واحد، نتیجه‌ای جز شکست در پی ندارد و باید مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها و راهکارهای کاربردی را در مسیر اهداف سازمان به کار گرفت تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

از نظر لاتو چهار مشخصه‌ی پایداری، عملکرد، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری ارکان اصلی توسعه‌ی پلتفرم جدید دیجی‌کالا بوده‌اند. از نظر لوکاش ایجاد پلتفرمی همچون سوپرنوا تنها از طریق دستیابی به تکنولوژی امکان پذیر نیست؛ لازمه چنین کاری ایجاد یک تیم مهندسی با روحیه و نگرش نزدیک به هم است.

لوکاش لاتو که خود یک توسعه دهنده‌ی PHP است، پلتفرم سوپرنوا را نیز مبتنی بر PHP توسعه داده است. دلیل انتخاب PHP به عنوان زبان برنامه‌نویسی پلتفرم سوپرنوا از سوی مدیران این پروژه، شاکله‌ی تیم سوپرنوا اعلام شد که اغلب جزو متخصصان و توسعه‌دهندگان کاربلد این حوزه بوده‌اند.

چهار مشخصه‌ی پایداری، عملکرد، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری ارکان اصلی توسعه‌ی پلتفرم جدید دیجی‌کالا هستند.

مقدمات توسعه پلتفرم جدید دیجی‌کالا از ابتدای سال ۹۶ و با تشکیل یک تیم جدید آغاز شد. «امیر حسنی» که پیش از سوپرنوا نیز عضو تیم توسعه دیجی‌کالا بود و جزو اولین اعضای تیم سوپرنوا نیز بوده در بخش دیگری از همایش به روی سن رفت و در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که دیجی‌کالا برای تشکیل تیم توسعه‌ی سوپرنوا، توسعه‌دهندگان و کارکنان پیشین خود را ملزم به شرکت در یک مصاحبه‌ استخدامی مجدد کرده است.

امیر حسینی که صحبت‌های خود را با عنوان «چگونگی تعویض یک شبه از Stack مایکروسافت به متن‌باز» اراعه می‌کرد، حساس‌ترین مرحله‌ی توسعه‌ و پیاده‌سازی پلتفرم سوپرنوا را مهاجرت از پلتفرم لگاسی به سوپرنوا دانست و به ارائه توضیحاتی پیرامون این موضوع پرداخت. با توجه به اینکه امکان از دسترس خارج شدن دیجی‌کالا برای انجام این تغییر به مدت زیاد وجود نداشت، تیم توسعه این فرایند را شبانه و در عرض تنها چند ساعت انجام داد. تا پیش از مهاجرت نهایی، تیم توسعه چندین بار به‌صورت آزمایشی، اسکریپت‌های انتقال اطلاعات دیتابیس را از MS SQL به MySQL انجام داده بودند تا از صحت عملکرد این اسکریپت‌ها و انتقال کامل اطلاعات اطمینان کامل را کسب کنند. در نهایت و در طی عملیات مهاجرت نهایی که از سوی تیم فنی «بیگ بنگ» نام‌گذاری شده بود، تمام اطلاعات به دیتابیس اصلی منتقل شد.

پلتفرم جدید دارای ۲۱ پلاگین مختلف است که ابعاد مختلف فعالیت‌های دیجی‌کالا پوشش می‌دهد. «کراسی ایوانف»، مدیر تکنولوژی مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، در این همایش با اشاره به این موضوع افزود: تیم توسعه علاوه‌بر تفکیک فعالیت‌‌های مختلف در ۲۱ پلاگین مختلف، دیتابیس را نیز به چند قسمت تقسیم کرده تا هر بخش بنابر نیازهای خود اطلاعات مورد نیاز را در دیتابیسی مستقل در اختیار داشته باشد. اتفاقی تا پیش از این و در پلتفرم لگاسی به خاطر تمرکز تمام داده‌ها در یک دیتابیس واحد امکان پذیر نبود و همین موضوع عملکرد سیستم را کاهش می‌داد.

در انتهای این همایش حاضران سوالات خود را از متخصصان دیجی‌کالا پرسیدند و به تبادل اطلاعات با یکدیگر پرداختند. این کنفرانس نخستین برنامه اختصاصی دیجی‌کالا در زمینه تکنولوژی و مباحث فنی بود که توسط تیم نوآوری دیجی‌کالا برگزار شد.

گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات شاتل، در رویداد کنفرانس تکنولوژی دیجی‌کالا با تامین بسترهای ارتباطی برای صدها نفر از فعالان، دانشجویان، خبرنگاران و برنامه‌نویسان صنعت IT، در این کنفرانس، با تامین پهنای باند این رویداد، از برگزاری رویداد علمی و تجربه‌محور دیجی‌کالا حمایت کرد. شرکت شاتل در حاشیه این همایش، درباره سبد متنوع خدمات اینترنت پرسرعت ثابت (+ADSL2)، خدمات همراه (شاتل موبایل)، خدمات و راهکارهای سازمانی تلفن ثابت و پهنای باند اختصاصی، خدمات تماشای آنلاین فیلم و سریال (نماوا) و… با علاقه­‌مندان با شعار «استفاده پرسرعت از لحظات بی‌بازگشت» به بحث و گفت‌­وگو نشست.

دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar زد

    از کجا میشه به سورس کد این فریم ورک دسترسی داشت؟

  2. Avatar رضا

    امکانش هست فیلمش بذارید ببینیم ؟

  3. Avatar هادي

    خیلی خوب میشد بیشتر توضیح می دادن که چرا حاضر شدن دست به همجنین تعقییر اساسی بزنن،به مواردی اشاره کردن اما قانع کننده نبود

    1. Avatar فرشید صابری

      بله دلایلی هست ولی دقیق شفاف نشده.

  4. Avatar علي

    کاش در این سیستم جدید، فیلتری هم اضافه می‌کردید که کالاهایی که هنوز خود دیجی‌کالا فروشنده‌ی اون‌هاست را بشه پیدا کرد!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه