سطح‌نشین چاندرایان ۲ امشب در کدام نقطه ماه فرود خواهد آمد؟

۱۴ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
چاندرایان ۲

محل فرود سطح‌نشین ماموریت چاندرایان ۲ هند منطقه‌ای است که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده. اما احتمالا در روزهای آینده بخش مهمی از اخبار حوزه هوافضا را به خود اختصاص خواهد داد و به یکی از مهم‌ترین مناطق سطح ماه تبدیل خواهد شد.

فضاپیمای چاندرایان ۲ قرار است نیمه‌شب امروز فرودی آرام را بر سطح ماه تجربه کند. محل تعیین شده برای فرود منطقه‌ای مرتفع بین دو دهانه برخوردی Manzinus C و Simpelius N است. این منطقه در عرض جغرافیایی ۷۱ درجه جنوبی واقع شده است و تنها حدود ۶۰۰ کیلومتر با قطب جنوب ماه فاصله دارد.

فرود قرار است حوالی نیمه‌شب جمعه انجام شود. سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) محل دیگری را نیز برای فرود در نظر گرفته است تا در صورت بروز مشکل سطح‌نشین چاندرایان ۲ که ویکرام نام دارد در آن نقطه فرود بیاید.

اگر فرود سطح‌نشین ویکرام با موفقیت انجام شود این جنوبی‌ترین نقطه ماه خواهد بود که فرستاده‌ای از بشر به آن ارسال شده است.

چاندرایان ۲

تصویری از محل فرود سطح‌نشین چاندرایان ۲.

در ماموریت‌های آپولو فضانوردان در نزدیکی استوای ماه فرود آمدند. جایی که آسان‌ترین و امن‌ترین نقطه برای نشستن بر سطح ماه است. فضاپیمای چانگ‌ای ۴ چین که به تازگی به ماه سفر کرده است نیز در عرض جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی مشغول کاوش سطح ماه است. چانگ‌ای ۴ اولین فضاپیمایی است که در نیمه پنهان ماه فرود آمده است.

کاوش قطب جنوب ماه از نظر علمی اهمیت زیادی برای دانشمندان دارد. پیش از این و در ماموریت چاندرایان ۱ نشانه‌هایی مبنی بر وجود منابعی از یخ آب در این قسمت از ماه به دست آمد. داده‌های چاندرایان ۱ نشان می‌دادند که دهانه‌های برخوردی قطب جنوب ماه که همیشه در سایه قرار دارند میزبان یخ آب هستند.

به این ترتیب هند دومین برنامه خود به سمت ماه را با بهره‌گیری از نتایج اولین ماموریت خود طراحی و اجرا کرد. ماموریت ۱۵۰ میلیون دلاری چاندرایان ۲ از یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک ماه‌نورد تشکیل شده است.

سطح‌نشین ویکرام و ماه‌نورد پراگیان ساعاتی دیگر آزمونی سخت را در پیش دارند و اکنون برای فرود بر سطح ماه آماده می‌شوند. این دو فضاپیما درست پس از سپیده‌دم در ماه بر سطح این قمر فرود خواهند آمد تا بتوانند به مدت یک روز کامل در ماه (حدود ۱۴ روز زمینی) در سطح ماه فعالیت کنند. سطح‌نشین و ماه‌نورد ماموریت چاندرایان ۲ برای تحمل شب‌های بسیار سرد ماه طراحی نشده‌اند و به احتمال زیاد با فرارسیدن شب و افت دما از کار خواهند افتاد.

باید دید آیا هند می‌تواند به چهارمین کشوری تبدیل شود که با موفقیت فضاپیمایی را بر سطح ماه فرود می‌آورد یا نه. همه چیز تا ساعاتی دیگر مشخص خواهد شد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سطح‌نشین و سطح‌نورد ماموریت چاندرایان ۲.

Credit: ISRO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه