مستحکم‌ترین هاردهای اکسترنال (تابستان ۹۴)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
مستحکم ترین هارد دیسک ها

هارددیسک‌های اکسترنال جذابیت خاصی دارند. وجود چنین محصولاتی برای کسانی که فایل‌های حجیم را آرشیو می‌کنند و مایل‌اند تا همیشه فایل‌های محبوب‌شان را به همراه داشته باشند یک موهبت است. ممکن است در نظر بسیاری از افراد، هاردهای اکسترنال با یکدیگر تفاوتی نداشته‌ باشند. اما حقیقت قضیه این است که در این دنیای به‌ظاهر کوچک هم تنوع بی‌نظیری وجود دارد: هاردهای شیک، هاردهای ضد ضربه، آن‌هایی که ضد آب هستند و آن‌هایی که پرتابل (قابل حمل) اند.

امروز می‌خواهیم آن دسته از هارددیسک‌های اکسترنالی را در کنار یکدیگر قرار دهیم که مدعی مبارزه هستند و بسیار مایل‌اند خود را سرسخت نشان دهند. هارددیسک‌های ضدضربه کم‌کم جای خود را پیدا می‌کنند، همان‌گونه که گوشی‌های همراه برند «کاترپیلار» (Caterpillar) یا همان CAT توانستند جایگاه درستی در میان مصرف‌کنندگان برای خود باز کنند. اگر شما یک مهندس کشتی باشید که مجبورید بخش زیادی از عمرتان را روی آب سپری کنید و در این مدت به غیر از یک سطح فلزی سخت چیزی زیر پایتان قرار ندارد، هرگز از خود نخواهید پرسید که هارددیسک ضد ضربه به چه دردی می‌خورد. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و همه‌ی اطلاعات‌ مهم و حیاتی‌تان روی یک هارددیسک پرتابل کپی شده است حاضرید خودتان را فدا کنید ولی بلایی سر هارددیسک‌تان نیاید. فلسفه‌ی تولید هاردهای جان‌سخت هم از همین‌جا آمده است.

هارددیسک‌ها اصولا از یک «هد» خواندن و نوشتن و چندین صفحه‌ی گرد مغناطیسی به نام «پلاتر» تشکیل می‌شوند. در هارددیسک‌های استاندارد، هد برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی پلاترها می‌آید و زمانی که به آن نیازی نباشد به جای اینکه در موقعیت‌اش تجدیدنظر کند روی پلاترها باقی می‌ماند. تنبلی هد در هارددیسک‌ها یکی از ویژگی‌های ذاتی این محصولات است که با آن متولد شده‌اند و به احتمال زیاد با همین ویژگی هم خواهند مرد. اما اگر هارددیسک را مجبور کنیم تنها در مواقعی که نیاز است، هد را به روی پلاترها بیاورد و در مواقع خطر، هد را از روی پلاترها جدا کند توانسته‌ایم هارددیسک ضدضربه تولید کنیم. لابد حالا می‌پرسید فقط همین؟ راستش این تمام قضیه نیست؛ علاوه بر این فناوری، استفاده از بدنه‌ای محکم‌تر که بتواند ضربات احتمالی را بهتر جذب کرده و خنثی کند از دیگر شگردهای به کار گرفته شده در هارددیسک‌های ضدضربه است.

در ادامه این راهنمای خرید به سه مورد از بهترین هارددیسک‌های ضد ضربه‌ای که در بازار ایران موجود هستند اشاره‌ای خواهیم داشت.

 

 

Computer-HDD-Adata-HD710-2TB96115d

اولین جان‌سخت – ADATA HD710

این هارددیسک، بدنه‌ای از جنس پلاستیک انعطاف‌پذیر دارد که به‌خوبی ضربه را جذب می‌کند؛ از همان پلاستیک‌های نرم پاک‌کنی که معمولا در فلش‌مموری های فانتزی استفاده می‌شود. HD710 از آن محصولاتی است که تقریبا ضد همه‌چیز است! ضد آب، ضد ضربه، ضد شوک و ضد گرد و غبار. درواقع شرکت «ای‌دیتا» (ADATA) این هارددیسک را به گونه‌ای ساخته است که به کسب استاندارد IEC 529 IPX7 و استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6 نایل شود. این هارددیسک به درگاه USB 3.0 مجهز شده است که اگر «تاندربولت» را نادیده بگیریم، فعلا بالاترین استاندارد حال حاضر تجهیزات ذخیره‌سازی پرتابل به‌حساب می‌آید. حرکت جالبی که در مورد مکان قرارگیری کابل USB رخ داده‌ این است که می‌توانید این کابل را در شیاری که به دور بدنه‌ی هارد ایجاد‌ شده است قرار دهید تا احتمال گم‌شدن کابل به حداقل برسد. این هارددیسک در سه رنگ مشکی، زرد و آبی روانه‌ی بازار شده ‌است. ای‌دیتا سعی کرده با استفاده از رنگ‌هایی که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته‌اند یا کمتر از آن‌ها استفاده شده به‌ظاهر محصول خود جلوه‌ای تازه ببخشد. مطمئنا در مورد استفاده از رنگ زرد با من هم‌عقیده هستید که واقعا از آن رنگ‌ها است!

 

 

Computer-HDD-Lacie-Rugged-Thunderbolt-USB-3-2TB3bc2b4

دومین جان‌سخت – LaCie Rugged Thunderbolt And USB 3.0

ممکن است نام «لسی» (LaCie) را کمتر شنیده‌اشید یا حتی اصلا به گوش‌تان نخورده باشد. راستش در این مورد به شما حق می‌دهیم؛ زیرا این برند هنوز به اندازه‌ی نام‌هایی مثل «وسترن‌ دیجیتال» و «سیگیت» و «توشیبا» و غیره در بازار ایران شناخته شده‌ نیست. اما این نکته به معنی گمنام بودن این برند در سطح جهانی نیست. لسی از برندهای معروف فرانسوی است که اتفاقا محصولات بسیار بادوام و البته شیکی می‌سازد. سری «راگد» (Rugged) این شرکت همان‌گونه که از نام‌شان پیداست ازجمله محصولات مقاوم لسی هستند. «راگِد تاندربولت» از آن هارددیسک‌هایی که است در نگاه اول اندکی با سایر محصولات مشابه فرق دارد و حتی از زبان طراحی متفاوتی بهره می‌برد. استفاده از همان پلاستیک نرم پاک‌کنی، آن‌هم به رنگ نارنجی در حاشیه‌ها ظاهر خاصی به این هارددیسک همراه داده ‌است. راگِد تاندربولت از لحاظ استحکام، هم‌رده‌ی HD710 بوده و استاندارد IP54 را کسب کرده‌است. تنها مزیت محصول مورد بحث نسبت به HD710، استفاده از درگاه پرسرعت تاندربولت (Thunderbolt) است. این درگاه قادر است سرعت خواندن و نوشتن را به‌صورت میانگین تا به دو برابر هارددیسک‌های معمولی برساند. واقعا نمی‌توان از لحاظ کیفی به محصولات لسی خرده گرفت؛ اما آنجا که پای قیمت به میان بیاید تا هر آنجا که دوست دارید می‌توانید انگشت انتقادتان را به سمت شرکت لسی نشانه بروید. به‌هرحال برای لوکس بودن باید بهایش را هم پرداخت کرد.

 

 

SP_A80

سومین جان‌سخت – Silicon Power Armor A80

این مورد سوم را باید حتما بشناسید و اگر فرض کنیم تا به حال یکی از آن‌ها را نخریده‌اید، با احتمال قریب‌به‌یقین از طریق یکی از دوستان یا آشنایان‌تان با این موجود خاص برخورد چهره به چهره داشته‌اید. «آرمور اِی۸۰» (Armor A80) مدت‌ زیادی است که در بازار ایران موجود است و کیفیت ساخت‌اش زبانزد کاربران حرفه‌ای است. «سیلیکون‌پاور» این هارددیسک را ابتدا تا دندان مسلح کرده و سپس روانه‌ی بازار کرده‌است؛ باز هم یک محصول ضد همه چیز! کلماتی که باید پس از “ضد” آورد آن‌قدر زیاد هستند که هم حوصله‌ی خواننده سر می‌رود و هم این متن به درازا می‌کشد. همین ‌اندازه کافی است که بگوییم این هارددیسک ضد پُتک و ضد پراید هم هست! (پیشنهاد می‌شود ویدیوی تست ضربه‌ی Armor A80 در دیجی‌کالا تی‌وی را ببینید). سرعت انتقال آرمور اِی ۸۰ در حد USB 3.0 است که دیگر به یک استاندارد تبدیل شده. واقعیت این است که اگر یک هارددیسک امروزی USB 3.0 نداشته باشد خریدش اشتباه محض است. استاندارد IPX7 در این هارددیسک بیانگر این نکته است که می‌توان آن‌را به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق یک متری در آب فرو برد و بازهم انتظار عملکرد درست را از آن داشت.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. رضا

    چقد خوبه این لسی

  2. bijan

    سلام اگه میشه دوباره بزارید چون هارد هایی که جدید اومدن رو هم شامل باشند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه